Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Lesgeven aan groepen

Auteurs : Roos Hanemaaijer-Slottje, Dr. Henk Nieuwenhuijzen

Gepubliceerd in: Jouw cliënt in beweging

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de vorige hoofdstukken zijn we vooral met één cliënt bezig geweest. Binnen de praktijk zien we dat er steeds meer beweeggroepen komen. Denk hierbij onder andere aan groepen met een bepaalde aandoening zoals COPD, reuma, diabetes of overgewicht. Laten bewegen van groepen vraagt echter om een andere aanpak dan werken met een individuele cliënt. Vandaar dat we in dit hoofdstuk vooral spreken over de methodische (organisatie en werkvormen), de didactische (leerstrategieën) en de agogische (begeleiding) elementen die je kunt inzetten als je met groepen aan de slag gaat. Deze elementen kun je natuurlijk ook inzetten bij individuen, zeker de didactische en agogische elementen.
Literatuur
go back to reference Bobbink, A., Fleuren, G., Janssen, M. G., & Keukens, R. (2005). Agogiek voor gezondheidszorg en verpleegkunde (4e, herziene druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Bobbink, A., Fleuren, G., Janssen, M. G., & Keukens, R. (2005). Agogiek voor gezondheidszorg en verpleegkunde (4e, herziene druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Deci, E. L., & Ryan, R. M. (Eds.). (2002). Handbook of self-determination research. Rochester: University Rochester Press. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (Eds.). (2002). Handbook of self-determination research. Rochester: University Rochester Press.
go back to reference De Morree, J. J. (2014). Dynamiek van het menselijk bindweefsel: Functie, beschadiging en herstel. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef De Morree, J. J. (2014). Dynamiek van het menselijk bindweefsel: Functie, beschadiging en herstel. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Hanemaaijer-Slottje, R. (2016). Oefenen is meer dan trainen. Evidence-based practise bij het coachen van sport en bewegen. Soest, Nederland: Boekscout. Hanemaaijer-Slottje, R. (2016). Oefenen is meer dan trainen. Evidence-based practise bij het coachen van sport en bewegen. Soest, Nederland: Boekscout.
go back to reference Hilhorst, J., Schipper-van Veldhoven, N. H. M. J., Jacobs, F., Theeboom, M., & Steenbergen, J. (2014). Trainer-kind INterACTIE: Onderzoek naar het gedrag van trainer/coaches en de betekenis ervan voor de ontwikkeling van kinderen in de georganiseerde sport. Ede: BlackBoxPublishers. Hilhorst, J., Schipper-van Veldhoven, N. H. M. J., Jacobs, F., Theeboom, M., & Steenbergen, J. (2014). Trainer-kind INterACTIE: Onderzoek naar het gedrag van trainer/coaches en de betekenis ervan voor de ontwikkeling van kinderen in de georganiseerde sport. Ede: BlackBoxPublishers.
go back to reference Kenney, W. L., Wilmore, J. H., & Costill, D. L. (2016). Inspannings- en sportfysiologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Kenney, W. L., Wilmore, J. H., & Costill, D. L. (2016). Inspannings- en sportfysiologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Owoseni, A., Salami, O., Twinomurinzi, H., Mtsweni, J. (2017). Evolving a new community trough Tuckmann model and WhatsApp messaging platform. IST-Africa 2017 conference. University of South Africa. Owoseni, A., Salami, O., Twinomurinzi, H., Mtsweni, J. (2017). Evolving a new community trough Tuckmann model and WhatsApp messaging platform. IST-Africa 2017 conference. University of South Africa.
go back to reference Pittenger, D. J. (1993). Measuring the MBTI … and coming up short. Journal of Career Planning and Employment, 54(1), 48–52. Pittenger, D. J. (1993). Measuring the MBTI … and coming up short. Journal of Career Planning and Employment, 54(1), 48–52.
go back to reference Ringstad, H. E., & Ødegård, T. (2002). Inzicht in Jungiaanse typen. Lochem, Nederland: Leftconsult bv. Ringstad, H. E., & Ødegård, T. (2002). Inzicht in Jungiaanse typen. Lochem, Nederland: Leftconsult bv.
go back to reference Roelofs, H. (2007). Oefenen en sturen. Den Haag: Lemma. Roelofs, H. (2007). Oefenen en sturen. Den Haag: Lemma.
go back to reference Taylor, D. E. (1978). Human endurance–Mind or muscle? British Journal of Sports Medicine, 12(4), 179–184.CrossRef Taylor, D. E. (1978). Human endurance–Mind or muscle? British Journal of Sports Medicine, 12(4), 179–184.CrossRef
go back to reference Van der Poel, G., Jongert, T., & De Morree, J. J. (2019). Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van der Poel, G., Jongert, T., & De Morree, J. J. (2019). Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Voerman, L., & Faber, F. (2016). Didactisch coachen, hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen. Baarn: De Weijer uitgeverij. Voerman, L., & Faber, F. (2016). Didactisch coachen, hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen. Baarn: De Weijer uitgeverij.
go back to reference Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., & McCann, V. (2017). Psychologie, een inleiding. Amsterdam: Pearson Education. Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., & McCann, V. (2017). Psychologie, een inleiding. Amsterdam: Pearson Education.
Metagegevens
Titel
Lesgeven aan groepen
Auteurs
Roos Hanemaaijer-Slottje
Dr. Henk Nieuwenhuijzen
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2414-9_7