Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 6/2007

01-06-2007 | Artikelen

Medische professionaliteit in de opleiding tot arts

Auteur: Prof. dr. J. C. C. Borleffs

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 6/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De ontwikkeling van medische professionaliteit is een van de belangrijkste aspecten van de opleiding tot basisarts. Met een terugblik over hoe het concept van de goede dokter zich in de loop van de geschiedenis heeft ontwikkeld, wordt in deze bijdrage het begrip van medische professionaliteit als wezenlijk kenmerk van een goede dokter toegelicht en wordt uiteengezet hoe een geneeskundeopleiding aan de ontwikkeling van medische professionaliteit kan bijdragen. Naast vakinhoudelijke en medisch-technische aspecten van het vak dragen onderwijsmodules gericht op academische en algemene vorming daaraan bij. Een dergelijke opleiding komt niet alleen de dokter, maar ook zijn of haar patiënten ten goede.
Voetnoten
1
Deze vakken worden het trivium genoemd.
 
2
Deze vakken worden het quadrivium genoemd.
 
Literatuur
1.
go back to reference Frank JR, Jabbour M, Tugwell P, et al. Skills for the new millennium. Report of the societal needs working group, CanMEDS 2000 project. Ann R Coll Physicians Surg Can 1996;29:206-16. Frank JR, Jabbour M, Tugwell P, et al. Skills for the new millennium. Report of the societal needs working group, CanMEDS 2000 project. Ann R Coll Physicians Surg Can 1996;29:206-16.
2.
go back to reference Lindeboom GA (7e druk door M.J. van Lieburg bewerkt). Inleiding tot de geschiedenis der geneeskunde. Rotterdam: Erasmus Publishing, 1993. Lindeboom GA (7e druk door M.J. van Lieburg bewerkt). Inleiding tot de geschiedenis der geneeskunde. Rotterdam: Erasmus Publishing, 1993.
3.
go back to reference Molenaar J. De goede dokter. Utrecht: Van der Wees uitgeverij, 1999. Molenaar J. De goede dokter. Utrecht: Van der Wees uitgeverij, 1999.
4.
go back to reference Schouten J. De slangestaf van Asklepios als symbool van de geneeskunde. Proefschrift. Rijksuniversiteit Leiden, 1963. Schouten J. De slangestaf van Asklepios als symbool van de geneeskunde. Proefschrift. Rijksuniversiteit Leiden, 1963.
5.
go back to reference Burns CR. The humanities and modern medical education. In: Kerkhoff AHM, Luyendijk-Elshout AM, Poulissen MJD, eds. De novis Inventis. Essays in the history of medicine. Amsterdam: Holland University Press, 1984. Burns CR. The humanities and modern medical education. In: Kerkhoff AHM, Luyendijk-Elshout AM, Poulissen MJD, eds. De novis Inventis. Essays in the history of medicine. Amsterdam: Holland University Press, 1984.
6.
go back to reference Jamin H. Kennis als opdracht. De Universiteit Utrecht 1636-2001. Utrecht: Stichting Matrijs, 2001. Jamin H. Kennis als opdracht. De Universiteit Utrecht 1636-2001. Utrecht: Stichting Matrijs, 2001.
7.
go back to reference Metz JCM, Verbeek-Weel AMM, Huisjes HJ. Raamplan 2001 Artsopleiding, bijgestelde eindtermen van de artsopleiding. Nijmegen: Mediagroep Nijmegen, 2001. Metz JCM, Verbeek-Weel AMM, Huisjes HJ. Raamplan 2001 Artsopleiding, bijgestelde eindtermen van de artsopleiding. Nijmegen: Mediagroep Nijmegen, 2001.
8.
go back to reference Onderwijsvisitatie Geneeskunde. Utrecht: Stichting Quality Assurance Netherlands Universities, 2004. Onderwijsvisitatie Geneeskunde. Utrecht: Stichting Quality Assurance Netherlands Universities, 2004.
9.
go back to reference Letters (What’s a good doctor and how do you make one). BMJ 2002;325:711-16. Letters (What’s a good doctor and how do you make one). BMJ 2002;325:711-16.
10.
