Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Het IGT-K-model

Auteurs : Nathalie Schlattmann, Mara van der Hoeven, Irma Hein

Gepubliceerd in: IGT-K Integratieve gehechtheidsbevorderende traumabehandeling voor kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het IGT-K-behandelmodel is een aanpassing van Integrative Team Treatment for Attachment trauma in children: family therapy and EMDR, een behandelmodel dat is ontwikkeld door Wesselmann en collega’s in Amerika. In nauwe samenwerking met de oorspronkelijke ontwikkelaars is IGT-K de afgelopen jaren in Nederland uitgerold. Hierbij was het noodzakelijk om aanpassingen te doen, zodat het behandelmodel beter aansloot op de Nederlandse praktijk en tevens goed te onderzoeken was. Het IGT-K-behandelmodel combineert het werk van een EMDR-therapeut met dat van een gezinstherapeut, die gelijk optrekken om negatieve interactiepatronen binnen het gezin te doorbreken. In dit hoofdstuk wordt het behandelmodel van IGT-K beschreven. IGT-K bestaat uit drie behandelfasen: de fase van integratief opvoeden, de gehechtheids- en regulatiefase en de traumaverwerkingsfase. Elke sessie is in het boek duidelijk beschreven, maar er kunnen noodzakelijke aanpassingen binnen het protocol gemaakt worden om goed te kunnen aansluiten bij het kind en zijn ouders. In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de opbouw en het verloop van de Nederlandse IGT-K en worden de taken van een gezinstherapeut en de EMDR-therapeut op een rij gezet. Ook wordt de rol van de medebehandelaar besproken.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
De EMDR-techniek interweave wordt uitgelegd in H. 14.
 
2
Een gezinstherapeut met een EMDR-opleiding kan ook zelf al starten met het therapeutisch EMDR-verhaal.
 
Literatuur
go back to reference Coppens, L., Schneijderberg, M., & Van Kregten, C. (2021). Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen: Een praktisch handboek voor het basisonderwijs. Uitgeverij SWP. Coppens, L., Schneijderberg, M., & Van Kregten, C. (2021). Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen: Een praktisch handboek voor het basisonderwijs. Uitgeverij SWP.
go back to reference Gomez-Perales, N. (2015). Attachment-focused trauma treatment for children and adolescents: Phase-oriented strategies for addressing complex trauma disorders. Routledge.CrossRef Gomez-Perales, N. (2015). Attachment-focused trauma treatment for children and adolescents: Phase-oriented strategies for addressing complex trauma disorders. Routledge.CrossRef
go back to reference Powell, B., Cooper, G., Hoffman, K., & Marvin, B. (2016). De cirkel van Veiligheid-interventie: Het bevorderen van gehechtheid in vroege ouder-kindrelaties. Nieuwezijds. Powell, B., Cooper, G., Hoffman, K., & Marvin, B. (2016). De cirkel van Veiligheid-interventie: Het bevorderen van gehechtheid in vroege ouder-kindrelaties. Nieuwezijds.
go back to reference Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2013). Het hele brein, het hele kind: Twaalf revolutionaire strategieën om de ontwikkeling van je kind te stimuleren. Scriptum BV. Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2013). Het hele brein, het hele kind: Twaalf revolutionaire strategieën om de ontwikkeling van je kind te stimuleren. Scriptum BV.
go back to reference Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2014a). Integrative team treatment for attachment trauma in children. W.W. Norton & Company. Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2014a). Integrative team treatment for attachment trauma in children. W.W. Norton & Company.
go back to reference Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2014b). Integrative parenting: Strategies for raising children affected by attachment trauma. W.W. Norton & Company. Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2014b). Integrative parenting: Strategies for raising children affected by attachment trauma. W.W. Norton & Company.
go back to reference Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2021). Integratief opvoeden: strategieën voor de opvoeding van kinderen met gehechtheidstrauma. Nederlandse vertaling en bewerking N. E. F. Schlattmann, M. L. van der Hoeven & I. M. Hein. Bohn Stafleu van Loghum. Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2021). Integratief opvoeden: strategieën voor de opvoeding van kinderen met gehechtheidstrauma. Nederlandse vertaling en bewerking N. E. F. Schlattmann, M. L. van der Hoeven & I. M. Hein. Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Het IGT-K-model
Auteurs
Nathalie Schlattmann
Mara van der Hoeven
Irma Hein
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2841-3_4