Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Module 5: Omgaan met gevoelens en gedrag

Auteurs : Leony Coppens, Carina van Kregten

Gepubliceerd in: Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk komt aan de orde hoe trauma de gevoelens en het gedrag van kinderen beïnvloedt en zorgt voor heftige emotionele reacties. Er wordt ingegaan op nieuwe benaderingen om negatieve of destructieve gedragingen en reacties te veranderen en hoe de opvoeders met het gedrag kunnen omgaan. Een van de beste manieren om negatief of storend gedrag te ontmoedigen, is het aanmoedigen van positief gedrag. Hulpmiddel is de cognitieve driehoek. Het filmpje van het still face experiment illustreert het belang van positieve interacties tussen kinderen en verzorgers. Aan de hand van een variant op de ballonoefening blijkt het belang van de co-regulator.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Bron: Siegel, D.J., & Hartzell, M. (2003). Parents from the inside out: How a deeper self-understanding can help you raise your children who thrive. New York: Jermy P. Tarcher/Putman.
 
2
In 1975 voerde Edward Tronick (Universiteit van Harvard) voor het eerst het ‘still face’-experiment uit. Het experiment is daarna nog vaak herhaald en wordt ook veel gebruikt voor opleidingsdoeleinden.
 
Metagegevens
Titel
Module 5: Omgaan met gevoelens en gedrag
Auteurs
Leony Coppens
Carina van Kregten
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1880-3_9