TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

18-03-2020 | Artikel

Intelligence and Developmental Scales 2 (IDS-2)

Auteurs: Erica Kamphorst, Suzanne Houwen

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 2/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Met het uitkomen van de Intelligentie- en Ontwikkelingsschalen (Intelligence and Developmental Scales‑2; IDS-2) in het voorjaar van 2018 is het Nederlandse taalgebied een uitgebreide testbatterij rijker met een brede inhoud en een groot leeftijdsbereik. De IDS‑2 voor kinderen en jongeren tussen 5;0 en 20;11 jaar beoogt inzicht te geven in sterke en zwakke punten van zowel het cognitieve als algemene ontwikkelingsprofiel van een deelnemer. Uniek aan de IDS‑2 is dat het op dit moment de enige (ontwikkelings)test op de Nederlandse markt is die, op één factor na, alle ‘hogere-ordefuncties’ of brede cognitieve vaardigheden van het Cattell-Horn-Carroll (CHC)-model in kaart brengt. Het onderdeel cognitie bestaat behalve uit het intelligentieprofiel ook uit executieve functies. Onder algemene ontwikkelingsfuncties vallen de domeinen ‘Psychomotoriek’, ‘Sociaal‐emotionele competenties’, ‘Schoolse vaardigheden’ en ‘Werkhouding’. De indeling in domeinen en de betrouwbaarheid van de meeste losse domeinen (bijvoorbeeld ‘Psychomotoriek’) maakt de IDS‑2 zeer geschikt voor gebruik in het kader van handelingsgerichte diagnostiek. De diagnosticus kan, aansluitend bij de hulpvra(a)g(en), alleen dié modules kiezen die de gewenste informatie opleveren. Het brede leeftijdsbereik biedt daarnaast mogelijkheden voor follow-up en evaluatieonderzoek, zowel vanuit diagnostisch oogpunt, als voor wetenschappelijke doeleinden. Afname en scoring gebeurt met pen en papier; omzetting naar normscores en het verkrijgen van samengestelde scores wordt uitgevoerd binnen het digitale scoringsplatform van Hogrefe (uitgever van de test). Een kanttekening betreft de lengte van enkele verbale instructies, die soms een groot beroep doet op het werkgeheugen van het kind. Daarnaast is voor de scoring van een aantal tests veel ervaring vereist om betrouwbare resultaten te krijgen.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Intelligence and Developmental Scales 2 (IDS-2)
Auteurs
Erica Kamphorst
Suzanne Houwen
Publicatiedatum
18-03-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 2/2020
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-020-00251-6