Skip to main content
Top

2016 | Boek

Ondernemen in de zorg

Kennis en kunde bij het opzetten van een paramedische praktijk

Auteurs: Henny van Lienden, Marije van der Poel

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Wanneer je als paramedicus een praktijk begint, is er veel om over na te denken en veel te om over te beslissen. Hoe je klanten krijgt, bijvoorbeeld. En of je het financieel rond kunt krijgen.
In deze tweede druk van Ondernemen in de zorg, die geheel is geactualiseerd, worden acht competenties besproken die je nodig hebt om als ondernemer een goede kans van slagen te hebben. De drie pijlers hiervan zijn het analyseren van de omgeving (omgevingsanalyse), het afstemmen van vraag en aanbod (marketing) en het formuleren en realiseren van financiële verwachtingen. Deze drie pijlers zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Je kunt pas succesvol zijn als je weet wat er in de samenleving leeft, als je weet hoe de voorkeur van klanten bepaald is, en als je kans ziet voldoende klanten te krijgen die voldoende omzet opleveren. Daarnaast zijn er de competenties die randvoorwaardelijk zijn voor ondernemerschap: het werken aan kwaliteit en het toepassen van het juridisch kader horen daarbij. Evenals het kiezen en actueel houden van een rechtsvorm, het adequaat voeren van een administratie en het werken aan ethisch besef. En als basis voor het ondernemerschap geldt de persoonlijkheid van de ondernemer zelf. De onderlinge samenhang tussen de competenties is groot. Verandert er bijvoorbeeld iets in de omgeving, dan kan dat gevolgen hebben voor de financiële, juridische of administratieve situatie. Ondernemen in de zorg toont deze samenhang aan en leert de startende ondernemer op een proactieve manier met de competenties om te gaan.

Inhoudsopgave

Voorwerk
1. Competenties Of Wat een Ondernemer Moet Kennen, Kunnen En Zijn
Samenvatting
In dit boek over ondernemerschap staan competenties centraal. Kort gezegd, is een competentie een kwaliteit, een vermogen van een persoon waardoor deze in staat is te doen wat het ondernemerschap van hem vraagt. ‘Wat moet je kunnen als ondernemer?’, is dan de vraag.
Henny van Lienden, Marije van der Poel
2. Het persoonlijk ontwikkelplan (POP)
Samenvatting
Dit is een extreem voorbeeld van hoe een goede paramedicus niet vanzelfsprekend een goede ondernemer hoeft te zijn. Een goede paramedicus zal moeten groeien, hij zal het ondernemerschap moeten leren. Dit zal in dit hoofdstuk dan ook centraal staan.
Henny van Lienden, Marije van der Poel
3. Het analyseren van de omgeving
samenvatting
Ondernemerschap wordt door veel mensen graag als ‘vrij’ getypeerd. Dat is niet helemaal ten onrechte: een ondernemer is vrij om te beslissen wat hij voor producten wil aanbieden, wat voor klanten hij wil bedienen en hoeveel hij wil investeren. Maar totale vrijheid bestaat niet, daarom moeten ook ondernemers rekening houden met de omgeving waarin zij leven en de eisen die de omgeving stelt. Maar de omgeving – de steeds veranderende omgeving, de hele maatschappij, de overheid – stelt niet alleen eisen, maar biedt ook voortdurend nieuwe mogelijkheden. Het is de kunst die mogelijkheden te onderkennen en er goed op in te spelen. De ondernemer moet anticiperen op bedreigingen en mogelijkheden. Hiervoor is een grondige kennis en analyse van die omgeving noodzakelijk.
Henny van Lienden, Marije van der Poel
4. Het afstemmen van vraag en aanbod (marketing)
Samenvatting
Als ondernemer in een paramedisch beroep of als ondernemende paramedicus is het goed uitvoeren van het paramedische beroep het belangrijkst. Daarnaast zijn er nog een heleboel andere zaken waar je rekening mee moet houden: de financiën, belastingen, kwaliteitszorg én marketing.
Henny van Lienden, Marije van der Poel
5. Het formuleren en waarmaken van financiële verwachtingen
Samenvatting
In hoofdstuk is aandacht besteed aan het maken van een marketingplan. Daarin kwamen onder andere de omzetprognose aan de orde en de verwachting van de totale opbrengst die de ondernemer in een bepaald jaar denkt te kunnen halen.
Henny van Lienden, Marije van der Poel
6. Toepassen juridisch kader en kwaliteitsbeleid
In samenwerking met H. Timmermans
Samenvatting
Kwaliteit is een begrip waarmee iedereen dagelijks te maken heeft. Of het nu gaat om brood, de krant, de service van de bank of het onderwijs: iets is goed of het is minder van kwaliteit dan we hadden verwacht. De laatste 25 jaar is de aandacht voor kwaliteit in de gezondheidszorg bij alle betrokkenen sterk toegenomen.
Henny van Lienden, Marije van der Poel
7. Kiezen en actueel houden van een rechtsvorm
Samenvatting
Een startende ondernemer kan uit verschillende mogelijkheden kiezen wanneer hij zijn bedrijfsvoering juridisch wil vastleggen in een rechtsvorm. De keuze voor een rechtsvorm wordt voornamelijk bepaald door de wens om het alleen of samen te willen doen, het financiële risico dat de ondernemer bereid is te lopen, de aansprakelijkheid die hij wenst te dragen en de manier waarop hij met belastingen wil omgaan.
Henny van Lienden, Marije van der Poel
8. Het voeren van een administratie
Samenvatting
Administratie en financieel beheer zijn onderwerpen die in gesprekken met paramedici nogal eens voorkomen in combinatie met kreten als ‘ben ik niet goed in’, ‘saai’ of ‘houd ik niet van’. Toch is het van groot belang dat een ondernemer goed inzicht heeft in zijn eigen financiële situatie.
Henny van Lienden, Marije van der Poel
9. Omgaan met ethische vraagstukken
Samenvatting
Iedereen die een baan heeft, weet dat het niet ongebruikelijk is om op het werk af en toe een privételefoontje te plegen. Een afspraak maken met de dokter, even bellen naar het zieke kind dat alleen thuis is, melden dat je wat later thuiskomt, zo zijn er heel veel voorbeelden te bedenken waarvan de werknemer zelf zegt dat het moet kunnen en waarvan de werkgever ook geen probleem zal maken.
Henny van Lienden, Marije van der Poel
Nawerk
Meer informatie
Titel
Ondernemen in de zorg
Auteurs
Henny van Lienden
Marije van der Poel
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-368-1623-6
Print ISBN
978-90-368-1622-9
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1623-6