Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Symptomen, klachten … en dan?

De premedische fase

Auteurs : P.L.B.J. Lucassen, T.C. olde Hartman

Gepubliceerd in: Het geneeskundig proces

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

  • Wanneer een arts de patiënt wil begrijpen is het nodig dat hij zich realiseert wat zich heeft afgespeeld voordat de patiënt besloten heeft naar een arts te gaan.
  • De arts moet zich realiseren dat patiënten maar met een zeer beperkt deel van hun klachten komen, dat het belangrijk is te weten te komen wat deze klacht nou zo anders maakt dan al die klachten waar de patiënt niet voor komt, en dat het voor een goed begrip van de patiënt noodzakelijk is zijn denken en gevoel over de klacht te leren kennen.
  • Het gaat om mensen, niet om ziekten.
  • Artsen hebben soms de neiging zich alleen met ziekte te bemoeien. Ze neigen ertoe mensen in te delen in ziek en niet-ziek op grond van de medische diagnose.
  • Het biopsychosociale model geeft de arts gelegenheid om een ziekte in integrale zin te analyseren en maakt het mogelijk bij het vaststellen van een behandeling rekening te houden met de thuissituatie, de school of werkomstandigheden. Zo ontstaat een verbreding van het traditionele biomedische model van gezondheid en ziekte.
  • De nadruk in het biopsychosociale model ligt op het leren begrijpen van het patiëntperspectief. Dit is een noodzaak voor echte patiëntgerichte zorg. Heel praktisch gezien komt het biopsychosociale model in de dagelijkse praktijk van de arts dus neer op aandacht voor de: somatiek, cognities, emoties, gedragsmatige en sociale aspecten van de klacht (SCEGS).
  • Door op deze manier een patiënt te benaderen komt niet alleen het medisch perspectief, maar ook het patiëntperspectief goed aan de orde. Dit is van belang voor goede zorg.
  • Uiteindelijk hebben patiënten altijd een arts nodig die vriendelijk en toegankelijk is.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Cassell EJ. The nature of suffering and the goals of medicine. Oxford: Oxford University Press, 1991. Cassell EJ. The nature of suffering and the goals of medicine. Oxford: Oxford University Press, 1991.
go back to reference Kaptein AA, Prins J, Collette EH, Hulsman RL, red. Medische psychologie, 2e druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2010. Kaptein AA, Prins J, Collette EH, Hulsman RL, red. Medische psychologie, 2e druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2010.
go back to reference Kleinman A. The illness narratives: suffering, healing and the human condition. New York: Basic Books, 1988. Kleinman A. The illness narratives: suffering, healing and the human condition. New York: Basic Books, 1988.
go back to reference McWhinney IR. A textbook of family medicine. New York: Oxford University Press, 1997. McWhinney IR. A textbook of family medicine. New York: Oxford University Press, 1997.
go back to reference Misselbrook D. Thinking about patients. Newbury: LibraPharm, 2001. Misselbrook D. Thinking about patients. Newbury: LibraPharm, 2001.
Metagegevens
Titel
Symptomen, klachten … en dan?
Auteurs
P.L.B.J. Lucassen
T.C. olde Hartman
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1092-0_1