Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Theoretische onderbouwing

Auteurs : Roos Hanemaaijer-Slottje, Dr. Henk Nieuwenhuijzen

Gepubliceerd in: Jouw cliënt in beweging

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk geeft in grote lijnen de theoretische achtergrond weer waarop de praktijkgerichte uitvoering is gebaseerd. We halen hierbij de volgende onderwerpen aan: het belang van variatie, motorisch leren, gedragsveranderingsmodellen en gezondheidsvaardigheden. In dit hoofdstuk beschrijven we alleen de grote lijnen die relevant zijn voor de rest van het boek. Verdere verdieping staat in de genoemde bronnen beschreven.
Literatuur
go back to reference Beek, P. J. (2011a). Nieuwe, praktisch relevante inzichten in techniektraining (deel 1): Motorisch leren: Uitgangspunten en overwegingen. Sportgericht, 65(1), 8–11. Beek, P. J. (2011a). Nieuwe, praktisch relevante inzichten in techniektraining (deel 1): Motorisch leren: Uitgangspunten en overwegingen. Sportgericht, 65(1), 8–11.
go back to reference Beek, P. J. (2011b). Nieuwe, praktisch relevante inzichten in techniektraining (deel 2): Motorisch leren: Het belang van een externe focus van aandacht. Sportgericht, 65(3), 2–5. Beek, P. J. (2011b). Nieuwe, praktisch relevante inzichten in techniektraining (deel 2): Motorisch leren: Het belang van een externe focus van aandacht. Sportgericht, 65(3), 2–5.
go back to reference Beek, P. J. (2011c). Nieuwe, praktisch relevante inzichten in. Techniektraining. Motorisch leren: Het belang van impliciete kennisopbouw (deel 3), Sportgericht, 65(4), 12–16. Beek, P. J. (2011c). Nieuwe, praktisch relevante inzichten in. Techniektraining. Motorisch leren: Het belang van impliciete kennisopbouw (deel 3), Sportgericht, 65(4), 12–16.
go back to reference Deci, E. L., & Ryan, R. M. (Eds.). (2002). Handbook of self-determination research. New York: University Rochester Press. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (Eds.). (2002). Handbook of self-determination research. New York: University Rochester Press.
go back to reference Huber, M., Knottnerus, J. A., Green, L., Van der Horst, H., Jadad, A. J., Kromhout, D., et al. (2011). How should we define health? BMJ, 343(4163), 235–237.CrossRef Huber, M., Knottnerus, J. A., Green, L., Van der Horst, H., Jadad, A. J., Kromhout, D., et al. (2011). How should we define health? BMJ, 343(4163), 235–237.CrossRef
go back to reference Hullegie, W., Van Cingel, R., & Bosga, J. (2012). Systeembiologisch denken: Wie durft? Nederlands Tijdschrift voor Fysiotherapie, 122(1), 2–6. Hullegie, W., Van Cingel, R., & Bosga, J. (2012). Systeembiologisch denken: Wie durft? Nederlands Tijdschrift voor Fysiotherapie, 122(1), 2–6.
go back to reference Masters, R. S. W., Poolton, J. M., Maxwell, J. P., & Raab, M. (2008). Implicit motor learning and complex decision making in time-constrained environments. Journal of Motor Behavior, 40(1), 71–79.CrossRef Masters, R. S. W., Poolton, J. M., Maxwell, J. P., & Raab, M. (2008). Implicit motor learning and complex decision making in time-constrained environments. Journal of Motor Behavior, 40(1), 71–79.CrossRef
go back to reference Maxwell, J. P., Masters, R. S. W., Kerr, E., & Weedon, E. (2001). The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 54(4), 1049–1068.CrossRef Maxwell, J. P., Masters, R. S. W., Kerr, E., & Weedon, E. (2001). The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 54(4), 1049–1068.CrossRef
go back to reference Poolton, J. M., Masters, R. S. W., & Maxwell, J. P. (2005). The relationship between initial errorless learning conditions and subsequent performance. Human Movement Science, 24(3), 362–378.CrossRef Poolton, J. M., Masters, R. S. W., & Maxwell, J. P. (2005). The relationship between initial errorless learning conditions and subsequent performance. Human Movement Science, 24(3), 362–378.CrossRef
go back to reference Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., & McCann, V. (2017). Psychologie: Een inleiding. Amsterdam: Pearson Education. Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., & McCann, V. (2017). Psychologie: Een inleiding. Amsterdam: Pearson Education.
go back to reference Van Cranenbrugh, B. (2016). Van contractie naar actie. Motorisch leren in dagelijks leven, sport, muziek en revalidatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van Cranenbrugh, B. (2016). Van contractie naar actie. Motorisch leren in dagelijks leven, sport, muziek en revalidatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Van der Burgt, M., & Verhulst, F. (2018). Doen en blijven doen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van der Burgt, M., & Verhulst, F. (2018). Doen en blijven doen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Theoretische onderbouwing
Auteurs
Roos Hanemaaijer-Slottje
Dr. Henk Nieuwenhuijzen
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2414-9_1