Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Meten en beschrijven van taal

Observaties en spontane–taalanalyses augustus 1998

Auteurs : H.F.M. Peters, R. Bastiaanse, J. Van Borsel, P.H.O. Dejonckere, K. Jansonius-Schultheiss, Sj. Van der Meulen, B.J.E. Mondelaers

Gepubliceerd in: Registreren aan stem, spraak en taal

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er zijn verschillende methoden om taal te onderzoeken: taaltests, observaties en spontane–taalanalysemethoden. Taaltests zijn beschreven in hoofdstuk A9.4.1. In dit hoofdstuk worden de verschillen en overeenkomsten beschreven tussen taalonderzoek bij volwassenen en bij kinderen. Ook wordt besproken in hoeverre taalonderzoeksmethoden voor moedertaalsprekers gebruikt kunnen worden bij tweede–taalgebruikers.
Literatuur
go back to reference Bacchini, S., Kuiken, F. & Schoonen, R. (1995). Generalizibility of spontaneous speech data: the effect of occasion and place on the speech production of children. First Language, 15, 131–150. Bacchini, S., Kuiken, F. & Schoonen, R. (1995). Generalizibility of spontaneous speech data: the effect of occasion and place on the speech production of children. First Language, 15, 131–150.
go back to reference Bastiaanse, R. (1993). Studies in aphasia, Groningen, Grodil. Proefschrift, Rijksuniversiteit Groningen. Bastiaanse, R. (1993). Studies in aphasia, Groningen, Grodil. Proefschrift, Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Bastiaanse, R. & Jong, J. de (1996). Klinische linguïstiek en grammaticale codering. Stem–, Spraak–en. Taalpathologie, 5, 3, 134–151. Bastiaanse, R. & Jong, J. de (1996). Klinische linguïstiek en grammaticale codering. Stem–, Spraak–en. Taalpathologie, 5, 3, 134–151.
go back to reference Beers, M. (1995). The phonology of normally developing and language–impaired children. Proefschrift, Universiteit van Amsterdam. Amsterdam: ifott. Beers, M. (1995). The phonology of normally developing and language–impaired children. Proefschrift, Universiteit van Amsterdam. Amsterdam: ifott.
go back to reference Beers, M. (1996). Handleiding bij FAN–programma. Uitgave in eigen beheer. Beers, M. (1996). Handleiding bij FAN–programma. Uitgave in eigen beheer.
go back to reference Blomert, L., Koster, Ch., M.L. Kean (1995). ANTAT: Amsterdam–Nijmegen Test voor Alledaagse Taalvaardigheden. Lisse: Swets & Zeitlinger. Blomert, L., Koster, Ch., M.L. Kean (1995). ANTAT: Amsterdam–Nijmegen Test voor Alledaagse Taalvaardigheden. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Bol, G. & Kuiken, F. (1988). Grammaticale analyse van taalontwikkelingsstoornissen. Proefschrift, Universiteit van Amsterdam. Bol, G. & Kuiken, F. (1988). Grammaticale analyse van taalontwikkelingsstoornissen. Proefschrift, Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Bol, G. & Kuiken, F. (1989). Handleiding GRAMAT methode voor het diagnostiseren en kwalificeren van taalontwikkelingsstoornissen. Nijmegen: Berkhout Bol, G. & Kuiken, F. (1989). Handleiding GRAMAT methode voor het diagnostiseren en kwalificeren van taalontwikkelingsstoornissen. Nijmegen: Berkhout
go back to reference Braam–Voeten, M. (1997). Van taaltheorie naar taaltherapie. Evaluatie en analyse van een congruentieen een capaciteitentherapie bij kinderen met taalstoornissen. Proefschrift, Universiteit Twente. Braam–Voeten, M. (1997). Van taaltheorie naar taaltherapie. Evaluatie en analyse van een congruentieen een capaciteitentherapie bij kinderen met taalstoornissen. Proefschrift, Universiteit Twente.
go back to reference Dungen, L. van den & Verboog, M. (1991). Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Muiderberg: Coutinho. Dungen, L. van den & Verboog, M. (1991). Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Muiderberg: Coutinho.
go back to reference Dungen, L. van den & Verbeek, J. (1994). STAP–Handleiding. STAP–instrument, gebaseerd op Spontane–Taal Analyse Procedure, ontwikkeld door M. van Iereland. Publicaties van het Instituut voor Algemene Taalwetenschap, 63, Universiteit van Amsterdam. Dungen, L. van den & Verbeek, J. (1994). STAP–Handleiding. STAP–instrument, gebaseerd op Spontane–Taal Analyse Procedure, ontwikkeld door M. van Iereland. Publicaties van het Instituut voor Algemene Taalwetenschap, 63, Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Ellis, A. W. & Young, A.W. (1988). Human cognitive neuropsychology. Hove: Lawrence Erlbaum Associates. Ellis, A. W. & Young, A.W. (1988). Human cognitive neuropsychology. Hove: Lawrence Erlbaum Associates.
