Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Kinderprotocol – Sessie 5: Metacognitie gevaar 1

Auteurs : Tamara Luijer, Sophie Francken

Gepubliceerd in: Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In sessie 5 wordt een begin gemaakt met het uitdagen van de metacognitie gevaar. Nadat de thuisopdracht is besproken wordt er uitleg gegeven over de metacognitie gevaar. De jongere krijgt uitleg over lichamelijke reacties op angst en gevaar. Door psycho-educatie krijgt de jongere hier meer zicht op. Daarna wordt of het going-crazy-experiment of het damage-experiment uitgevoerd. Het going-crazy-experiment is vooral gericht op de angst om gek, depressief of somber te worden of een paniekaanval te krijgen. Het damage-experiment gaat vooral over dat piekeren slecht is voor het lichaam. Er wordt een experiment opgesteld waar de jongere thuis mee aan de slag gaat. Ook houdt hij weer een piekerregistratie bij.
Metagegevens
Titel
Kinderprotocol – Sessie 5: Metacognitie gevaar 1
Auteurs
Tamara Luijer
Sophie Francken
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2915-1_8