Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 6/2007

01-06-2007 | Artikelen

Sekse in het geneeskundig onderwijs

Auteurs: dr. P. Verdonk, prof. dr. A. L. M. Lagro-Janssen

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 6/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sekse is een belangrijke determinant van gezondheid en ziekte. In 2002 startte Vrouwenstudies Medische Wetenschappen van het UMC St Radboud een landelijk project om sekseverschillen te integreren in het medische basiscurriculum. Een screening van studiegidsen en onderwijsmateriaal wees uit dat evidente en relevante sekseverschillen in gezondheid en ziekte genegeerd werden. Aanbevelingen ter verbetering zijn besproken met onderwijsdirecteuren en onderwijscoördinatoren. Het project heeft geleid tot een groter bewustzijn van het belang van sekse.
Literatuur
1.
go back to reference Lagro-Janssen ALM, Noordenbos G. Sekseverschillen in ziekte en gezondheid. Nijmegen: SUN, 1997. Lagro-Janssen ALM, Noordenbos G. Sekseverschillen in ziekte en gezondheid. Nijmegen: SUN, 1997.
2.
go back to reference Metz JCM, Verbeek-Weel AMM, Huisjes HJ (red.). Raamplan 2001 Artsopleiding. Bijgestelde eindtermen van de artsopleiding. Nijmegen: Disciplineoverlegorgaan Medische Wetenschappen, 2001. Metz JCM, Verbeek-Weel AMM, Huisjes HJ (red.). Raamplan 2001 Artsopleiding. Bijgestelde eindtermen van de artsopleiding. Nijmegen: Disciplineoverlegorgaan Medische Wetenschappen, 2001.
3.
go back to reference Mans LJL, Dijkstra A, Lagro-Janssen ALM. Een vrouw met overgewicht. Casus 26 in Sekse en Diversiteit in het professioneel handelen. 50 Patiëntencasus voor het medisch onderwijs. Nijmegen: UMC St Radboud Vrouwenstudies Medische Wetenschappen 2005: 76-8. Mans LJL, Dijkstra A, Lagro-Janssen ALM. Een vrouw met overgewicht. Casus 26 in Sekse en Diversiteit in het professioneel handelen. 50 Patiëntencasus voor het medisch onderwijs. Nijmegen: UMC St Radboud Vrouwenstudies Medische Wetenschappen 2005: 76-8.
4.
go back to reference Zelek B, Phillips SP, Lefebvre Y. Gender sensitivity in medical curricula. Can Med Assoc J 1997; 156(9):1297-300. Zelek B, Phillips SP, Lefebvre Y. Gender sensitivity in medical curricula. Can Med Assoc J 1997; 156(9):1297-300.
5.
go back to reference Sanden J van der, Lagro-Janssen ALM. Aandacht voor sekseverschillen ontbreekt in artsenopleiding. Med Contact 1999;1195-8. Sanden J van der, Lagro-Janssen ALM. Aandacht voor sekseverschillen ontbreekt in artsenopleiding. Med Contact 1999;1195-8.
6.
go back to reference Sanden J van der, Frijns T, Lagro-Janssen ALM. Seksespecifieke geneeskunde in het medisch onderwijscurriculum. Projectverslag. Nijmegen: KUN, Faculteit der Medische Wetenschappen, 1999. Sanden J van der, Frijns T, Lagro-Janssen ALM. Seksespecifieke geneeskunde in het medisch onderwijscurriculum. Projectverslag. Nijmegen: KUN, Faculteit der Medische Wetenschappen, 1999.
7.
go back to reference Verdonk P, Mans LJL, Lagro-Janssen ALM. Integrating gender in a basic medical curriculum. Med Educ 2005;39(11):1118-25. Verdonk P, Mans LJL, Lagro-Janssen ALM. Integrating gender in a basic medical curriculum. Med Educ 2005;39(11):1118-25.
8.
go back to reference Lagro-Janssen ALM. De integratie van de factor sekse binnen het basiscurriculum geneeskunde. TSG 2002;80(4):269-71. Lagro-Janssen ALM. De integratie van de factor sekse binnen het basiscurriculum geneeskunde. TSG 2002;80(4):269-71.
9.
go back to reference Verdonk P, Mans LJL, Lagro-Janssen ALM. How is gender integrated in the curricula of Dutch medical schools? A quick-scan on gender issues as an instrument for change. Gender Educ 2006:18(4):399-412. Verdonk P, Mans LJL, Lagro-Janssen ALM. How is gender integrated in the curricula of Dutch medical schools? A quick-scan on gender issues as an instrument for change. Gender Educ 2006:18(4):399-412.
10.
