Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Voorschool: voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen in achterstandssituaties

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Kinderen die opgroeien in een allochtoon gezin of in een gezin waarvan de ouders laag zijn opgeleid doen het op school vaak slechter dan andere kinderen en hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van psychosociale problemen. Voor- en vroegschoolse educatieve interventieprogramma’s worden ingezet met als doel deze problemen te voorkomen. Dit hoofdstuk gaat in op de voorgeschiedenis van het huidige beleid op dit gebied, beschrijft de stand van zaken in Nederland en vergelijkt de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie in Nederland met die in andere landen. Een aantal programma’s en het onderzoek ernaar worden uitgebreider besproken. De conclusie van het hoofdstuk is dat met de preventieve voor- en vroegschoolse educatieve programma’s in beginsel resultaat is te boeken, maar dat de kwaliteit van het programma en van de programma- uitvoering bepaalt of er effecten worden gevonden. De belangrijkste kwaliteitskenmerken worden op een rijtje gezet en er worden aanbevelingen gedaan voor toekomstige ontwikkelingen op dit gebied.

Metagegevens
Titel
Voorschool: voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen in achterstandssituaties
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_23