Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 1/2004

01-02-2004 | Artikelen

Non-verbal Learning Disabilities (NLD) bij volwassenen: een verborgen stoornis

Auteurs: Ingrid van der klaauw, drs. monique de laet, drs. frans derks

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 1/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Over het nld-syndroom bij kinderen is reeds veel bekend. De Canadees Byron Rourke heeft daarnaar grondig onderzoek verricht en in Nederland is A. Serlier-Van den Bergh gepromoveerd op een diagnostisch instrument om nld bij kinderen te kunnen vaststellen. Deze non-verbale leerstoornis blijft echter ook bij volwassenen bestaan. In dit artikel besteden we aandacht aan de kenmerken van nld bij volwassenen en geven we een aanzet tot de diagnostiek, de begeleiding en behandeling hiervan.
Literatuur
go back to reference Calmeyn, P. & Dewitte, G. (2001) Kinderen met ontwikkelingsdyspraxie. Leuven: Acco. Calmeyn, P. & Dewitte, G. (2001) Kinderen met ontwikkelingsdyspraxie. Leuven: Acco.
go back to reference Miles, B.S. & Simpson, R.L. (2001) Effective Practices for Students With Asperger Syndrome. Focus on exceptional children.Volume 34, number 3, November. Miles, B.S. & Simpson, R.L. (2001) Effective Practices for Students With Asperger Syndrome. Focus on exceptional children.Volume 34, number 3, November.
go back to reference Molenaar-Klumper, M. (2001) nld . Signaleren, diagnostiseren en behandelen in de onderwijssetting. Lisse: Swets & Zeitlinger. Molenaar-Klumper, M. (2001) nld . Signaleren, diagnostiseren en behandelen in de onderwijssetting. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Palombo, J. (1996). The Diagnosis and treatment of children with Non-verbal Learning Disabilities. Social Work Journal, Volume 13, Number 4, August. Palombo, J. (1996). The Diagnosis and treatment of children with Non-verbal Learning Disabilities. Social Work Journal, Volume 13, Number 4, August.
go back to reference Palombo, J. & Berenberg, A.H. (1995) in B.S. Mark and J.A. Incorvia (Eds.). The Handbook of Infant Child and Adolescent Psychotherapy: A Guide to Diagnosis and Treatment. Volume 2. New Yersey: Jason Aronson. Palombo, J. & Berenberg, A.H. (1995) in B.S. Mark and J.A. Incorvia (Eds.). The Handbook of Infant Child and Adolescent Psychotherapy: A Guide to Diagnosis and Treatment. Volume 2. New Yersey: Jason Aronson.
go back to reference Paternotte, A. (2000) Hoe denkt u over nld? Balans Belang, januari 2000. Paternotte, A. (2000) Hoe denkt u over nld? Balans Belang, januari 2000.
go back to reference Pladet-Schulten, G.E. (2002) Onderzoek naar het executief (dys)functioneren bij kinderen. Congrespresentatie non-verbale leerstoornissen (13 december 2002). Pladet-Schulten, G.E. (2002) Onderzoek naar het executief (dys)functioneren bij kinderen. Congrespresentatie non-verbale leerstoornissen (13 december 2002).
go back to reference Rourke, B.P. (1989). Non-verbal Learning Disabilities. The Syndrome and the Model. New York, London: The Guilford Press. Rourke, B.P. (1989). Non-verbal Learning Disabilities. The Syndrome and the Model. New York, London: The Guilford Press.
go back to reference Rourke, B.P. (1995). Syndrome of Non-verbal learning Disabilities. Neurodevelopmental manifestations. New York: Guilford Press. Rourke, B.P. (1995). Syndrome of Non-verbal learning Disabilities. Neurodevelopmental manifestations. New York: Guilford Press.
go back to reference Rourke, B.P., e.a. (2002). Child Clinical/Pediatric Neuropsychology: Some Recent Advances. Annu. Rev. Psychol. 2002.53.309-339. Rourke, B.P., e.a. (2002). Child Clinical/Pediatric Neuropsychology: Some Recent Advances. Annu. Rev. Psychol. 2002.53.309-339.
go back to reference Serlier-Van den Bergh, A.M.H.L.(2002). Development and Validation of the Dutch nld scales. Decision process within nld assessment. Waalre: Praktijk Kinderpsychologie B.V. Serlier-Van den Bergh, A.M.H.L.(2002). Development and Validation of the Dutch nld scales. Decision process within nld assessment. Waalre: Praktijk Kinderpsychologie B.V.
go back to reference Vermeulen, P. (2001). nld: oude wijn in nieuwe zakken? Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (tokk), 2001.26.118-123. Vermeulen, P. (2001). nld: oude wijn in nieuwe zakken? Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (tokk), 2001.26.118-123.
go back to reference Verte, S. e.a. (2001). Onderzoek naar het nld-profiel bij kinderen met autisme en het syndroom van Asperger. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (tokk), 2001.26.90-108. Verte, S. e.a. (2001). Onderzoek naar het nld-profiel bij kinderen met autisme en het syndroom van Asperger. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie (tokk), 2001.26.90-108.
go back to reference Vlugt, H. van der (1999). Hydrocephalus en het nld -syndroom. Congrespresentatie 10 december 1999: Het nld-syndroom; theorie en praktijk, p.22. Tilburg/Oisterwijk: Katholieke Universiteit Brabant & De Hondsberg. Vlugt, H. van der (1999). Hydrocephalus en het nld -syndroom. Congrespresentatie 10 december 1999: Het nld-syndroom; theorie en praktijk, p.22. Tilburg/Oisterwijk: Katholieke Universiteit Brabant & De Hondsberg.
Metagegevens
Titel
Non-verbal Learning Disabilities (NLD) bij volwassenen: een verborgen stoornis
Auteurs
Ingrid van der klaauw
drs. monique de laet
drs. frans derks
Publicatiedatum
01-02-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 1/2004
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03078990

Andere artikelen Uitgave 1/2004

Neuropraxis 1/2004 Naar de uitgave

Woorden vooraf

Woorden vooraf