go back to reference Holmes J. Good doctor, bad doctor. A psychodynamic approach. BMJ 2002;325:722. Holmes J. Good doctor, bad doctor. A psychodynamic approach. BMJ 2002;325:722.
11.
go back to reference Bleker OP, Hoorntje JCA, Schelfhout VJ. Beter en leuker, CCMS ontvouwt plannen voor de vervolgopleiding van medisch specialisten. Medisch Contact 2004;59:1692-5. Bleker OP, Hoorntje JCA, Schelfhout VJ. Beter en leuker, CCMS ontvouwt plannen voor de vervolgopleiding van medisch specialisten. Medisch Contact 2004;59:1692-5.
12.
go back to reference Meyboom-de Jong B, Schmit Jongbloed LJ, Willemsen MC (redactie). De arts van straks, een nieuw medisch opleidingscontinuüm. Utrecht: KNMG/DMW-VSNU/VAZ/NVZ/LCVV, 2002. Meyboom-de Jong B, Schmit Jongbloed LJ, Willemsen MC (redactie). De arts van straks, een nieuw medisch opleidingscontinuüm. Utrecht: KNMG/DMW-VSNU/VAZ/NVZ/LCVV, 2002.
13.
go back to reference Dittrich LR, Farmakidis AL (eds). The humanities and medicine: reports of 41 U.S., Canadian, and international programs. Acad Med 2003 (78):951-1076. Dittrich LR, Farmakidis AL (eds). The humanities and medicine: reports of 41 U.S., Canadian, and international programs. Acad Med 2003 (78):951-1076.
14.
go back to reference Derkse W. Vruchtbare ‘nutteloosheid’: het belang van algemene vorming in de context van beroepsgerichte academische opleidingen. Tijdschr Medisch Onderwijs 2004;23:57-63. Derkse W. Vruchtbare ‘nutteloosheid’: het belang van algemene vorming in de context van beroepsgerichte academische opleidingen. Tijdschr Medisch Onderwijs 2004;23:57-63.
15.
go back to reference Ekkelboom J. Het beste van beide, Nijmeegs netwerk pleit voor integrale gezondheidszorg. Med Contact 2006;61:1440-2. Ekkelboom J. Het beste van beide, Nijmeegs netwerk pleit voor integrale gezondheidszorg. Med Contact 2006;61:1440-2.
16.
go back to reference Medicine and Creativity. The Lancet 2006:368:S1-S64. Medicine and Creativity. The Lancet 2006:368:S1-S64.
17.
go back to reference Oostrom F van. Dit is het land van regeerders in een rijtjeshuis: het leiderschap schuilt in het collectief. NRC Handelsblad, 6 januari 2007. Oostrom F van. Dit is het land van regeerders in een rijtjeshuis: het leiderschap schuilt in het collectief. NRC Handelsblad, 6 januari 2007.
18.
go back to reference Oosterhout WPJ van, Dekker JA. Metamedica in de basisopleiding geneeskunde. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2007;26:128-34. Oosterhout WPJ van, Dekker JA. Metamedica in de basisopleiding geneeskunde. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2007;26:128-34.
19.
go back to reference Papadakis MA, Teherani A, Banach MA, Knettler TR, Rattner SL, Stern DT, et al. Disciplinary action by medical boards and prior behavior in medical school. New Engl J Med 2005;353:2673-82. Papadakis MA, Teherani A, Banach MA, Knettler TR, Rattner SL, Stern DT, et al. Disciplinary action by medical boards and prior behavior in medical school. New Engl J Med 2005;353:2673-82.
21.
go back to reference Postma CT, Thoben A, Timmermans L, Spaendonck K van. Horken en huilebalken, onprofessioneel gedrag tijdig signaleren. Med Contact 2006;61:883-5. Postma CT, Thoben A, Timmermans L, Spaendonck K van. Horken en huilebalken, onprofessioneel gedrag tijdig signaleren. Med Contact 2006;61:883-5.
Metagegevens
Titel
Medische professionaliteit in de opleiding tot arts
Auteur
Prof. dr. J. C. C. Borleffs
Publicatiedatum
01-06-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 6/2007
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087574

Andere artikelen Uitgave 6/2007

Bijblijven 6/2007 Naar de uitgave

Artikelen

Toetsen