Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Klinisch redeneren binnen het geneeskundig proces

Auteurs : dr. F. A. van de Laar, prof. dr. G. E. H. M. Rutten

Gepubliceerd in: Het geneeskundig proces

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De inhoud en vorm van klinisch redeneren worden sterk bepaald door de context in brede zin. Klinisch redeneren verloopt cyclisch. De cyclus start altijd met een patiëntgebonden probleem. Dan volgt een proces waarin de arts probeert tot een (medische) diagnose te komen. Daarbij zijn drie vaardigheden cruciaal: het kunnen luisteren en waarnemen, het kunnen samenvatten en definiëren van het probleem en het kunnen formuleren van hypotheses. De diagnostische fase eindigt met het stellen van de ‘diagnose’, de sleutel tot verdere behandeling en begeleiding. Hierop volgt de therapeutische fase, die start met het vaststellen van behandeldoelen. Diagnose en behandeldoelen zijn de belangrijkste ingrediënten voor de therapiekeuze. In samenspraak met de patiënt kiest de arts de best passende behandeling. Na de therapeutische fase volgt de evaluatiefase, waarin arts en patiënt bespreken of de behandeling effectief is. Bij veel patiënten met chronische aandoeningen heeft deze fase het karakter van begeleiden en monitoren.
Literatuur
1.
go back to reference Levett-Jones, T. (2017). Clinical reasoning. Australia: Pearson Education. Levett-Jones, T. (2017). Clinical reasoning. Australia: Pearson Education.
Metagegevens
Titel
Klinisch redeneren binnen het geneeskundig proces
Auteurs
dr. F. A. van de Laar
prof. dr. G. E. H. M. Rutten
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2261-9_1