Skip to main content
Top

2022 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Klinisch redeneren

Auteur : Dr. J. S. M. Hobbelen

Gepubliceerd in: Geriatrie in de fysiotherapie en kinesitherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De grote diversiteit aan hoofdstukken in dit boek maakt al duidelijk dat fysiotherapie/kinesitherapie bij ouderen complexer is dan bij andere doelgroepen zoals sporters of volwassenen rond de 30–40 jaar. Het proces van veroudering heeft effect op de functionele capaciteit van de mens. Daarnaast heeft elke afzonderlijke pathologie haar eigen impact, waarbij klassieke patronen gemaskeerd kunnen worden door verouderingssymptomen, door de aanwezigheid van een andere pathologie of zelfs door het effect van medicatie die wordt gebruikt voor een andere pathologie. Dit vergt in het diagnostisch proces meer kennis en kunde van de fysiotherapeut/kinesitherapeut, maar ook meer inzicht in dat proces zelf om kritisch te kunnen blijven reflecteren op het eigen handelen. Andere belangrijke elementen in zowel het diagnostisch proces als in de behandeling zijn communicatie, het gebruik van klinimetrie en interprofessioneel werken. Ook deze elementen worden in dit hoofdstuk besproken.
Literatuur
1.
go back to reference Van Gulik R. Fantoom in Foe Lai (Een rechter Tie mysterie). 4th ed. Amsterdam: De Boekerij; 1989. p. 190. Van Gulik R. Fantoom in Foe Lai (Een rechter Tie mysterie). 4th ed. Amsterdam: De Boekerij; 1989. p. 190.
2.
go back to reference Higgs J, Jones MA, editors. Clinical reasoning in the health professions. 2nd ed. Boston, Mass: Butterworth-Heinemann; 2000. p. 3–14. Higgs J, Jones MA, editors. Clinical reasoning in the health professions. 2nd ed. Boston, Mass: Butterworth-Heinemann; 2000. p. 3–14.
3.
go back to reference Sackett DL, Rosenberg WM, Gray JA, Haynes RB, Richardson WS. Evidence based medicine: what it is and what it isn’t. BMJ. 1996;312(7023):71–2.CrossRef Sackett DL, Rosenberg WM, Gray JA, Haynes RB, Richardson WS. Evidence based medicine: what it is and what it isn’t. BMJ. 1996;312(7023):71–2.CrossRef
4.
go back to reference Woodbury G, Kuhnke J. Evidence-based practice vs. evidence-informed practice: what’s the difference? Wound Care Canada. 2014;12:1(18–21). Woodbury G, Kuhnke J. Evidence-based practice vs. evidence-informed practice: what’s the difference? Wound Care Canada. 2014;12:1(18–21).
5.
go back to reference Edwards I, Jones M, Carr J, Braunack-Mayer A, Jensen GM. Clinical reasoning strategies in physical therapy. Phys Ther. 2004;84(4):312–30.CrossRef Edwards I, Jones M, Carr J, Braunack-Mayer A, Jensen GM. Clinical reasoning strategies in physical therapy. Phys Ther. 2004;84(4):312–30.CrossRef
6.
go back to reference Øberg GK, Normann B, Gallagher S. Embodied-enactive clinical reasoning in physical therapy. Physiother Theory Pract. 2015;31(4):244–52.CrossRef Øberg GK, Normann B, Gallagher S. Embodied-enactive clinical reasoning in physical therapy. Physiother Theory Pract. 2015;31(4):244–52.CrossRef
7.
go back to reference Jensen GM, Gwyer J, Shepard KF. Expert practice in physical therapy. Phys Ther. 2000;80(1):28–43.CrossRef Jensen GM, Gwyer J, Shepard KF. Expert practice in physical therapy. Phys Ther. 2000;80(1):28–43.CrossRef
9.
go back to reference World Health Organization. Towards a commom language for functioning, disability and health. Geneva: WHO; 2002. World Health Organization. Towards a commom language for functioning, disability and health. Geneva: WHO; 2002.
