Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 3/2008

01-03-2008 | Onderzoek

Communiceren huisartsen volgens de verwachtingen van hun patiënten?

Auteurs: Atie van den Brink-Muinen, Sandra van Dulmen, Hans Peter Jung, Jozien Bensing

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 3/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Van den Brink-Muinen A, Van Dulmen AM, Jung HP, Bensing JM. Communiceren artsen volgens de verwachtingen van hun patiënten? Huisarts Wet 2008;51(3):141-6.
Inleiding Dit onderzoek geeft inzicht in de specifieke voorkeuren van patiënten voor de communicatie met huisartsen en hoe goed huisartsen daarnaar handelen, volgens patiënten zelf én (vooral) op grond van geobserveerd feitelijk gedrag in consulten.
Methoden We observeerden video-opnamen van 1787 consulten van 142 huisartsen (gemiddeld 15 per huisarts). De patiënten vulden voor het consult op een vragenlijst in wat zij verwachtten van de communicatie. Na het consult rapporteerden zij in welke mate hun huisarts daaraan had voldaan. De voorkeuritems, de feitelijk gedragsitems en het observatieprotocol RIAS meten allemaal zowel affectgerichte als taakgerichte communicatieaspecten. We gebruikten beschrijvende en multiniveau-analyses.
Beschouwing De meeste patiënten vonden dat de communicatie met hun huisarts tijdens een consult aansloot bij hun voorkeuren. In het algemeen vonden de patiënten zowel affect- als taakgerichte communicatieaspecten belangrijk, en kwam de huisarts hier vaak aan tegemoet. Huisartsen blijken goed aan te voelen wat hun patiënten belangrijk vinden om over te praten. Vrouwelijke huisartsen waren zowel meer affect- als taakgericht in hun communicatie dan mannelijke huisartsen, speciaal met vrouwelijke patiënten. Patiënten die vanwege psychosociale klachten naar de huisarts gingen, hadden meer kans op een affectieve dokter dan patiënten met een biomedisch probleem.
Conclusie We bevelen huisartsen aan om te letten op de voorkeuren van de patiënten voor communicatie en om de patiënten aan het einde van een consult te vragen of de communicatie naar wens is verlopen.
Literatuur
1.
go back to reference Haidet P. Jazz and the ‘Art’ of Medicine: Improvisation in the Medical Encounter. Ann Fam Med 2007;5:164-9. Haidet P. Jazz and the ‘Art’ of Medicine: Improvisation in the Medical Encounter. Ann Fam Med 2007;5:164-9.
2.
go back to reference Jung HP, Baerveldt C, Olesen F, Grol R, Wensing M. Patient characteristics as predictors of primary health care preferences: a systematic literature analysis. Health Expect 2003;6:160-81. Jung HP, Baerveldt C, Olesen F, Grol R, Wensing M. Patient characteristics as predictors of primary health care preferences: a systematic literature analysis. Health Expect 2003;6:160-81.
3.
go back to reference Bartholomew L, Schneiderman LJ. Attitudes of patients towards family care in a family practice group. J Fam Pract 1982;15:477-81. Bartholomew L, Schneiderman LJ. Attitudes of patients towards family care in a family practice group. J Fam Pract 1982;15:477-81.
4.
go back to reference Wetzels R, Geest TA, Wensing M, Lopes Ferreira P, Grol R, Baker R. GPs’ views on involvement of older patients: an European qualitative study. Pat Educ Couns 2004;53:183-8. Wetzels R, Geest TA, Wensing M, Lopes Ferreira P, Grol R, Baker R. GPs’ views on involvement of older patients: an European qualitative study. Pat Educ Couns 2004;53:183-8.
5.
go back to reference Van den Brink-Muinen A, Verhaak PFM, Bensing JM, Bahrs O, Deveugele M, Gask L, et al. Doctor-patient communication in different European health care systems: relevance and performance from the patients perspective. Pat Educ Counsel 2000;39:115-27. Van den Brink-Muinen A, Verhaak PFM, Bensing JM, Bahrs O, Deveugele M, Gask L, et al. Doctor-patient communication in different European health care systems: relevance and performance from the patients perspective. Pat Educ Counsel 2000;39:115-27.
