Gepubliceerd in:
2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk
14. Kennis opzoeken en bijhouden
Samenvatting
-
Het artsenvak is een voorbeeld van éducation permanente. De arts moet parate kennis en opzoekkennis bijhouden.
-
Parate kennis bijhouden kan via:
-
scholing (nascholing, masterclasses, specifieke training, specifieke vakbladen lezen, multidisciplinaire scholing, leerportfolio’s); nascholing is nodig voor herregistratie na vijf jaar;
-
lezen van vaktijdschriften (steeds meer open access), de krant, literatuur met daarin de belevingen van de patiënt;
-
twitter, podcasts en RSS-feeds geven een signaal dat er nieuwe up-to-date informatie is;
-
opzoekkennis.
-
-
Snel opzoekbaar:
-
Google Scholar;
-
UpToDate, Clinical Evidence;
-
apps;
-
richtlijnen-sites;
-
anatomische atlas en aantal up-to-date leerboeken.
-
-
Niet snel opzoekbaar:
-
PubMed;
-
uitgebreid zoeken op internet met PICO (patient, intervention, comparison, outcome);
-
consultatie van collega’s.
-
-
Informatie vinden is één ding, maar het is ook zaak de gevonden informatie op haar waarde en relevantie te beoordelen: critical appraisal.