Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Meten en beschrijven van taal

Tests en testmethodiek augustus 1998

Auteurs : H.F.M. Peters, R. Bastiaanse, J. Van Borsel, P.H.O. Dejonckere, K. Jansonius-Schultheiss, Sj. Van der Meulen, B.J.E. Mondelaers

Gepubliceerd in: Registreren aan stem, spraak en taal

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De opzet van dit hoofdstuk is drieledig. Eerst wordt een korte, op taaltoetsing toegespitste introductie gegeven tot enkele centrale noties uit de klassieke testtheorie4 Sommige van de genoemde begrippen worden geïllustreerd met voorbeelden ontleend aan de Taaltests voor Kinderen. Daarna volgen enige gedachten over het toetsen van taalvaardigheid.
Voetnoten
1
Het werk van Rasch heeft geleid tot een nieuwere testtheorie – zie Pumfrey (1987) voor een korte en heldere inleiding – maar die is hier minder relevant, omdat er bij mijn weten geen Nederlandse taaltests zijn die volgens die principes zijn ontwikkeld.
 
Literatuur
go back to reference American Educational Research Association, American Psychological Association, and National Council on Measurement in Education (1985). Standards for educational and psychological testing. Washington, D.C.: American Psychological Association. American Educational Research Association, American Psychological Association, and National Council on Measurement in Education (1985). Standards for educational and psychological testing. Washington, D.C.: American Psychological Association.
go back to reference Bon, W.H.J. van (1982). Taaltests voor Kinderen. Handleiding. Lisse: Swets & Zeitlinger. Bon, W.H.J. van (1982). Taaltests voor Kinderen. Handleiding. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bon, W.H.J. van (1984). Aspekten van taalvaardigheid. Een onderzoek naar de validiteit van de Taaltests voor Kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Bon, W.H.J. van (1984). Aspekten van taalvaardigheid. Een onderzoek naar de validiteit van de Taaltests voor Kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bon, W.H.J. van (1992). Dimensions in grammatical proficiency. In L. Verhoeven & J.H.A.L. de Jong (Red.), The constructs of language proficiency (blz. 33–48). Amsterdam/Philadelphia: Benjamins. Bon, W.H.J. van (1992). Dimensions in grammatical proficiency. In L. Verhoeven & J.H.A.L. de Jong (Red.), The constructs of language proficiency (blz. 33–48). Amsterdam/Philadelphia: Benjamins.
go back to reference Bon, W.H.J. van, Dierx, M. H. G. & Klerkx, J. J. M. (1990). De morfologische competentie van kinderen met leerproblemen. Pedagogische Studiën, 67, 59–69. Bon, W.H.J. van, Dierx, M. H. G. & Klerkx, J. J. M. (1990). De morfologische competentie van kinderen met leerproblemen. Pedagogische Studiën, 67, 59–69.
go back to reference Bruyn, E.E.J. de (1985). Psychodiagnostiek. Rotterdam: Lemniscaat. Bruyn, E.E.J. de (1985). Psychodiagnostiek. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Bruyn, E.E.J. de, Pameijer, N.K., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Aarle, E.J.M. van (1995). Diagnostische besluitvorming bij het doorlopen van het diagnostisch proces. Leuven/Amersfoort: Acco. Bruyn, E.E.J. de, Pameijer, N.K., Ruijssenaars, A.J.J.M. & Aarle, E.J.M. van (1995). Diagnostische besluitvorming bij het doorlopen van het diagnostisch proces. Leuven/Amersfoort: Acco.
go back to reference Carroll, J.B. (1993). Human cognitive abilities. A survey of factor–analytic studies. Cambridge: University Press. Carroll, J.B. (1993). Human cognitive abilities. A survey of factor–analytic studies. Cambridge: University Press.
go back to reference Cronbach, L.J. (1970). Essentials of psychological testing (3de uitgave). New York: Harper & Row. Cronbach, L.J. (1970). Essentials of psychological testing (3de uitgave). New York: Harper & Row.
go back to reference Drenth, P.J.D. & Sijtsma, K. (1990). Testtheorie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Drenth, P.J.D. & Sijtsma, K. (1990). Testtheorie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Drenth, P.J.D. (1975). Inleiding in de testtheorie. Deventer: Van Loghum Slaterus. Drenth, P.J.D. (1975). Inleiding in de testtheorie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Eldik, M.C.M. van, Schlichting, J.E.P.T., Lutje Spelberg, H.C., Meulen, B.F. van der & Meulen, Sj. van der (1995). Reynell test voor taalbegrip. Nijmegen: Berkhout. Eldik, M.C.M. van, Schlichting, J.E.P.T., Lutje Spelberg, H.C., Meulen, B.F. van der & Meulen, Sj. van der (1995). Reynell test voor taalbegrip. Nijmegen: Berkhout.
