Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 1/2012

01-01-2012

Hoe kiezen patiënten een ziekenhuis?

Een enquête bij twee poliklinieken

Auteurs: P. J. Wolters, Dr. C. J. Lako

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 1/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In Nederland is op 1 januari 2006 de Zorgverzekeringswet ingevoerd. Deze wet heeft tot doel om het Nederlandse zorgstelsel meer kosteneffectief en -efficiënt te laten werken. Ook wordt beoogd de kwaliteit te verbeteren en de patiënt een centrale plaats te geven in het nieuwe marktgerichte stelsel. De patiënt kan aan de hand van publieke kwaliteitsinformatie zelf kiezen tussen verschillende ziekenhuizen of andere zorgaanbieders. Voorwaarden voor marktwerking zijn ondermeer dat de patiënt een keuze heeft, deze keuze kan vergelijken als ook dat er verschillen bestaan tussen aanbieders. Hoe patiënten daadwerkelijk kiezen weten we nog niet zo goed. Daarom is er een onderzoek opgezet dat tot doel heeft te bestuderen hoe patiënten een ziekenhuis kiezen en met welke factoren hun keuzegedrag samenhangt. Er zijn 400 respondenten benaderd middels een enquête, waarvan er 380 werden terugontvangen. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat onder constant houden van de prediktoren in een multinomiaal logistische analyse de patiënten die het eigen gevoel, eerdere ervaringen, en mening van familie vrienden of kennissen belangrijk vinden de keuze van het ziekenhuis minder vaak aan de huisarts overlaten en vaker zelf kiezen. Patiënten die veel belang hechten aan de mening van huisarts kiezen juist minder vaak zelf. Opvallend is dat patiënten nog niet gericht een ziekenhuis kiezen op basis van publieke kwaliteitsinformatie. Patiënten gedragen zich bij de keuze van een ziekenhuis dus anders dan de overheid sinds de herziening van het zorgstelsel veronderstelt.
Literatuur
1.
go back to reference Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Bewijzen van goede dienstverlening. Amsterdam: WRR, 2004. Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Bewijzen van goede dienstverlening. Amsterdam: WRR, 2004.
2.
go back to reference CPB. Zorg voor concurrentie: een analyse van het nieuwe zorgstelsel. Den Haag: Centraal Planbureau, 2003. CPB. Zorg voor concurrentie: een analyse van het nieuwe zorgstelsel. Den Haag: Centraal Planbureau, 2003.
3.
go back to reference Berg M, Schellekens W. Paradigma’s van kwaliteit: De verschillen tussen interne en externe kwaliteitsindicatoren. Med Contact 2002;57:10–2. Berg M, Schellekens W. Paradigma’s van kwaliteit: De verschillen tussen interne en externe kwaliteitsindicatoren. Med Contact 2002;57:10–2.
4.
go back to reference Zichtbare Zorg. Raamwerk kwaliteitsindicatoren: Raamwerk voor het ontwikkelen en het beheren van kwaliteitsindicatoren voor het programma Zichtbare Zorg. Den Haag: Zichtbare Zorg, 2009. Zichtbare Zorg. Raamwerk kwaliteitsindicatoren: Raamwerk voor het ontwikkelen en het beheren van kwaliteitsindicatoren voor het programma Zichtbare Zorg. Den Haag: Zichtbare Zorg, 2009.
5.
go back to reference Coenen CCMGF, Lako CJ, Konig F. Op weg naar vraagsturing in de ziekenhuiszorg? Tijdschr Gezondheidswet 2008;86:482–7. Coenen CCMGF, Lako CJ, Konig F. Op weg naar vraagsturing in de ziekenhuiszorg? Tijdschr Gezondheidswet 2008;86:482–7.
6.
go back to reference Saltman R, Figueras J. Critical challenges for health care reform in Europe. Buckingham. Philadephia: Open University Press, 1998. Saltman R, Figueras J. Critical challenges for health care reform in Europe. Buckingham. Philadephia: Open University Press, 1998.
7.
go back to reference Grit K. Economisering als probleem. Assen: van Gorcum, 2000. Grit K. Economisering als probleem. Assen: van Gorcum, 2000.
8.
go back to reference Lako CJ, Rosenau P. Demand-Driven Care and Hospital Choice. Dutch Health Policy Toward Demand-Driven Care: Results from a Survey into Hospital Choice. Health Care Anal 2009;17:20–35.PubMedCrossRef Lako CJ, Rosenau P. Demand-Driven Care and Hospital Choice. Dutch Health Policy Toward Demand-Driven Care: Results from a Survey into Hospital Choice. Health Care Anal 2009;17:20–35.PubMedCrossRef
9.
go back to reference Tiemeijer WL. Hoe mensen keuzes maken. De psychologie van het beslissen. Amsterdam: University Press, 2011. Tiemeijer WL. Hoe mensen keuzes maken. De psychologie van het beslissen. Amsterdam: University Press, 2011.
10.
go back to reference Thaler RH, Sunstein CR. Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness. New Haven & London: Yale University Press, 2008. Thaler RH, Sunstein CR. Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness. New Haven & London: Yale University Press, 2008.
11.
12.
go back to reference Klein LR. Evaluating the potential of interactive media trough a new lens: Search versus experience goods. J Business Res 1998; 41:196–203.CrossRef Klein LR. Evaluating the potential of interactive media trough a new lens: Search versus experience goods. J Business Res 1998; 41:196–203.CrossRef