go back to reference Jessup M, Pina IL. Is it important to examine gender differences in the epidemiology and outcomes of severe heart failure? J Thorac Cardiovasc Surg 2004; 127(5):1247-52. Jessup M, Pina IL. Is it important to examine gender differences in the epidemiology and outcomes of severe heart failure? J Thorac Cardiovasc Surg 2004; 127(5):1247-52.
11.
go back to reference WHO. Young people’s health in context. Denmark: World Health Organization 2004. WHO. Young people’s health in context. Denmark: World Health Organization 2004.
12.
go back to reference Mans LJL, Verdonk P, Lagro-Janssen ALM. De rol van het Digitaal Kenniscentrum Seksespecifiek Medisch Onderwijs bij de integratie van sekse in het medisch onderwijs. TMO 2006;25(2):66-74. Mans LJL, Verdonk P, Lagro-Janssen ALM. De rol van het Digitaal Kenniscentrum Seksespecifiek Medisch Onderwijs bij de integratie van sekse in het medisch onderwijs. TMO 2006;25(2):66-74.
13.
go back to reference Verdonk P. Gender matters in medical education. Integrating a gender perspective in medical curricula. [proefschrift] Nijmegen: UMC St Radboud, 2007. Verdonk P. Gender matters in medical education. Integrating a gender perspective in medical curricula. [proefschrift] Nijmegen: UMC St Radboud, 2007.
14.
go back to reference Woollard RF. Caring for a common future: medical schools’ social accountability. Med Educ 2006;40(4):301-13. Woollard RF. Caring for a common future: medical schools’ social accountability. Med Educ 2006;40(4):301-13.
16.
go back to reference Moore M. Student resistance to course content: reactions to the gender of the messenger. Teaching Sociology 1997;25(2):128-33. Moore M. Student resistance to course content: reactions to the gender of the messenger. Teaching Sociology 1997;25(2):128-33.
17.
go back to reference Verdonk P, Harting EJ, Lagro-Janssen ALM. Does equal education generate equal attitudes? Gender differences in medical students’ attitudes towards the ideal physician. Teach Learn Med 2007;19(1):9-13. Verdonk P, Harting EJ, Lagro-Janssen ALM. Does equal education generate equal attitudes? Gender differences in medical students’ attitudes towards the ideal physician. Teach Learn Med 2007;19(1):9-13.
18.
go back to reference Searle J. Introduction of a new curriculum in women’s health in medical education: a framework for change. Womens Health Issues 1998;8(6):382-8. Searle J. Introduction of a new curriculum in women’s health in medical education: a framework for change. Womens Health Issues 1998;8(6):382-8.
19.
go back to reference Henrich JB. Women’s Health Education Initiatives: Why Have They Stalled? Acad Med 2004;79(4):283-8. Henrich JB. Women’s Health Education Initiatives: Why Have They Stalled? Acad Med 2004;79(4):283-8.
20.
go back to reference Levison SP, Straumanis J. FIPSE: changing medical education forever – Fund for the Improvement of Postsecondary Education. Change Magazine 2002;34(5):18-27. Levison SP, Straumanis J. FIPSE: changing medical education forever – Fund for the Improvement of Postsecondary Education. Change Magazine 2002;34(5):18-27.
21.
go back to reference Lagro-Janssen ALM. Sekse, gender en gezondheid; ontwikkelingen in het wetenschappelijk onderzoek. Ned Tijdschr Geneeskd 2007;151:374-8. Lagro-Janssen ALM. Sekse, gender en gezondheid; ontwikkelingen in het wetenschappelijk onderzoek. Ned Tijdschr Geneeskd 2007;151:374-8.
22.
go back to reference Risberg G, Hamberg K, Johansson EE. Gender awareness among physicians – the effect of specialty and gender. A study of teachers at a Swedish medical school. BMC Med Educ 2003;3:8. Risberg G, Hamberg K, Johansson EE. Gender awareness among physicians – the effect of specialty and gender. A study of teachers at a Swedish medical school. BMC Med Educ 2003;3:8.
Metagegevens
Titel
Sekse in het geneeskundig onderwijs
Auteurs
dr. P. Verdonk
prof. dr. A. L. M. Lagro-Janssen
Publicatiedatum
01-06-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 6/2007
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087580

Andere artikelen Uitgave 6/2007

Bijblijven 6/2007 Naar de uitgave

Artikelen

Toetsen