go back to reference Evers, A., Vliet Mulder, J. van & Laak, J. ter (1992), Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen/Maastricht: Van Gorcum; Amsterdam: nip. Evers, A., Vliet Mulder, J. van & Laak, J. ter (1992), Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen/Maastricht: Van Gorcum; Amsterdam: nip.
go back to reference Gerritsen, F.M.E. (1994). Taalscreenings–instrument (TSI) voor 3–, 4– en 5–jarigen. Handleiding en verantwoording. Lisse: Swets & Zeitlinger. Gerritsen, F.M.E. (1994). Taalscreenings–instrument (TSI) voor 3–, 4– en 5–jarigen. Handleiding en verantwoording. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Jans, F. & Albrecht, J.E. (1988). Actieve woordenschattest. Lisse: Swets & Zeitlinger. Jans, F. & Albrecht, J.E. (1988). Actieve woordenschattest. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Kohnstamm, D., Lem, T. van der & Hartog, H. den (1980). Proefkrèche woordenschattest, PKW. Lisse: Swets & Zeitlinger. Kohnstamm, D., Lem, T. van der & Hartog, H. den (1980). Proefkrèche woordenschattest, PKW. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Kohnstamm, G.A. & Sanavro, F. (1983). De Utrechtse Taalniveau Test voor 4–7 jarigen. UTANT. Handleiding. (Tweede gewijzigde editie). Lisse: Swets & Zeitlinger. Kohnstamm, G.A. & Sanavro, F. (1983). De Utrechtse Taalniveau Test voor 4–7 jarigen. UTANT. Handleiding. (Tweede gewijzigde editie). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Laak, J.J.F. ter (1995). Psychologische diagnostiek. Inhoudelijke en methodologische grondslagen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Laak, J.J.F. ter (1995). Psychologische diagnostiek. Inhoudelijke en methodologische grondslagen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Oud, J.H.L. & Mommers, M.J.C. (1990). De valkuil van het didactische leeftijdsequivalent. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 29, 445–459. Oud, J.H.L. & Mommers, M.J.C. (1990). De valkuil van het didactische leeftijdsequivalent. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 29, 445–459.
go back to reference Peddemors–Boon, M., Meulen, Sj. van der & Vries, A.K. de (1977). Utrechts Artikulatie Onderzoek. Lisse: Swets & Zeitlinger. Peddemors–Boon, M., Meulen, Sj. van der & Vries, A.K. de (1977). Utrechts Artikulatie Onderzoek. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Pumfrey, P.D. (1987). Rasch scaling and reading tests. Journal of Research in Reading, 10, 75–86. Pumfrey, P.D. (1987). Rasch scaling and reading tests. Journal of Research in Reading, 10, 75–86.
go back to reference Schlichting, J.E.P.T., Eldik, M.C.M. van, Lutje Spelberg, H.C., Meulen, Sj. van der & Meulen, B.F. van der (1995). Schlichting test voor taalproductie. Nijmegen: Berkhout. Schlichting, J.E.P.T., Eldik, M.C.M. van, Lutje Spelberg, H.C., Meulen, Sj. van der & Meulen, B.F. van der (1995). Schlichting test voor taalproductie. Nijmegen: Berkhout.
go back to reference Stuart–Hamilton, I. (1996). Dictionary of psychological testing, assessment and treatment. Londen: Kingsley. Stuart–Hamilton, I. (1996). Dictionary of psychological testing, assessment and treatment. Londen: Kingsley.
go back to reference Verhoeven, L. & Vermeer, A. (1986). Taaltoets Allochtone Kinderen, diagnostische toets voor de mondelinge vaardigheid Nederlands bij allochtone kinderen van 5–9 jaar. Tilburg: Zwijsen. Verhoeven, L. & Vermeer, A. (1986). Taaltoets Allochtone Kinderen, diagnostische toets voor de mondelinge vaardigheid Nederlands bij allochtone kinderen van 5–9 jaar. Tilburg: Zwijsen.
go back to reference Verhoeven, L. & Vermeer, A. (1989). Diagnose van kindertaal. Nederlandse taalvaardigheid van autochtone en allochtone kinderen. Tilburg: Zwijsen. Verhoeven, L. & Vermeer, A. (1989). Diagnose van kindertaal. Nederlandse taalvaardigheid van autochtone en allochtone kinderen. Tilburg: Zwijsen.
go back to reference Wissel, A. van der (1984). Schooluitval. Groningen: Academisch Proefschrift. Wissel, A. van der (1984). Schooluitval. Groningen: Academisch Proefschrift.
go back to reference Zeeuw, J. de (1986). Algemene psychodiagnostiek II, Testtheorie. Lisse: Swets & Zeitlinger. Zeeuw, J. de (1986). Algemene psychodiagnostiek II, Testtheorie. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
Meten en beschrijven van taal
Auteurs
H.F.M. Peters
R. Bastiaanse
J. Van Borsel
P.H.O. Dejonckere
K. Jansonius-Schultheiss
Sj. Van der Meulen
B.J.E. Mondelaers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0816-3_8