13.
go back to reference Peter JP, Olson JC. Consumer Behavior and Marketing Strategy, Sixth Edition. New York: McGraw-Hill/Irwin, 2002. Peter JP, Olson JC. Consumer Behavior and Marketing Strategy, Sixth Edition. New York: McGraw-Hill/Irwin, 2002.
14.
go back to reference Porter ME. Strategy and the internet. Harv Business Rev 2001; JAARGANG:63–78. Porter ME. Strategy and the internet. Harv Business Rev 2001; JAARGANG:63–78.
15.
go back to reference McDonald R et al. Governing the ethical consumer: Identity, choice and the primary care medical encounter. Sociol Health Illn 2007;29:430–56.PubMedCrossRef McDonald R et al. Governing the ethical consumer: Identity, choice and the primary care medical encounter. Sociol Health Illn 2007;29:430–56.PubMedCrossRef
16.
go back to reference Mol A. De logica van het zorgen, actieve patiënten en de grenzen van het kiezen. Amsterdam: van Gennep, 2006. Mol A. De logica van het zorgen, actieve patiënten en de grenzen van het kiezen. Amsterdam: van Gennep, 2006.
17.
go back to reference Edgman-Levitan S, Cleary PD. What information do consumers want and need? Health Affairs 1996;15:42–56.PubMedCrossRef Edgman-Levitan S, Cleary PD. What information do consumers want and need? Health Affairs 1996;15:42–56.PubMedCrossRef
18.
go back to reference Isaacs SL. Consumers’ information needs: Results of a national survey. Health Affairs 1996;15:31–41.PubMedCrossRef Isaacs SL. Consumers’ information needs: Results of a national survey. Health Affairs 1996;15:31–41.PubMedCrossRef
19.
go back to reference Burns LR, Wholey DR. The impact of physician characteristics in conditional choice models for hospital care. J Health Econ 1992;11:43–62.PubMedCrossRef Burns LR, Wholey DR. The impact of physician characteristics in conditional choice models for hospital care. J Health Econ 1992;11:43–62.PubMedCrossRef
20.
go back to reference Groenewoud AS. It’s your choice! A Study of Search and Selection Processes, and the Use of Performance Indicators in Different Patient Groups. Thesis. Veenendaal: UITGEVER???, 2008. Groenewoud AS. It’s your choice! A Study of Search and Selection Processes, and the Use of Performance Indicators in Different Patient Groups. Thesis. Veenendaal: UITGEVER???, 2008.
21.
go back to reference Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Geven en nemen in de spreekkamer: Rapportage debatten over veranderende verhoudingen. Den Haag: RVZ, 2009. Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Geven en nemen in de spreekkamer: Rapportage debatten over veranderende verhoudingen. Den Haag: RVZ, 2009.
22.
go back to reference Brink-Muinen A et al. Communiceren huisartsen volgens de verwachtingen van hun patiënten? Huisarts Wet 2008;51:15–21.CrossRef Brink-Muinen A et al. Communiceren huisartsen volgens de verwachtingen van hun patiënten? Huisarts Wet 2008;51:15–21.CrossRef
23.
go back to reference Lamers J et al.. Categorische Data Analyse met SPSS. Inleiding in loglineaire analysetechnieken. Assen: van Gorcum, 2007. Lamers J et al.. Categorische Data Analyse met SPSS. Inleiding in loglineaire analysetechnieken. Assen: van Gorcum, 2007.
24.
go back to reference Stüssgen RAJ. De nieuwe patiënt op weg naar autonomie. Amsterdam: Thesis Publishers, 1997. Stüssgen RAJ. De nieuwe patiënt op weg naar autonomie. Amsterdam: Thesis Publishers, 1997.
25.
go back to reference Field A. Discovering statistics using SPSS. Los Angeles: Sage, 2009. Field A. Discovering statistics using SPSS. Los Angeles: Sage, 2009.
26.
go back to reference Damman O. Public reporting about healthcare users’experiences: The Consumer Quality Index. Thesis. Tilburg: University of Tilburg, 2010. Damman O. Public reporting about healthcare users’experiences: The Consumer Quality Index. Thesis. Tilburg: University of Tilburg, 2010.
27.
go back to reference Haaft G. Dokter is ziek. Als patiënt ziet hoe zorg beter kan. Amsterdam: Uitgeverij Contact, 2010. Haaft G. Dokter is ziek. Als patiënt ziet hoe zorg beter kan. Amsterdam: Uitgeverij Contact, 2010.
28.
go back to reference Werner RM, Asch DA. The unintended consequences of publicly reporting quality information. JAMA 2005;293:1239–44.PubMedCrossRef Werner RM, Asch DA. The unintended consequences of publicly reporting quality information. JAMA 2005;293:1239–44.PubMedCrossRef
29.
go back to reference Nauta J et al. De zachte lokroep van de focuskliniek. Med Contact 2011;66:1142–6. Nauta J et al. De zachte lokroep van de focuskliniek. Med Contact 2011;66:1142–6.
Metagegevens
Titel
Hoe kiezen patiënten een ziekenhuis?
Een enquête bij twee poliklinieken
Auteurs
P. J. Wolters
Dr. C. J. Lako
Publicatiedatum
01-01-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 1/2012
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-012-0024-x

Andere artikelen Uitgave 1/2012

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 1/2012 Naar de uitgave