Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Kinderprotocol – Sessie 4: Metacognitie oncontroleerbaarheid 3

Auteurs : Tamara Luijer, Sophie Francken

Gepubliceerd in: Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In sessie 4 wordt de metacognitie oncontroleerbaarheid nog verder uitgedaagd. Allereerst wordt de thuisopdracht besproken. De metafoor van de jonge monnik wordt besproken en de rechtbanktechniek wordt geïntroduceerd. Bij deze techniek wordt de negatieve metacognitie voor de rechter gedaagd. Vervolgens wordt een experiment opgesteld waarbij de jongere opnieuw het piekeren gaat uitstellen en actief op zoek zal gaan naar situaties die volgens hem het piekeren zullen uitlokken (triggers). Dit gaat hij oefenen als huiswerk en tevens vult hij opnieuw de piekerregistratie in.
Metagegevens
Titel
Kinderprotocol – Sessie 4: Metacognitie oncontroleerbaarheid 3
Auteurs
Tamara Luijer
Sophie Francken
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2915-1_7