Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2004

01-12-2004 | Artikelen

Mét rituelen, maar wel weer leefbaar

Cognitieve gedragstherapie bij jongeren met een obsessief-compulsieve stoornis en een autismespectrumstoornis

Auteur: Rosanne de Bruin

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

De behandeling van kinderen en jongeren met een obsessief-compulsieve stoornis verloopt anders als zij naast de dwang ook een autisme spectrum stoornis hebben. De standaard cognitieve technieken kunnen niet worden gebruikt, er is meer begeleiding en tijd nodig voor de exposure-opdrachten en er moet speciale aandacht worden besteed aan selfmonitoring-vaardigheden en generalisatie. Niet alle rituelen moeten worden aangepakt. Het is nodig een onderscheid te maken tussen rituelen die vallen onder autistische repeterende gedragingen en een ontspannende en ordenende functie hebben, en obsessiefcompulsieve rituelen die een angst moeten neutraliseren. Van dwang is bekend dat deze toeneemt in perioden van stress. Jongeren met een autisme spectrum stoornis hebben ook stoornisspecifieke stressbronnen; de behandeling zal derhalve ook psycho-educatieve elementen in zich moeten hebben.
Literatuur
go back to reference Baron-Cohen, S. (1989). Do autistic children have obsessions and compulsions? British Journal of Clinical Psychology, 28, 193-200. Baron-Cohen, S. (1989). Do autistic children have obsessions and compulsions? British Journal of Clinical Psychology, 28, 193-200.
go back to reference Bejerot, S., Nylander, L. & Lindström, E. (2001). Autistic traits in obsesssive-compulsive disorder. Nordic Journal of Psychiatry, 55, 169-176. Bejerot, S., Nylander, L. & Lindström, E. (2001). Autistic traits in obsesssive-compulsive disorder. Nordic Journal of Psychiatry, 55, 169-176.
go back to reference Bolton, P., Pickles, A., Murphy, M. & Rutter, M. (1998). Autism, affective and other psychiatric disorders: patterns of familial aggregation. Psychological Medicine, 28, 385-395. Bolton, P., Pickles, A., Murphy, M. & Rutter, M. (1998). Autism, affective and other psychiatric disorders: patterns of familial aggregation. Psychological Medicine, 28, 385-395.
go back to reference Bradshaw, J.L. & Sheppard, D.M. (2000). The neurodevelopmental frontostriatal disorders: evolutionary adaptiveness and anomalous lateralization. Brain and Language, 73, 297-320. Bradshaw, J.L. & Sheppard, D.M. (2000). The neurodevelopmental frontostriatal disorders: evolutionary adaptiveness and anomalous lateralization. Brain and Language, 73, 297-320.
go back to reference Breetveld, I. (2000). Bekwaam, maar wereldvreemd. Normaal begaafde volwassenen met een autistische stoornis. De Psycholoog, 490-495. Breetveld, I. (2000). Bekwaam, maar wereldvreemd. Normaal begaafde volwassenen met een autistische stoornis. De Psycholoog, 490-495.
go back to reference Bruin, R.M. de (2002). Een dagbehandelingsprogramma voor jongeren met een obsessief-compulsieve stoornis. Kind en Adolescent Praktijk, 1(2), 14-21. Bruin, R.M. de (2002). Een dagbehandelingsprogramma voor jongeren met een obsessief-compulsieve stoornis. Kind en Adolescent Praktijk, 1(2), 14-21.
go back to reference Gaag, R.J. van der & Hulzen, A.J.M. van (1996). Een ambulante en kortdurende klinische benadering - begeleiding van kinderen en jeugdigen met aan autisme verwante stoornissen en hun gezinnen. Kind en Adolescent, 17 (2), 100-109. Gaag, R.J. van der & Hulzen, A.J.M. van (1996). Een ambulante en kortdurende klinische benadering - begeleiding van kinderen en jeugdigen met aan autisme verwante stoornissen en hun gezinnen. Kind en Adolescent, 17 (2), 100-109.
go back to reference Gevers, C. (2003). Botsing tussen twee stoornissen. Wiens probleem is het eigenlijk? Kind en Adolescent Praktijk, 2(3), 12-14. Gevers, C. (2003). Botsing tussen twee stoornissen. Wiens probleem is het eigenlijk? Kind en Adolescent Praktijk, 2(3), 12-14.
go back to reference Gillot, A., Furniss, F. & Walter, A. (2001). Anxiety in high-functioning children with autism. Autism, 5, 277 286. Gillot, A., Furniss, F. & Walter, A. (2001). Anxiety in high-functioning children with autism. Autism, 5, 277 286.
go back to reference Happé, F. (1994). Autism, an introduction to psychological theory. MRC Cognitive Developmental Unit, London: UCL Press. Happé, F. (1994). Autism, an introduction to psychological theory. MRC Cognitive Developmental Unit, London: UCL Press.
go back to reference Happé, F. (1999). Autism: cognitive deficit or cognitive style? Elsevier Science, 3, 216-222. Happé, F. (1999). Autism: cognitive deficit or cognitive style? Elsevier Science, 3, 216-222.
go back to reference Hollander, E., King, A., Delaney, K., Smith, C.J. & Silverman, J.M. (2003). Obsessive-compulsive behaviors in parents of multiplex autism families. Psychiatry Research, 117, 11-16. Hollander, E., King, A., Delaney, K., Smith, C.J. & Silverman, J.M. (2003). Obsessive-compulsive behaviors in parents of multiplex autism families. Psychiatry Research, 117, 11-16.
