01-07-2004 | Journaal
Kundigheid, vertrouwen, zorgzaamheid en respect
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 7/2004
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Patiënten blijken de nadruk niet te leggen op de communicatievaardigheden van dokters, maar op kundigheid, zorgzaamheid en respect. Engelse onderzoekers keken hoe patiënten met borstkanker wilden dat artsen communiceerden. De onderzoekers gebruikten hiervoor een combinatie van opgenomen consulten en semi-gestructureerde interviews. Relevante delen uit de opgenomen consulten werden aan de patiënt voorgelegd met de vraag te beschrijven welke aspecten zij waardeerde en welke niet. Kundigheid wordt louter voorondersteld omdat iemand dokter is. Het wordt versterkt doordat de dokter goed bekend staat en door aan den lijve ervaren deskundigheid. Een eenmaal verstoord vertrouwen in de kundigheid van de dokter is vaak onherstelbaar. Patiënten waarderen het geven van informatie, maar alleen in relatie tot de informatie waarnaar ze zoeken.