Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 7/2004

01-07-2004 | Journaal

Kundigheid, vertrouwen, zorgzaamheid en respect

Auteur:    

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 7/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Patiënten blijken de nadruk niet te leggen op de communicatievaardigheden van dokters, maar op kundigheid, zorgzaamheid en respect. Engelse onderzoekers keken hoe patiënten met borstkanker wilden dat artsen communiceerden. De onderzoekers gebruikten hiervoor een combinatie van opgenomen consulten en semi-gestructureerde interviews. Relevante delen uit de opgenomen consulten werden aan de patiënt voorgelegd met de vraag te beschrijven welke aspecten zij waardeerde en welke niet. Kundigheid wordt louter voorondersteld omdat iemand dokter is. Het wordt versterkt doordat de dokter goed bekend staat en door aan den lijve ervaren deskundigheid. Een eenmaal verstoord vertrouwen in de kundigheid van de dokter is vaak onherstelbaar. Patiënten waarderen het geven van informatie, maar alleen in relatie tot de informatie waarnaar ze zoeken.
Literatuur
go back to reference Burkitt Wright E, et al. Doctors’ communication of trust, care, and respect in breast cancer: qualitative study. BMJ 2004;328:864-8.CrossRef Burkitt Wright E, et al. Doctors’ communication of trust, care, and respect in breast cancer: qualitative study. BMJ 2004;328:864-8.CrossRef
Metagegevens
Titel
Kundigheid, vertrouwen, zorgzaamheid en respect
Auteur
   
Publicatiedatum
01-07-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 7/2004
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03083852

Andere artikelen Uitgave 7/2004

Huisarts en wetenschap 7/2004 Naar de uitgave

Intermezzo

Intermezzo

In de praktijk

Vreemdelingenlegioen