go back to reference Gerritsen, E. (1988). VTO–taalscreeningsinstrument 3–6 jaar. Lisse: Swets & Zeitlinger. Gerritsen, E. (1988). VTO–taalscreeningsinstrument 3–6 jaar. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Goodglass, H. & Kaplan, E. (1972). Assessment of aphasia and related disorders. Philadelphia: Lea and Febinger. Goodglass, H. & Kaplan, E. (1972). Assessment of aphasia and related disorders. Philadelphia: Lea and Febinger.
go back to reference Goorhuis, S.M. (1988). Gesprekspartners? Taalontwikkelingsstoornissen als pedagogisch probleem. Een verkenning. Proefschrift, Rijksuniversiteit Groningen. Goorhuis, S.M. (1988). Gesprekspartners? Taalontwikkelingsstoornissen als pedagogisch probleem. Een verkenning. Proefschrift, Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Goorhuis, S.M. & Schaerlaekens, A.M. (1994). Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij Nederlandssprekende kinderen. Utrecht: De Tijdstroom. Goorhuis, S.M. & Schaerlaekens, A.M. (1994). Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij Nederlandssprekende kinderen. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Groenhuis, M. & Boer, G.H.A. de (1995). Taalonderzoek bij kinderen met Nederlands als tweede taal. Project Methodiekontwikkeling Logopedie, Hogeschool Groningen. Groenhuis, M. & Boer, G.H.A. de (1995). Taalonderzoek bij kinderen met Nederlands als tweede taal. Project Methodiekontwikkeling Logopedie, Hogeschool Groningen.
go back to reference Groenhuis, M. & Goorhuis–Brouwer, S.M. (1991). De bruikbaarheid van spontanetaalanalyse in de klinische praktijk. Logopedie en Foniatrie, 63, 68–71. Groenhuis, M. & Goorhuis–Brouwer, S.M. (1991). De bruikbaarheid van spontanetaalanalyse in de klinische praktijk. Logopedie en Foniatrie, 63, 68–71.
go back to reference Ierland, M.S. van (1980). Tussen vier en acht: ontwikkelingen in taalgebruik. In: J.F. Matter (red.), Toegepaste taalwetenschap in artikelen, 7, 85–101. Ierland, M.S. van (1980). Tussen vier en acht: ontwikkelingen in taalgebruik. In: J.F. Matter (red.), Toegepaste taalwetenschap in artikelen, 7, 85–101.
go back to reference Ingram, D. (1989). First Language Acquisition. Method, Description and Explanation. Cambridge: Cambridge University Press. Ingram, D. (1989). First Language Acquisition. Method, Description and Explanation. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Jong, J. de (1994). Specifieke taalstoornissen bij kinderen. Stem–, Spraak– en Taalpathologie, 3, 4, 201–226. Jong, J. de (1994). Specifieke taalstoornissen bij kinderen. Stem–, Spraak– en Taalpathologie, 3, 4, 201–226.
go back to reference Lahey, M. (1988). Language disorders and language development. New York: Macmillan Publishing Company. Lahey, M. (1988). Language disorders and language development. New York: Macmillan Publishing Company.
go back to reference Levelt, W.J.M. (1989). Speaking: From intention to articulation. Cambridge ma: The mit Press. Levelt, W.J.M. (1989). Speaking: From intention to articulation. Cambridge ma: The mit Press.
go back to reference Links, P., Feiken, J. & Bastiaanse, R. (1996). Afasie: diagnostiek en therapie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Links, P., Feiken, J. & Bastiaanse, R. (1996). Afasie: diagnostiek en therapie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Maassen, B. & Bastiaanse, R. (1996). Het taal– en spraakproductiemodel van Levelt. Stem–, Spraak– en Taalpathologie, 5, 3, 127–133. Maassen, B. & Bastiaanse, R. (1996). Het taal– en spraakproductiemodel van Levelt. Stem–, Spraak– en Taalpathologie, 5, 3, 127–133.
go back to reference Moerman–Coetsier, L. & Besien, F. van (1987). TOAST, taalonderzoek via analyse van spontane taal. Leuven: Acco Moerman–Coetsier, L. & Besien, F. van (1987). TOAST, taalonderzoek via analyse van spontane taal. Leuven: Acco
go back to reference Ridder–Sluiter, J.G. de (1990). Vroegtijdige onderkenning van communicatieve ontwikkelingsstoornissen. Proefschrift, Rijksuniversiteit Leiden. Ridder–Sluiter, J.G. de (1990). Vroegtijdige onderkenning van communicatieve ontwikkelingsstoornissen. Proefschrift, Rijksuniversiteit Leiden.
go back to reference Roelofs, A. (1996). Grammaticale analyse van taalontwikkelingsstoornissen. Computerbewerking, versie 2.0. Roelofs, A. (1996). Grammaticale analyse van taalontwikkelingsstoornissen. Computerbewerking, versie 2.0.