6.
go back to reference Bensing JM, Dronkers J. Instrumental and affective aspects of physician behaviour. Med Care 1992;30:283-98. Bensing JM, Dronkers J. Instrumental and affective aspects of physician behaviour. Med Care 1992;30:283-98.
7.
go back to reference Little P, Everitt H, Williamson I, Warner G, Moore M, Gould C, et al. Observational study of effect of patient centeredness and positive approach on outcomes of general practice. BMJ 2001;323:908-11. Little P, Everitt H, Williamson I, Warner G, Moore M, Gould C, et al. Observational study of effect of patient centeredness and positive approach on outcomes of general practice. BMJ 2001;323:908-11.
8.
go back to reference Roter DL, Hall JA. Doctors talking with patients/patients talking with doctors: improving communication in medical visits. Westport/London: Auburn House, 1992. Roter DL, Hall JA. Doctors talking with patients/patients talking with doctors: improving communication in medical visits. Westport/London: Auburn House, 1992.
9.
go back to reference Roter DL, Stewart M, Putnam SM, Lipkin M, Stiles W, Inui TS. Communication patterns of primary care physicians. JAMA 1997;277:350-6. Roter DL, Stewart M, Putnam SM, Lipkin M, Stiles W, Inui TS. Communication patterns of primary care physicians. JAMA 1997;277:350-6.
10.
go back to reference Sixma H, Spreeuwenberg P, Van der Pasch M. Patient satisfaction with the general practitioner: a two-level analysis. Med Care 1998;2:212-29. Sixma H, Spreeuwenberg P, Van der Pasch M. Patient satisfaction with the general practitioner: a two-level analysis. Med Care 1998;2:212-29.
11.
go back to reference Van Dulmen AM, Bensing JM. Contextwerking in de geneeskunde; een programmeringsstudie. RGO, Den Haag, 2001. Van Dulmen AM, Bensing JM. Contextwerking in de geneeskunde; een programmeringsstudie. RGO, Den Haag, 2001.
12.
go back to reference Wensing M, Baker R. Patient involvement in general practice care: a pragmatic framework. Eur J Gen Pract 2003;9:62-5. Wensing M, Baker R. Patient involvement in general practice care: a pragmatic framework. Eur J Gen Pract 2003;9:62-5.
13.
go back to reference Stewart M, Brown JB, Donner A, McWhinney IR, Oates J, Weston WW, et al. The impact of patient-centered care on outcomes. J Fam Pract. 2000;49:796-804. Stewart M, Brown JB, Donner A, McWhinney IR, Oates J, Weston WW, et al. The impact of patient-centered care on outcomes. J Fam Pract. 2000;49:796-804.
14.
go back to reference Bensing JM, Langewitz W. Die ärztliche Konsultation. In: Uexkull: Psychosomatische Medizin 2002:415-24. Bensing JM, Langewitz W. Die ärztliche Konsultation. In: Uexkull: Psychosomatische Medizin 2002:415-24.
15.
go back to reference Brown J, Stewart M, Ryan B. Assessing communication between patients and physicians: the measure of patient-centred communication (MPCC). London, Ontario. Centre for Studies in Family Medicine, 2001. Brown J, Stewart M, Ryan B. Assessing communication between patients and physicians: the measure of patient-centred communication (MPCC). London, Ontario. Centre for Studies in Family Medicine, 2001.
16.
go back to reference Sullivan M. The new subjective medicine: taking the patients view on health care and health. Soc Sci Med 2003;56:1595-1604. Sullivan M. The new subjective medicine: taking the patients view on health care and health. Soc Sci Med 2003;56:1595-1604.
17.
go back to reference Mead N, Bower P. Patient-centeredness: a conceptual framework and review of the empirical literature. Soc Sci Med 2000;51:1087-110. Mead N, Bower P. Patient-centeredness: a conceptual framework and review of the empirical literature. Soc Sci Med 2000;51:1087-110.
18.
