Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

15. Kennis opzoeken en bijhouden

Auteur : dr. J. O. M. Zaat

Gepubliceerd in: Het geneeskundig proces

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dokters moeten hun leven lang blijven leren. Dat doen ze niet alleen door dagelijks goed te kijken, te luisteren en hun handelingen verder te perfectioneren, maar vooral door te lezen en door veel zaken op te zoeken. Ze moeten hun parate kennis bijhouden maar ook nieuwe parate kennis vergaren. Dat kan op een handige en efficiënte manier door een goede verdeling te maken in soorten vragen die beantwoord moeten worden. Simpele vragen over diagnostiek of behandeling kunnen tijdens een consult met een paar websites of apps makkelijk beantwoord worden. Voor ingewikkelde vragen zijn uitgebreidere zoekacties nodig, maar ook die zijn te vereenvoudigen, door in richtlijnen en samenvattende publicaties te kijken. Uitgebreide zoekacties naar originele artikelen in Pubmed zijn voor de dagelijkse zorg in veel specialismen helemaal niet nodig. Dit hoofdstuk geeft tip over websites, apps en zoekstrategieën.
Literatuur
1.
go back to reference Van Rossum, H. J. M. (2006). In de spreekkamer is parate kennis belangrijker dan opzoekkennis. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 150, 452. Van Rossum, H. J. M. (2006). In de spreekkamer is parate kennis belangrijker dan opzoekkennis. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 150, 452.
2.
go back to reference Scherpbier, A. J. J. A. (2006). In de spreekkamer is opzoekkennis belangrijker dan parate kennis. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 150, 453.PubMed Scherpbier, A. J. J. A. (2006). In de spreekkamer is opzoekkennis belangrijker dan parate kennis. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 150, 453.PubMed
3.
go back to reference Bolluyt, N., Rotier, B. M., & Langendam, M. (2012). Richtlijnen worden transparanter met de GRADE-methode. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 156, A4379. Bolluyt, N., Rotier, B. M., & Langendam, M. (2012). Richtlijnen worden transparanter met de GRADE-methode. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 156, A4379.
4.
go back to reference Van Etten, F., & Deurenberg, R. (2008). Praktische handleiding PubMed. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van Etten, F., & Deurenberg, R. (2008). Praktische handleiding PubMed. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
5.
go back to reference Kaandorp, C. J. E. (Red.). (2008). Klinische probleemstellingen. Onderzoek en diagnostiek van 236 aandoeningen. Houten: Prelum. Kaandorp, C. J. E. (Red.). (2008). Klinische probleemstellingen. Onderzoek en diagnostiek van 236 aandoeningen. Houten: Prelum.
6.
go back to reference Kleefstra, N., Mijnhout, G. S., Zaat, J. O. M., et al. (2012). Effectief zoeken en beoordelen van medische literatuur. Zwolle: Langerhans. Kleefstra, N., Mijnhout, G. S., Zaat, J. O. M., et al. (2012). Effectief zoeken en beoordelen van medische literatuur. Zwolle: Langerhans.
7.
go back to reference Montgomery, K. (2006). How doctors think. Clinical judgment and the practice of medicine. Oxford: Oxford University Press. Montgomery, K. (2006). How doctors think. Clinical judgment and the practice of medicine. Oxford: Oxford University Press.
8.
go back to reference Offringa, M., Assendelft, W. J. J., & Scholten, R. (Red.). (2013). Inleiding in evidence-based medicine. Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Offringa, M., Assendelft, W. J. J., & Scholten, R. (Red.). (2013). Inleiding in evidence-based medicine. Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Kennis opzoeken en bijhouden
Auteur
dr. J. O. M. Zaat
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2261-9_15