Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Leren lezen: ondersteunen multimediaverhalen de vroege leesontwikkeling van peuters en kleuters?

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Prentenboeken zijn belangrijk als stimulans voor de vroege leesontwikkeling maar al lang niet meer de enige manier voor jonge kinderen om verhalen te horen. Door de revolutie op mediagebied zijn geschikte verhalen de laatste jaren in telkens nieuwe vormen voorhanden. Op televisie en dvd verschijnen geanimeerde prentenboeken. Denk aan programma’s als Sesamstraat en kijk ook eens op de website van ‘hetwoestewoud’. Computers realiseren interactieve versies van prentenboeken: kinderen kunnen de tekst lezen en herlezen en op speelse wijze met de illustraties en tekst interacteren. In dit hoofdstuk speculeren we over voor- en nadelen van multimedia: leiden animaties de aandacht af van het verhaal of ondersteunen geanimeerde beelden juist de verhaallijn? Luisteren ze nog wel naar de tekst als er zoveel te zien en te doen valt?

Metagegevens
Titel
Leren lezen: ondersteunen multimediaverhalen de vroege leesontwikkeling van peuters en kleuters?
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_24