Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2004

01-12-2004 | Ingezonden

Classificeren in het onderwijs: zijn er alleen maar nadelen?

Reactie op ‘Professionele hulpverlening in de basisschool. Maar wie is eigenlijk de professional?’ van Wim Meijer in KAP 1, 2004

Auteur: Noëlle Pameijer

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de rubriek Frictie van maart 2004 bespreekt Wim Meijer een actuele en interessante kwestie: ongewenste neveneffecten van het classificeren van zorgleerlingen. Hij is helemaal niet te spreken over deze ‘psychiatrisering van het onderwijs’ waarbij leerkrachten hun leerlingen typeren met classificaties als ADHD‘er, dyslecticus, autist of hoogbegaafde. Terecht belicht Meijer een aantal nadelen van het hanteren van dergelijke classificaties in het onderwijs.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Doorn, E.C. van & Verheij, F. (2002). Psycho-educatie in kaart gebracht op het grensvlak van onderwijs en jeugdzorg. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 41 (11), 550-558. Doorn, E.C. van & Verheij, F. (2002). Psycho-educatie in kaart gebracht op het grensvlak van onderwijs en jeugdzorg. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 41 (11), 550-558.
go back to reference Greene, R.W. (1996). Students with ADHD and their teachers: implications of a goodness-of-fit perspective. In: T.H. Ollendick & R.J. Prinz (red.), Advances in Clinical Child Psychology (Vol. 18, pp. 205-231). New York: Plenum Press. Greene, R.W. (1996). Students with ADHD and their teachers: implications of a goodness-of-fit perspective. In: T.H. Ollendick & R.J. Prinz (red.), Advances in Clinical Child Psychology (Vol. 18, pp. 205-231). New York: Plenum Press.
go back to reference Hellinckx, W. & Ghesquière, P. (1999). Als leren pijn doet: opvoeden van kinderen met een leerstoornis. Leuven: Acco. Hellinckx, W. & Ghesquière, P. (1999). Als leren pijn doet: opvoeden van kinderen met een leerstoornis. Leuven: Acco.
go back to reference Lieshout, T. van (2002). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen: een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Lieshout, T. van (2002). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen: een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Meijer, W. (2000). Consultatieve leerlingbegeleiding. Van theorie naar praktijk. Amersfoort: CPS. Meijer, W. (2000). Consultatieve leerlingbegeleiding. Van theorie naar praktijk. Amersfoort: CPS.
go back to reference Meijer, W. (2004). Professionele hulpverlening in de basisschool. Maar wie is eigenlijk de professional? Kind en Adolescent Praktijk, 3(1), 24-26. Meijer, W. (2004). Professionele hulpverlening in de basisschool. Maar wie is eigenlijk de professional? Kind en Adolescent Praktijk, 3(1), 24-26.
go back to reference Paternotte, A. (2003). Dit onderwijs werkt niet. Interview met Luc Stevens. Balans Belang, 16, 7, 2-4. Paternotte, A. (2003). Dit onderwijs werkt niet. Interview met Luc Stevens. Balans Belang, 16, 7, 2-4.
go back to reference Pameijer, N.K. & Beukering, J.T.E van (2004). Handelingsgerichte diagnostiek: een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen. Leuven: Acco. Pameijer, N.K. & Beukering, J.T.E van (2004). Handelingsgerichte diagnostiek: een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsleerproblemen. Leuven: Acco.
go back to reference LCTI (2004). Landelijke Commissie Toezicht Indicatiestelling. De aangepaste criteria voor speciaal onderwijs en leerlinggebonden financiering. Den Haag: LCTI. LCTI (2004). Landelijke Commissie Toezicht Indicatiestelling. De aangepaste criteria voor speciaal onderwijs en leerlinggebonden financiering. Den Haag: LCTI.
go back to reference Verheij, F., & Van Doorn, E.C. van (2002). Ontwikkeling en leren: psychiatrie op school. Assen: Van Gorcum. Verheij, F., & Van Doorn, E.C. van (2002). Ontwikkeling en leren: psychiatrie op school. Assen: Van Gorcum.
Metagegevens
Titel
Classificeren in het onderwijs: zijn er alleen maar nadelen?
Reactie op ‘Professionele hulpverlening in de basisschool. Maar wie is eigenlijk de professional?’ van Wim Meijer in KAP 1, 2004
Auteur
Noëlle Pameijer
Publicatiedatum
01-12-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2004
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059503

Andere artikelen Uitgave 4/2004

Kind & Adolescent Praktijk 4/2004 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide