Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 1/2012

01-01-2012

Evaluatie van de Gezonde School Methode op basisscholen in Brabant

Evaluatie regio GGD Hart voor Brabant

Auteurs: M. A. J. Timmers, J. J. P. Mathijssen, E. M. de Bruijne, N. Boot, N. de Vries

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 1/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Scholen voelen zich vaak overspoeld met gezondheidsbevorderende activiteiten die bestaan uit losse activiteiten en verschillende onderwerpen. De activiteiten rondom gezondheidsbevordering op scholen bestaan dan ook voornamelijk uit tijdelijke en losse ad-hoc activiteiten. Om scholen structureel te begeleiden bij het vormgeven van gezondheidsbevordering gebruikt GGD Hart voor Brabant een vraaggerichte aanpak, „De Gezonde en Veilige School“ (gebaseerd op de landelijke Gezonde School Methode). Hierin doorlopen scholen diverse stappen om toe te werken naar schoolgezondheidsbeleid. GGD Hart voor Brabant is een van de eerste die schoolgezondheidsbeleid grootschalig implementeert in het basisonderwijs. Door middel van vragenlijstonderzoek is achterhaald in welke mate basisscholen in de regio tevreden zijn met de methode en in welke mate de methode bijdraagt aan de intentie tot het realiseren van een structureel schoolgezondheidsbeleid. De meerderheid van de onderzoekspopulatie is tevreden met de methode. Veel scholen geven aan verschillende stappen van de methode uit te voeren, maar vaak niet in zijn geheel. Buiten de methode worden nog ad-hoc activiteiten geïmplementeerd. Een sterke samenhang is gevonden tussen tevredenheid met de prioriteitenworkshop (één van de stappen) en de algemene tevredenheid met de methode. Ondanks dat op basisscholen veel wordt gedaan aan gezondheidsbeleid, kan geconcludeerd worden dat deze activiteiten nog onvoldoende structureel worden aangepakt. Enkele praktische aanbevelingen en de landelijke aandacht voor de methode bieden kansen voor de toekomst.
Literatuur
1.
go back to reference Schrijvers CTM, Schoenmaker CG. Spelenmet gezondheid: Leefstijl en psychische gezondheid van de Nederlandse jeugd. Bilthoven: RIVM, 2008. Schrijvers CTM, Schoenmaker CG. Spelenmet gezondheid: Leefstijl en psychische gezondheid van de Nederlandse jeugd. Bilthoven: RIVM, 2008.
3.
go back to reference Buijs GJ. Werkdocument de gezonde school in Nederland. Woerden: NIGZ, 2005. Buijs GJ. Werkdocument de gezonde school in Nederland. Woerden: NIGZ, 2005.
4.
go back to reference Stewart-Brown S. What is the evidence on school health promotion in improving health of preventing disease and specifically, what is the effectiveness of the health promoting school approach?. In: Health Evidence Network report. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2006. Stewart-Brown S. What is the evidence on school health promotion in improving health of preventing disease and specifically, what is the effectiveness of the health promoting school approach?. In: Health Evidence Network report. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2006.
5.
go back to reference St. Leger L, Kolbe L, Lee A, McCall D, Young I. School health promotion: achievements, challenges and priorities. In D. McQueen and C. Jones (eds.), Perspectives on Health Promotion Effectiveness IUHPE. Paris: Springer Ed., 2007, 107–124. St. Leger L, Kolbe L, Lee A, McCall D, Young I. School health promotion: achievements, challenges and priorities. In D. McQueen and C. Jones (eds.), Perspectives on Health Promotion Effectiveness IUHPE. Paris: Springer Ed., 2007, 107–124.
6.
go back to reference Schall E. School-based health education: What Works? Am J Prevent Med 1994;10:30–2. Schall E. School-based health education: What Works? Am J Prevent Med 1994;10:30–2.
7.
go back to reference Davis JM, Cooke SM. Educating for a healthy, sustainable world: an argument for integrating Health Promoting Schools and sustainable schools. Health Promotion Int 2007;22:346–53.CrossRef Davis JM, Cooke SM. Educating for a healthy, sustainable world: an argument for integrating Health Promoting Schools and sustainable schools. Health Promotion Int 2007;22:346–53.CrossRef
8.
go back to reference Bruijne EM de. Werkplan De Gezonde en Veilige School: Schooljaar 2007–2008. ‘s-Hertogenbosch: GGD Hart voor Brabant, 2007. Bruijne EM de. Werkplan De Gezonde en Veilige School: Schooljaar 2007–2008. ‘s-Hertogenbosch: GGD Hart voor Brabant, 2007.
9.
go back to reference Leurs M, Mur-Veeman IM, Schaalma HP, Feron FJM, Vries NK de. Integrale ketenzorg biedt mogelijkheden om de zorgkracht in het onderwijs te versterken. JGZ 2005;37:71–6. Leurs M, Mur-Veeman IM, Schaalma HP, Feron FJM, Vries NK de. Integrale ketenzorg biedt mogelijkheden om de zorgkracht in het onderwijs te versterken. JGZ 2005;37:71–6.
10.
go back to reference Leurs M, Vries NK de. Samen planmatig aan de slag met preventie. Zorgbreed 2005:8;32–40. Leurs M, Vries NK de. Samen planmatig aan de slag met preventie. Zorgbreed 2005:8;32–40.
11.
go back to reference Marx E, Wooley SF. Health is Academic - A guide to Coordinated School Health Programs. New York: Teachers College Press, 1998. Marx E, Wooley SF. Health is Academic - A guide to Coordinated School Health Programs. New York: Teachers College Press, 1998.
13.
go back to reference Leurs M. A collaborative approach to tailored whole school health promotion. The schoolbeat study. Maastricht: GGD Zuid Limburg, 2008. Leurs M. A collaborative approach to tailored whole school health promotion. The schoolbeat study. Maastricht: GGD Zuid Limburg, 2008.
14.
go back to reference Bos V, Jongh DM de, Paulussen TGWM. Gezondheidsbevordering en preventie in het onderwijs. Stand van zaken, effectiviteit en ervaringen van GGD’en en scholen. Bilthoven: RIVM, 2010. Bos V, Jongh DM de, Paulussen TGWM. Gezondheidsbevordering en preventie in het onderwijs. Stand van zaken, effectiviteit en ervaringen van GGD’en en scholen. Bilthoven: RIVM, 2010.
15.
go back to reference Deschesnes M, Martin C, Hill AJ. Comprehensive approaches to school health promotion: how to achieve broader implementation? Health Promot Int 2003;18:387–96.PubMedCrossRef Deschesnes M, Martin C, Hill AJ. Comprehensive approaches to school health promotion: how to achieve broader implementation? Health Promot Int 2003;18:387–96.PubMedCrossRef
16.
go back to reference Dhillon HS. School health education at the crossroads. Hygie 1992;11:39. Dhillon HS. School health education at the crossroads. Hygie 1992;11:39.
17.
go back to reference Savelkoul M, Tuk B, Kuiper J, Bommel H van. Inhoudelijke samenhang gezondheidsbevorderende interventies. Bilthoven: RIVM Centrum Gezond Leven, 2010. Savelkoul M, Tuk B, Kuiper J, Bommel H van. Inhoudelijke samenhang gezondheidsbevorderende interventies. Bilthoven: RIVM Centrum Gezond Leven, 2010.
18.
go back to reference Bonnema-Hiddema S, Kellert IM, Smilde-Doel DA van den. De Gezonde School. Een inventarisatie van de uitvoerbaarheid van de Gezonde School Methode onder scholen, Gemeentelijke Gezondheidsdiensten en Onderwijsbegeleidingsdiensten. Rotterdam: Pallas, 2009. Bonnema-Hiddema S, Kellert IM, Smilde-Doel DA van den. De Gezonde School. Een inventarisatie van de uitvoerbaarheid van de Gezonde School Methode onder scholen, Gemeentelijke Gezondheidsdiensten en Onderwijsbegeleidingsdiensten. Rotterdam: Pallas, 2009.
19.
go back to reference Boot NMWM, Assema P van, Hesdahl B, Leurs M, Vries NK de. Gezondheidsbevordering en voortgezet onderwijs: verstandshuwelijk of echt liefde? Tijdschr Gezondheidswet 2010;87:127–35.CrossRef Boot NMWM, Assema P van, Hesdahl B, Leurs M, Vries NK de. Gezondheidsbevordering en voortgezet onderwijs: verstandshuwelijk of echt liefde? Tijdschr Gezondheidswet 2010;87:127–35.CrossRef
20.
go back to reference Rogers EM. Diffusion of innovations. 5th ed. New York: Simon & Schuster, Inc., 2003. Rogers EM. Diffusion of innovations. 5th ed. New York: Simon & Schuster, Inc., 2003.
21.
go back to reference Pluye P, Potvin L, Denis J. Making public health programs last: conceptualizing sustainability. Evaluat Program Planning 2004; 27:121–33.CrossRef Pluye P, Potvin L, Denis J. Making public health programs last: conceptualizing sustainability. Evaluat Program Planning 2004; 27:121–33.CrossRef
22.
go back to reference Fleuren M, Wieferink K, Paulussen T. Determinants of innovation within health care organizations. Literature review and Delphi study. Int J Quality Health Care 2004;16: 107–23.CrossRef Fleuren M, Wieferink K, Paulussen T. Determinants of innovation within health care organizations. Literature review and Delphi study. Int J Quality Health Care 2004;16: 107–23.CrossRef
23.
go back to reference Shediac RMC, Bone LR. Planning for the sustainability of community-based health programs: conceptual frameworks and future direction for research, practice and policy. Health Educ Res 1998;13:87–108.CrossRef Shediac RMC, Bone LR. Planning for the sustainability of community-based health programs: conceptual frameworks and future direction for research, practice and policy. Health Educ Res 1998;13:87–108.CrossRef
24.
go back to reference Baron RM, Kenny DA. The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. J Pers Soc Psychol 1986;51:1173–82.PubMedCrossRef Baron RM, Kenny DA. The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. J Pers Soc Psychol 1986;51:1173–82.PubMedCrossRef
25.
go back to reference Creemers B, Sleegers P. De school als organisatie. In N. Verloop en J. Lowyck (Red.) Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals. Groningen: Wolters-Noordhoff, 2003. Creemers B, Sleegers P. De school als organisatie. In N. Verloop en J. Lowyck (Red.) Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals. Groningen: Wolters-Noordhoff, 2003.
26.
go back to reference Geijsel FP. Schools and innovations. Conditions fostering the implementation of educational innovations. Nijmegen: Nijmegen University Press, 2001. Geijsel FP. Schools and innovations. Conditions fostering the implementation of educational innovations. Nijmegen: Nijmegen University Press, 2001.
27.
go back to reference Driessen G, Smit F, Sleegers P. Parental involvement and educational achievement. Brit Educat Res J 2005;31:4:509–32.CrossRef Driessen G, Smit F, Sleegers P. Parental involvement and educational achievement. Brit Educat Res J 2005;31:4:509–32.CrossRef
28.
go back to reference Sleegers P, Smit F. Samenwerking tussen leerkrachten en ouders: variatie, opbrengsten en knelpunten. In: Creemers B, Kruger M, Sleegers PX, Vilsteren C van (red). Handboek schoolorganisatie en onderwijsmanagement. Alphen aan den Rijn: Samsom/H.D. Tjeenk Willink, 2003. Sleegers P, Smit F. Samenwerking tussen leerkrachten en ouders: variatie, opbrengsten en knelpunten. In: Creemers B, Kruger M, Sleegers PX, Vilsteren C van (red). Handboek schoolorganisatie en onderwijsmanagement. Alphen aan den Rijn: Samsom/H.D. Tjeenk Willink, 2003.
29.
go back to reference Enthoven C, Mathijssen J, Poel F van der, Bruijne E de. Behoefteonderzoek GVS De Gezonde en Veilige School. ’s-Hertogenbosch: GGD Hart voor Brabant, 2008. Enthoven C, Mathijssen J, Poel F van der, Bruijne E de. Behoefteonderzoek GVS De Gezonde en Veilige School. ’s-Hertogenbosch: GGD Hart voor Brabant, 2008.
Metagegevens
Titel
Evaluatie van de Gezonde School Methode op basisscholen in Brabant
Evaluatie regio GGD Hart voor Brabant
Auteurs
M. A. J. Timmers
J. J. P. Mathijssen
E. M. de Bruijne
N. Boot
N. de Vries
Publicatiedatum
01-01-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 1/2012
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-012-0025-9

Andere artikelen Uitgave 1/2012

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 1/2012 Naar de uitgave