Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Kinderprotocol – Sessie 6: Metacognitie gevaar 2

Auteurs : Tamara Luijer, Sophie Francken

Gepubliceerd in: Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In sessie 6 wordt zal de negatieve metacognitie omtrent gevaar verder worden uitgedaagd. Eerst zal de thuisopdracht worden besproken. Daarna wordt door middel van de rechtbanktechniek de metacognitie uitgedaagd. Er zal in deze sessie aandacht zijn voor vermijdings- en veiligheidsgedrag. Nu de oefeningen gericht zijn op gevaar en mogelijk meer spanning oproepen, is de kans groot dat de jongere geneigd is om (meer) vermijdings- of veiligheidsgedrag in te zetten. Om het leereffect van de experimenten zo sterk mogelijk neer te zetten, is het van belang deze gedragingen zo veel mogelijk achterwege te laten. Hier zal dan ook extra aandacht aan worden besteed bij het voorbespreken van het experiment voor de thuisopdracht. Als experiment zal de jongere opnieuw het going-crazy-experiment uitvoeren. De jongere houdt ook weer een piekerregistratie bij.
Metagegevens
Titel
Kinderprotocol – Sessie 6: Metacognitie gevaar 2
Auteurs
Tamara Luijer
Sophie Francken
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2915-1_9