Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Kinderprotocol – Sessie 8: Positieve metacognitie 2

Auteurs : Tamara Luijer, Sophie Francken

Gepubliceerd in: Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De piekerregistratie en het piekerscript dat de jongere thuis heeft gemaakt worden besproken. Daarna wordt de rechtbanktechniek ingezet om de positieve metacognitie dat piekeren helpend is, verder uit te dagen. Er wordt vervolgens een experiment opgesteld voor thuis waarbij de jongere onderzoekt of er een verschil zit tussen meer en minder piekeren. Wanneer piekeren écht helpend zou zijn, zou de jongere een meetbaar verschil moeten merken tussen de dagen waarop hij minder piekert en de dagen waarop hij veel piekert. De jongere gaat thuis met het experiment aan de slag en houdt opnieuw een piekerregistratie bij.
Metagegevens
Titel
Kinderprotocol – Sessie 8: Positieve metacognitie 2
Auteurs
Tamara Luijer
Sophie Francken
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2915-1_11