01-06-2012
Neurobiologische en neuropsychologische heterogeniteit bij ADHD
Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 3/2012
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
In het alledaagse taalgebruik zijn psychiatrische diagnoses uniforme categorieën geworden: iemand heeft ADHD en behoort daarmee tot de homogeen voorgestelde groep ‘ADHD’ers’. Categorische psychiatrische diagnostiek is weliswaar een noodzakelijkheid om met elkaar van gedachten te kunnen wisselen over de problematiek maar suggereert ook een uniformiteit waarachter aanzienlijke interindividuele verschillen schuil kunnen gaan. Juist die heterogeniteit maakt het moeilijk gericht onderzoek te doen naar de neurobiologische oorzaken van verschillende stoornissen. Dit artikel behandelt hoe theorievorming over en empirisch onderzoek naar heterogeniteit in de neurobiologie van aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder,of ADHD) ons dichter bij de oorzaken ervan zou kunnen brengen. Hiervoor worden studies gebruikt uit het proefschrift van de auteur en werk van andere onderzoeksgroepen. Het betreft vooral studies bij kinderen en adolescenten met ADHD maar de bespreking kan zeker geëxtrapoleerd worden naar ADHD bij volwassenen.