Samenvatting
In dit hoofdstuk worden de begrippen kwaliteit en informatiebeveiliging toegelicht en op welke wijze een ambulancezorgprofessional kan bijdragen aan het verbeteren daarvan. Kwaliteitszorg kenmerkt zich in het feit dat men ernaar streeft het werk ‘in één keer goed te doen’. Daar waar dat niet gelukt is, wordt dit door de professional gemerkt, waarna het voorval wordt geanalyseerd en er wordt bepaald of er verbetermaatregelen nodig zijn ter voorkoming van de afwijking. De kwaliteit van medewerkers, het niveau van de (technische) ondersteuning en de mate waarin het een organisatie lukt om te leren van incidenten, bepaalt het niveau van dienstverlening dat een organisatie kan leveren. In een informatiebeveiligingssysteem legt een organisatie procedures en afspraken vast, waardoor de drie aspecten van informatiebeveiliging – beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid – worden geborgd. Door een goede beheersing van alle aspecten van informatiebeveiliging wordt bijgedragen aan ‘goede zorg’ aan de patiënt, waarbij privacygevoelige informatie wordt beschermd, zodat deze niet toegankelijk is voor onbevoegden.