Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Module 4: Een veilige omgeving creëren

Auteurs : Leony Coppens, Carina van Kregten

Gepubliceerd in: Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk gaat over het belang van veiligheid. We bespreken het verschil tussen fysieke veiligheid en psychologische veiligheid en leren technieken om getraumatiseerde kinderen zich veilig te laten voelen. De essentie van een veiligheidsboodschap, namelijk dat er verschil is tussen toen en nu en dat de opvoeders er alles aan zullen doen om het kind te helpen zich veilig te voelen, wordt duidelijk gemaakt, evenals hoe pleegouders deze effectief kunnen overbrengen getraumatiseerde kinderen. De opvoeders leren traumatriggers herkennen en ze leren gebruik te maken van een steunplan voor het omgaan met traumatriggers. In het gezin is het belangrijk dat opvoeders structuur en regelmaat aanbrengen zonder het kind af te schrikken.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Bron: Wright, R. (1945). Black boy. New York: Harper Collins.
 
Metagegevens
Titel
Module 4: Een veilige omgeving creëren
Auteurs
Leony Coppens
Carina van Kregten
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1880-3_8