go back to reference Howlin, P. (1997). Autism. Preparing for adulthood. London: Routledge Howlin, P. (1997). Autism. Preparing for adulthood. London: Routledge
go back to reference Lord,C. (1996). Treatment of a high-functioning adolescent with autism. A cognitive-behavioral approach. In: M.A. Reineke, F.M. Datillo & A. Freeman (red.). Cognitive therapy with children and adolescents. A casebook for clinical practice. New York: Guilford Press. Lord,C. (1996). Treatment of a high-functioning adolescent with autism. A cognitive-behavioral approach. In: M.A. Reineke, F.M. Datillo & A. Freeman (red.). Cognitive therapy with children and adolescents. A casebook for clinical practice. New York: Guilford Press.
go back to reference McDougle, C.J., Kresch, L.E. & Posey, D.J. (2000). Repetitive thoughts and behavior in pervasive developmental disorders: treatment with Serotinin Reuptake Inhibitors. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30, 427-435. McDougle, C.J., Kresch, L.E. & Posey, D.J. (2000). Repetitive thoughts and behavior in pervasive developmental disorders: treatment with Serotinin Reuptake Inhibitors. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30, 427-435.
go back to reference Militerni, R., Bravaccio, C., Falco, C., Fico, C. & Palermo, M.T. (2002). Repetitive behaviors in autistic disorder. European Child & Adolescent Psychiatry, 11, 210-218. Militerni, R., Bravaccio, C., Falco, C., Fico, C. & Palermo, M.T. (2002). Repetitive behaviors in autistic disorder. European Child & Adolescent Psychiatry, 11, 210-218.
go back to reference Mulder, G.A.L.A. & Gaag, R.J. van der (1994). Cognitieve psychotherapie bij kinderen met PDD-NOS in een residentiële setting. Kinder & Jeugd Psychotherapie, 21, 64-77. Mulder, G.A.L.A. & Gaag, R.J. van der (1994). Cognitieve psychotherapie bij kinderen met PDD-NOS in een residentiële setting. Kinder & Jeugd Psychotherapie, 21, 64-77.
go back to reference Parren, L.F. (1998). Behandeling van preoccupaties bij hoger functionerende autistische jongeren. Engagement, maandblad van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, december. Parren, L.F. (1998). Behandeling van preoccupaties bij hoger functionerende autistische jongeren. Engagement, maandblad van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, december.
go back to reference Reaven, J. & Hepburn, S. (2003). Cognitive-behavioral treatment of obsessive compulsive disorder in a child with Asperger syndrome. A case report. Autism, 7, 145-164. Reaven, J. & Hepburn, S. (2003). Cognitive-behavioral treatment of obsessive compulsive disorder in a child with Asperger syndrome. A case report. Autism, 7, 145-164.
go back to reference Schopler, E. (1995). Parent Survival Manual. A guide to crisis resolution in autism and related developmental disorders. New York: Plenum Press. Schopler, E. (1995). Parent Survival Manual. A guide to crisis resolution in autism and related developmental disorders. New York: Plenum Press.
go back to reference Serra, M. & Minderaa, R.B. (1996). Problemen in de sociale communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. Kind en adolescent, 17 (2), 135-147 Serra, M. & Minderaa, R.B. (1996). Problemen in de sociale communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. Kind en adolescent, 17 (2), 135-147
go back to reference Serra, M., Mulder, E. & Minderaa, R. (2002). Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie. Directieve Therapie 22, 100-123. Serra, M., Mulder, E. & Minderaa, R. (2002). Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie. Directieve Therapie 22, 100-123.
go back to reference Serra, M. (2004). Denken over denken, willen en voelen. Kind en Adolescent Praktijk, 3 (4), 26-33. Serra, M. (2004). Denken over denken, willen en voelen. Kind en Adolescent Praktijk, 3 (4), 26-33.
go back to reference Stein, D.J. (2000). Neurobiology of the obsessive compulsive spectrum disorders. Biological Psychiatry, 47, 296-304. Stein, D.J. (2000). Neurobiology of the obsessive compulsive spectrum disorders. Biological Psychiatry, 47, 296-304.
go back to reference Tonge, B.J., Brereton, A.V., Gray, K.M. & Einfeld, S.L. (1999). Behavioral and emotional disturbance in high-functioning autism and Asperger syndrome. Autism, 3, 117-130. Tonge, B.J., Brereton, A.V., Gray, K.M. & Einfeld, S.L. (1999). Behavioral and emotional disturbance in high-functioning autism and Asperger syndrome. Autism, 3, 117-130.
go back to reference Vermeulen, P. (2001). Ik ben speciaal. Werkboek voor autisme. Berchem: Vlaamse Dienst Autisme en uitgeverij Epo. Vermeulen, P. (2001). Ik ben speciaal. Werkboek voor autisme. Berchem: Vlaamse Dienst Autisme en uitgeverij Epo.
Metagegevens
Titel
Mét rituelen, maar wel weer leefbaar
Cognitieve gedragstherapie bij jongeren met een obsessief-compulsieve stoornis en een autismespectrumstoornis
Auteur
Rosanne de Bruin
Publicatiedatum
01-12-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2004
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059500

Andere artikelen Uitgave 4/2004

Kind & Adolescent Praktijk 4/2004 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide