Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2004

01-12-2004 | Artikelen

Twee keer is scheepsrecht

Ervaringen met het voorschrijven van methylfenidaat op een polikliniek voor kinderpsychiatrie

Auteur: Els van den Ban

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

In de handboeken over het gebruik van psychofarmaca zoals methylfenidaat bij kinderen met ADHD staan veel algemene richtlijnen zoals opbouwschema's van het medicijn, beschrijvingen van werking en bijwerkingen en soms vragenlijsten ter evaluatie van de werking en bijwerkingen. Hoe de medicatie opnieuw voor te schrijven na staken wordt doorgaans niet vermeld. In de praktijk wordt de medicatie nogal eens gestaakt. Uit weerstand tegen de medicatie, door vervelende ervaringen met eerdere medicatie, of vanwege spanningsvolle gebeurtenissen in het gezin, op school of elders. Ouders kunnen methylfenidaat in die gevallen als onwerkzaam of zelfs negatief ervaren, zodat het gebruik snel weer wordt gestaakt. Feitelijk heeft dat dan niets met het beoogde effect of met bijwerkingen te maken. Het is van belang voor de clinicus, oog te hebben voor deze facetten en er creatieve oplossingen voor te vinden. In dit artikel worden drie voorbeelden beschreven waarbij waarschijnlijk (ook) andere factoren dan bijwerkingen een rol spelen en het gebruik van methylfenidaat na relatief korte tijd is gestaakt en met succes weer is hervat.
Literatuur
go back to reference Arnold-von Saher, R.A., Boer, F. & Burggraaf, J. (2000). Pleidooi voor dubbelblinde proefbehandeling met methylfenidaat in de dagelijkse klinische praktijk van ADHD bij kinderen. Tijdschrift voor Psychiatrie, 42, 837-844. Arnold-von Saher, R.A., Boer, F. & Burggraaf, J. (2000). Pleidooi voor dubbelblinde proefbehandeling met methylfenidaat in de dagelijkse klinische praktijk van ADHD bij kinderen. Tijdschrift voor Psychiatrie, 42, 837-844.
go back to reference Buitelaar, J.K. (2002). Epidemiology: what have we learned over the last decade. In Sandberg, S. (red). Hyperactivity and Attention-Deficit Disorders, 2e ed. Cambridge: University Press Cambridge. Buitelaar, J.K. (2002). Epidemiology: what have we learned over the last decade. In Sandberg, S. (red). Hyperactivity and Attention-Deficit Disorders, 2e ed. Cambridge: University Press Cambridge.
go back to reference Conners, C.K. (1997). Conners Teacher Rating Scale-Revised. North Tonawanda, New York: Multi Health Systems. Conners, C.K. (1997). Conners Teacher Rating Scale-Revised. North Tonawanda, New York: Multi Health Systems.
go back to reference Farmacotherapeutisch Kompas 2004, College voor Zorgverzekeringen, p 128-131. Farmacotherapeutisch Kompas 2004, College voor Zorgverzekeringen, p 128-131.
go back to reference Green, W.H. (1995). Child and Adolescent Clinical Psychopharmacology, 2e druk Baltimore: Williams & Wilkins. Green, W.H. (1995). Child and Adolescent Clinical Psychopharmacology, 2e druk Baltimore: Williams & Wilkins.
go back to reference Kutcher, S. (2002). Practical child and adolescent psychopharmacology. Cambridge: Cambridge University Press. Kutcher, S. (2002). Practical child and adolescent psychopharmacology. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Martin, A., Scahill, L., Charney, D.S., & Leckman, J.F. (2003). Pediatric psychopharmacology, Principles and Practice.Oxford: Oxford University Press. Martin, A., Scahill, L., Charney, D.S., & Leckman, J.F. (2003). Pediatric psychopharmacology, Principles and Practice.Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Richtlijn Diagnostiek en Behandeling ADHD (kinderen en adolescenten) (1999),Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, Amsterdam: Boom. Richtlijn Diagnostiek en Behandeling ADHD (kinderen en adolescenten) (1999),Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, Amsterdam: Boom.
go back to reference Werry, J.S. & Aman, M.G. (1993). Stimulants.New York/London: Plenum Medical Book Company. Werry, J.S. & Aman, M.G. (1993). Stimulants.New York/London: Plenum Medical Book Company.
go back to reference Westermann, G.M.A. (2002). Pubers en pillen, het belang van tekst en uitleg. Kind en Adolescent Praktijk 1(1), 40-43. Westermann, G.M.A. (2002). Pubers en pillen, het belang van tekst en uitleg. Kind en Adolescent Praktijk 1(1), 40-43.
Metagegevens
Titel
Twee keer is scheepsrecht
Ervaringen met het voorschrijven van methylfenidaat op een polikliniek voor kinderpsychiatrie
Auteur
Els van den Ban
Publicatiedatum
01-12-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2004
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059502

Andere artikelen Uitgave 4/2004

Kind & Adolescent Praktijk 4/2004 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide