18-03-2020 | Artikel
Intelligence and Developmental Scales 2 (IDS-2)
Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 2/2020
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Met het uitkomen van de Intelligentie- en Ontwikkelingsschalen (Intelligence and Developmental Scales‑2; IDS-2) in het voorjaar van 2018 is het Nederlandse taalgebied een uitgebreide testbatterij rijker met een brede inhoud en een groot leeftijdsbereik. De IDS‑2 voor kinderen en jongeren tussen 5;0 en 20;11 jaar beoogt inzicht te geven in sterke en zwakke punten van zowel het cognitieve als algemene ontwikkelingsprofiel van een deelnemer. Uniek aan de IDS‑2 is dat het op dit moment de enige (ontwikkelings)test op de Nederlandse markt is die, op één factor na, alle ‘hogere-ordefuncties’ of brede cognitieve vaardigheden van het Cattell-Horn-Carroll (CHC)-model in kaart brengt. Het onderdeel cognitie bestaat behalve uit het intelligentieprofiel ook uit executieve functies. Onder algemene ontwikkelingsfuncties vallen de domeinen ‘Psychomotoriek’, ‘Sociaal‐emotionele competenties’, ‘Schoolse vaardigheden’ en ‘Werkhouding’. De indeling in domeinen en de betrouwbaarheid van de meeste losse domeinen (bijvoorbeeld ‘Psychomotoriek’) maakt de IDS‑2 zeer geschikt voor gebruik in het kader van handelingsgerichte diagnostiek. De diagnosticus kan, aansluitend bij de hulpvra(a)g(en), alleen dié modules kiezen die de gewenste informatie opleveren. Het brede leeftijdsbereik biedt daarnaast mogelijkheden voor follow-up en evaluatieonderzoek, zowel vanuit diagnostisch oogpunt, als voor wetenschappelijke doeleinden. Afname en scoring gebeurt met pen en papier; omzetting naar normscores en het verkrijgen van samengestelde scores wordt uitgevoerd binnen het digitale scoringsplatform van Hogrefe (uitgever van de test). Een kanttekening betreft de lengte van enkele verbale instructies, die soms een groot beroep doet op het werkgeheugen van het kind. Daarnaast is voor de scoring van een aantal tests veel ervaring vereist om betrouwbare resultaten te krijgen.