10.
go back to reference Steiner WA, Ryser L, Huber E, Uebelhart D, Aeschlimann A, Stucki G. Use of the ICF model as a clinical problem-solving tool in physical therapy and rehabilitation medicine. Phys Ther. 2002;82(11):1.098–107. Steiner WA, Ryser L, Huber E, Uebelhart D, Aeschlimann A, Stucki G. Use of the ICF model as a clinical problem-solving tool in physical therapy and rehabilitation medicine. Phys Ther. 2002;82(11):1.098–107.
11.
go back to reference Atkinson HL, Nixon-Cave K. A tool for clinical reasoning and reflection using the International Classification of Functioning, disability and health (ICF) framework and patient management model. Phys Ther. 2011;91(3):416–30.CrossRef Atkinson HL, Nixon-Cave K. A tool for clinical reasoning and reflection using the International Classification of Functioning, disability and health (ICF) framework and patient management model. Phys Ther. 2011;91(3):416–30.CrossRef
12.
go back to reference Engelbert R, Wittink H, redactie. Klinisch redeneren volgens de HOAC II. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2010. Engelbert R, Wittink H, redactie. Klinisch redeneren volgens de HOAC II. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2010.
13.
go back to reference Rothstein JM, Echternach JL, Riddle DL. The hypothesis-oriented algorithm for clinicians II (HOAC II): a guide for patient management. Phys Ther. 2003;83(5):455–70.CrossRef Rothstein JM, Echternach JL, Riddle DL. The hypothesis-oriented algorithm for clinicians II (HOAC II): a guide for patient management. Phys Ther. 2003;83(5):455–70.CrossRef
14.
go back to reference Rundell SD, Davenport TE, Wagner T. Physical therapist management of acute and chronic low back pain using the World Health Organization’s International Classification of Functioning, disability and health. Phys Ther. 2009;89(1):82–90.CrossRef Rundell SD, Davenport TE, Wagner T. Physical therapist management of acute and chronic low back pain using the World Health Organization’s International Classification of Functioning, disability and health. Phys Ther. 2009;89(1):82–90.CrossRef
15.
go back to reference The International Association for Physiotherapists working with Older People (IPTOP). 2021. Standards of Clinical Practice: Revised Edition. The International Association for Physiotherapists working with Older People (IPTOP). 2021. Standards of Clinical Practice: Revised Edition.
16.
go back to reference Heijmans M, Waverijn G, Rademakers J, Van der Vaart R, Rijken M. Functional, communicative and critical health literacy of chronic disease patients and their importance for self-management. Patient Educ Couns. 2015;98(1):41–8.CrossRef Heijmans M, Waverijn G, Rademakers J, Van der Vaart R, Rijken M. Functional, communicative and critical health literacy of chronic disease patients and their importance for self-management. Patient Educ Couns. 2015;98(1):41–8.CrossRef
17.
go back to reference Kinney M, Seider J, Beaty AF, Coughlin K, Dyal M, Clewley D. The impact of therapeutic alliance in physical therapy for chronic musculoskeletal pain: a systematic review of the literature. Physiother Theory Pract. 2018:1–13. Kinney M, Seider J, Beaty AF, Coughlin K, Dyal M, Clewley D. The impact of therapeutic alliance in physical therapy for chronic musculoskeletal pain: a systematic review of the literature. Physiother Theory Pract. 2018:1–13.
18.
go back to reference Bachmann C, Abramovitch H. Carmen Gabriela Barbu, Afonso Miguel Cavaco, Rosario Dago Elorza, Rainer Haak, Elizabete Loureiro, Anna Ratajska, Jonathan Silverman, Sandra Winterburn, Marcy Rosenbaum, A European consensus on learning objectives for a core communication curriculum in health care professions. Patient Educ Couns. 2013;93(1):18–26.CrossRef Bachmann C, Abramovitch H. Carmen Gabriela Barbu, Afonso Miguel Cavaco, Rosario Dago Elorza, Rainer Haak, Elizabete Loureiro, Anna Ratajska, Jonathan Silverman, Sandra Winterburn, Marcy Rosenbaum, A European consensus on learning objectives for a core communication curriculum in health care professions. Patient Educ Couns. 2013;93(1):18–26.CrossRef
20.
go back to reference Feldman-Stewart D, Brundage MD, Tishelman C, SCRN Communication Team. A conceptual framework for patient-professional communication: an application to the cancer context. Psychooncology. 2005;14(10):801-9;810-1. Feldman-Stewart D, Brundage MD, Tishelman C, SCRN Communication Team. A conceptual framework for patient-professional communication: an application to the cancer context. Psychooncology. 2005;14(10):801-9;810-1.