go back to reference Roelofs, M.J. (1998). Hoe bedoel je? De verwerving van pragmatische vaardigheden bij kinderen. Proefschrift, Universiteit van Amsterdam. Amsterdam: ifott. Roelofs, M.J. (1998). Hoe bedoel je? De verwerving van pragmatische vaardigheden bij kinderen. Proefschrift, Universiteit van Amsterdam. Amsterdam: ifott.
go back to reference Roelofs, M.J. (te verschijnen). Codeboek voor de analyse van pragmatische vaardigheden bij schoolgaande kinderen. Amsterdam. Roelofs, M.J. (te verschijnen). Codeboek voor de analyse van pragmatische vaardigheden bij schoolgaande kinderen. Amsterdam.
go back to reference Sarno, M.T. (1969). The Functional Communication Profile. New York. Sarno, M.T. (1969). The Functional Communication Profile. New York.
go back to reference Schaerlaekens (1989). Spontane taalanalyse als onderzoeksmethode voor taalverwerving. Logopedie en Foniatrie, 61, 156–160. Schaerlaekens (1989). Spontane taalanalyse als onderzoeksmethode voor taalverwerving. Logopedie en Foniatrie, 61, 156–160.
go back to reference Schlichting, L. e.a. (1995). Schlichting Test voor Taalproduktie, Lexilijst. Nijmegen: Berkhout. Schlichting, L. e.a. (1995). Schlichting Test voor Taalproduktie, Lexilijst. Nijmegen: Berkhout.
go back to reference Schlichting, L. (1995). TARSP, taal analyse remediëring en screening procedure: taalontwikkelingsschaal van Nederlandse kinderen van 1–4 jaar. 4e herziene druk. Lisse: Swets & Zeitlinger. Schlichting, L. (1995). TARSP, taal analyse remediëring en screening procedure: taalontwikkelingsschaal van Nederlandse kinderen van 1–4 jaar. 4e herziene druk. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Schlichting, L. (1996). Discovering syntax. An empirical study in Dutch language acquisition Nijmegen: Nijmegen University Press. Schlichting, L. (1996). Discovering syntax. An empirical study in Dutch language acquisition Nijmegen: Nijmegen University Press.
go back to reference Transparant: een helder oefenprogramma voor taalontwikkeling (1996). Werkgroep Trant: F. Boddé e.a. Uitgeverij Baert. Transparant: een helder oefenprogramma voor taalontwikkeling (1996). Werkgroep Trant: F. Boddé e.a. Uitgeverij Baert.
go back to reference Verhulst–Schlichting L. & Koning, T. de (1988). FIT: functionele imitatie van taalstructuren: taalprogramma voor kinderen met een grammaticale achterstand. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. Verhulst–Schlichting L. & Koning, T. de (1988). FIT: functionele imitatie van taalstructuren: taalprogramma voor kinderen met een grammaticale achterstand. Amsterdam: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Wegener Sleeswijk, B. & Dungen, L. van den (1994). Pragmatiek: Onderzoek en Behandeling. Van Horen Zeggen, 35, 3, 76–84. Wegener Sleeswijk, B. & Dungen, L. van den (1994). Pragmatiek: Onderzoek en Behandeling. Van Horen Zeggen, 35, 3, 76–84.
go back to reference Wiegers, J.J. (1996). GRAMAT op basis van 50 uitingen. Spontane–taalanalyse, het kan sneller. Logopedie en Foniatrie, 5, 125–128. Wiegers, J.J. (1996). GRAMAT op basis van 50 uitingen. Spontane–taalanalyse, het kan sneller. Logopedie en Foniatrie, 5, 125–128.
go back to reference Dungen, L. van den & Verboog, M. (1991). Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Muiderberg: Coutinho. Dungen, L. van den & Verboog, M. (1991). Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Muiderberg: Coutinho.
go back to reference Jong, J. de (1994). Specifieke taalstoornissen bij kinderen. Stem–, Spraak– en Taalpathologie, 3, 4, 201–226. Jong, J. de (1994). Specifieke taalstoornissen bij kinderen. Stem–, Spraak– en Taalpathologie, 3, 4, 201–226.
go back to reference Lahey, M. (1988). Language disorders and language development. New York: Macmillan Publishing Company. Lahey, M. (1988). Language disorders and language development. New York: Macmillan Publishing Company.
go back to reference Themanummer spontane–taalanalyse (1989). Logopedie en Foniatrie, 5, 155–187. Themanummer spontane–taalanalyse (1989). Logopedie en Foniatrie, 5, 155–187.
Metagegevens
Titel
Meten en beschrijven van taal
Auteurs
H.F.M. Peters
R. Bastiaanse
J. Van Borsel
P.H.O. Dejonckere
K. Jansonius-Schultheiss
Sj. Van der Meulen
B.J.E. Mondelaers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0816-3_9