Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-04-2015

Klinische ontwikkelingsneuropsychologie in de praktijk

Auteur: Prof. dr. Hanna Swaab

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 2/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De neuropsychologie bestudeert de relaties tussen hersenen en gedrag. Bij de klinische toepassing van de neuropsychologie bij kinderen en jeugdigen gaat het om het leggen van verbanden tussen problemen in het gedrag in de breedste zin van het woord en het disfunctioneren van de hersenen in ontwikkeling. Deze bijdrage betreft met name de klinische ontwikkelingsneuropsychologie voor de leeftijd van nul tot achttien jaar. Centraal staat het diagnosticeren en behandelen van de gevolgen van hersendisfuncties op de functionaliteit van een zich snel ontwikkelend zenuwstelsel.
Literatuur
1.
go back to reference Swaab, H. e.a. (2011). Klinische kinderneuropsychologie. Boom: Amsterdam. Swaab, H. e.a. (2011). Klinische kinderneuropsychologie. Boom: Amsterdam.
2.
go back to reference Hooft, I.V. e.a. (2005). Beneficial effect from a cognitive training programme on children with acquired brain injuries demonstrated in a controlled study. Brain injury 19: 511–518.CrossRef Hooft, I.V. e.a. (2005). Beneficial effect from a cognitive training programme on children with acquired brain injuries demonstrated in a controlled study. Brain injury 19: 511–518.CrossRef
3.
go back to reference Melby-Lervag, M. & Hume, C. (2013). Is working memory training effective? A meta-analytic review. Developmental psychology 49: 270–291.CrossRefPubMed Melby-Lervag, M. & Hume, C. (2013). Is working memory training effective? A meta-analytic review. Developmental psychology 49: 270–291.CrossRefPubMed
4.
go back to reference Titz, C. & Karbach, J. (2014). Working memory and executive functions: effects of training on academic achievement. Psychological research 78: 852–868.CrossRefPubMed Titz, C. & Karbach, J. (2014). Working memory and executive functions: effects of training on academic achievement. Psychological research 78: 852–868.CrossRefPubMed
5.
go back to reference Rapport, M.D. e.a. (2014). Do programs designed to train working memory, other executive functions, and attention benefit children with ADHD? A meta-analytic review of cognitive, academic, and behavioral outcomes. Clinical psychology review 33: 1237–1252.CrossRef Rapport, M.D. e.a. (2014). Do programs designed to train working memory, other executive functions, and attention benefit children with ADHD? A meta-analytic review of cognitive, academic, and behavioral outcomes. Clinical psychology review 33: 1237–1252.CrossRef
Metagegevens
Titel
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie in de praktijk
Auteur
Prof. dr. Hanna Swaab
Publicatiedatum
01-04-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 2/2015
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-015-0034-x