21.
go back to reference Van der Wees F, Vajda I. Patiëntenparticipatie bij Patient Reported Outcome Measures (PROMs). Een praktische handleiding voor patiëntvertegenwoordigers bij de selectie en (door)ontwikkeling van PROMs en de inrichting van patiënt-gerapporteerde uitkomstmetingen. April 2015 Patiëntenfederatie. Van der Wees F, Vajda I. Patiëntenparticipatie bij Patient Reported Outcome Measures (PROMs). Een praktische handleiding voor patiëntvertegenwoordigers bij de selectie en (door)ontwikkeling van PROMs en de inrichting van patiënt-gerapporteerde uitkomstmetingen. April 2015 Patiëntenfederatie.
22.
go back to reference Barr H. Toward a theoretical framework for interprofessional education. J Interprofessional Care. 2013;279(1):4–9. Barr H. Toward a theoretical framework for interprofessional education. J Interprofessional Care. 2013;279(1):4–9.
23.
go back to reference Van Zaalen, Y Deckers, S Schuman H. Handboek Interprofessioneel Samenwerken in Zorg En Welzijn. 1st edition. Bussum: Coutinho; 2018. Van Zaalen, Y Deckers, S Schuman H. Handboek Interprofessioneel Samenwerken in Zorg En Welzijn. 1st edition. Bussum: Coutinho; 2018.
24.
go back to reference Drenth JC. Verpleeghuis Nieuwe Stijl. We Doen het samen. Lectorale rede. Kortdurende Zorg en Interprofessionele Samenwerking bij Kwetsbare Ouderen. Hanzehogeschool, Groningen, ZuidOostZorg. Feb. 2020. Drenth JC. Verpleeghuis Nieuwe Stijl. We Doen het samen. Lectorale rede. Kortdurende Zorg en Interprofessionele Samenwerking bij Kwetsbare Ouderen. Hanzehogeschool, Groningen, ZuidOostZorg. Feb. 2020.
25.
go back to reference Tsakitzi G, Royen P. Leren interprofessioneel samenwerken. Antwerpen: De Boeck BV.; 2015. Tsakitzi G, Royen P. Leren interprofessioneel samenwerken. Antwerpen: De Boeck BV.; 2015.
26.
go back to reference Xyrichis A, Reeves S, Zwarenstein M. Examining the nature of interprofessional practice: an initial framework validation and creation of the InterProfessional Activity Classification Tool (InterPACT). J Interprof Care. 2018;32(4):416–25.CrossRef Xyrichis A, Reeves S, Zwarenstein M. Examining the nature of interprofessional practice: an initial framework validation and creation of the InterProfessional Activity Classification Tool (InterPACT). J Interprof Care. 2018;32(4):416–25.CrossRef
27.
go back to reference Reinders JJ, Pesut DJ. A meta-model for transforming interprofessional practice, education, and research. In D. Joosten-Hagye & H. Khalili, editors. Interprofessional Education and Collaborative Practice- micro, meso, and macro approaches across the lifespan. San Diego, USA: Cognella Academic Publishing; 2021. Reinders JJ, Pesut DJ. A meta-model for transforming interprofessional practice, education, and research. In D. Joosten-Hagye & H. Khalili, editors. Interprofessional Education and Collaborative Practice- micro, meso, and macro approaches across the lifespan. San Diego, USA: Cognella Academic Publishing; 2021.
Metagegevens
Titel
Klinisch redeneren
Auteur
Dr. J. S. M. Hobbelen
Copyright
2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2783-6_4