go back to reference Jung HP, Wensing M, Grol R. What makes a good general practitioner: do patients and doctors have different views? Br J Gen Pract 1997;47:805-9. Jung HP, Wensing M, Grol R. What makes a good general practitioner: do patients and doctors have different views? Br J Gen Pract 1997;47:805-9.
19.
go back to reference Wensing M, Jung HP, Mainz J, Olesen F, Grol R. A systematic review of the literature in patient priorities for general practice care. Part 1: description of the research domain. Soc Sci Med 1998;47:1573-88. Wensing M, Jung HP, Mainz J, Olesen F, Grol R. A systematic review of the literature in patient priorities for general practice care. Part 1: description of the research domain. Soc Sci Med 1998;47:1573-88.
20.
go back to reference Thorsen H, Witt K, Hollnagel H, Malterud K. The purpose of the general practice consultation from the patients’ perspective – theoretical aspects. Fam Pract 2001;18:638-43. Thorsen H, Witt K, Hollnagel H, Malterud K. The purpose of the general practice consultation from the patients’ perspective – theoretical aspects. Fam Pract 2001;18:638-43.
21.
go back to reference Van den Brink-Muinen A, Verhaak PFM, Bensing JM, Bahrs O, Deveugele M, Gask L, et al. Communication in general practice: differences between European countries. Fam Pract 2003, 20:478-85. Van den Brink-Muinen A, Verhaak PFM, Bensing JM, Bahrs O, Deveugele M, Gask L, et al. Communication in general practice: differences between European countries. Fam Pract 2003, 20:478-85.
22.
go back to reference Schellevis FG, Westert GP, De Bakker DH, Groenewegen PP, Van der Zee J, Bensing JM. De Tweede Nationale studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartsenpraktijk: aanleiding en methoden. Huisarts Wet 2003;46:7-12. Schellevis FG, Westert GP, De Bakker DH, Groenewegen PP, Van der Zee J, Bensing JM. De Tweede Nationale studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartsenpraktijk: aanleiding en methoden. Huisarts Wet 2003;46:7-12.
23.
go back to reference Van den Brink-Muinen A, Alexandra M, Van Dulmen, Jung HP, Bensing JM. Do our talks with patients meet their expectations? J Fam Pract 2007;7:559-68. Van den Brink-Muinen A, Alexandra M, Van Dulmen, Jung HP, Bensing JM. Do our talks with patients meet their expectations? J Fam Pract 2007;7:559-68.
24.
go back to reference Roter DL. The Roter Method of Interaction Process Analysis. The Johns Hopkins University, Baltimore, 2001. Roter DL. The Roter Method of Interaction Process Analysis. The Johns Hopkins University, Baltimore, 2001.
25.
go back to reference Jung HP, Van Horne F, Wensing M, Hearnshaw H, Grol R. Which aspects of general practitioners’ behaviour determine patients’ evaluations of care? Soc Sci Med 1998;47:1077-87. Jung HP, Van Horne F, Wensing M, Hearnshaw H, Grol R. Which aspects of general practitioners’ behaviour determine patients’ evaluations of care? Soc Sci Med 1998;47:1077-87.
26.
go back to reference Swenson SL, Buell S, Zettler P, White M, Ruston DC, Lo B. Patient-centred communication: do patients really prefer it? J Gen Intern Med 2004;19:1069-79. Swenson SL, Buell S, Zettler P, White M, Ruston DC, Lo B. Patient-centred communication: do patients really prefer it? J Gen Intern Med 2004;19:1069-79.
27.
go back to reference Epstein RM, Campbell TL. Cohen-Cole SA, McWhinney IR, Smilkstein G. Perspectives on patient-doctor communication. J Fam Pract 993;37:377-88. Epstein RM, Campbell TL. Cohen-Cole SA, McWhinney IR, Smilkstein G. Perspectives on patient-doctor communication. J Fam Pract 993;37:377-88.
Metagegevens
Titel
Communiceren huisartsen volgens de verwachtingen van hun patiënten?
Auteurs
Atie van den Brink-Muinen
Sandra van Dulmen
Hans Peter Jung
Jozien Bensing
Publicatiedatum
01-03-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 3/2008
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03086690

Andere artikelen Uitgave 3/2008

Huisarts en wetenschap 3/2008 Naar de uitgave

In de praktijk

Meten is weten…?