Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Kinderprotocol – Sessie 7: Positieve metacognitie 1

Auteurs : Tamara Luijer, Sophie Francken

Gepubliceerd in: Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In sessie 7 wordt een begin gemaakt met het uitdagen van positieve metacognities. Jongeren kunnen denken dat piekeren hen helpt om dingen in hun hoofd op een rijtje te krijgen of te voorkomen dat er nare dingen zullen gebeuren, wat in deze sessie zal worden uitgedaagd. Er wordt gestart met het ‘wat als’-experiment, om de jongere te laten inzien dat het piekeren problemen vaak overdrijft en niet tot realistische verwachtingen leidt. Daarna zal de jongere een piekerscript opstellen om de metacognitie verder uit te dagen, welke de jongere thuis verder invult. De jongere houdt daarnaast weer een piekerregistratie bij.
Metagegevens
Titel
Kinderprotocol – Sessie 7: Positieve metacognitie 1
Auteurs
Tamara Luijer
Sophie Francken
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2915-1_10