Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Voor wie is IGT-K?

Auteurs : Nathalie Schlattmann, Mara van der Hoeven, Irma Hein

Gepubliceerd in: IGT-K Integratieve gehechtheidsbevorderende traumabehandeling voor kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Integratieve Gehechtheidsbevorderende Traumabehandeling voor Kinderen (IGT-K) richt zich op posttraumatische stresssymptomen, gehechtheidsproblemen, gedragsproblemen en problemen in de emotieregulatie bij chronisch getraumatiseerde kinderen. Dit hoofdstuk gaat over de gevolgen van ingrijpende gebeurtenissen voor het leven van een jeugdige en de specifieke problemen waar een problematische gehechtheid of een gehechtheidsstoornis toe kunnen leiden. Meervoudige interpersoonlijke traumatisering komt op jonge leeftijd veelvuldig voor, kan het neurobiologische systeem van het kind blijvend beïnvloeden en een breed spectrum aan klachten tot gevolg hebben. In de klinische praktijk blijkt dat deze kinderen niet enkel traumatische herinneringen moeten verwerken, maar dat bij hen ook herstel van communicatie en vertrouwen binnen het gezin nodig is. Daarnaast is bekend dat er een groep kinderen en gezinnen na kindermishandeling is waarbij bewezen effectieve behandelingen niet lukken, omdat de kinderen vanwege het brede klachtenpatroon hier nog niet ontvankelijk voor zijn. Voor deze groep kinderen is er nu een behandeling op maat: IGT-K. De rationale achter IGT-K wordt in dit hoofdstuk uiteengezet.
Voetnoten
1
De term ‘jeugdige’ is een breed begrip, namelijk iedereen jonger dan 23 jaar. Met kinderen wordt de leeftijdscategorie 0 tot 12 jaar bedoeld, met adolescenten die van 12 jaar tot de jongvolwassen leeftijd. In dit boek worden de termen door elkaar gebruikt en wordt vaak van kinderen gesproken ook wanneer deze ouder dan 12 jaar oud zijn. Het woord kind past dan beter, omdat het duidt op kind van de ouder.
 
2
Omdat het niet mogelijk is deze term op elke plaats te vervangen voor een wetenschappelijk juiste benaming en omdat de praktische bruikbaarheid van dit boek voorop staat, is er voor gekozen de term gehechtheidstrauma over te nemen.
 
3
Wanneer wij spreken van ouders, bedoelen wij ook gezinshuisouders, pleegouders, adoptieouders, tantes en ooms, grootouders en andere opvoeders.
 
4
Onder negatieve cognities worden in dit boek zowel negatieve gedachten, leefregels als kernovertuigingen verstaan en niet altijd de negatieve cognities zoals die horen bij een target zoals wordt gebruikt in EMDR.
 
5
Wanneer wij vanwege de leesbaarheid spreken van hij/hem/zijn kan ook zij/haar/haar gelezen worden en andersom.
 
6
Het gaat hierbij om een therapeut die ervaring heeft met systemische interventies en betrekken van het bredere systeem. Dit kan een systeemtherapeut zijn van de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie (NVRG), maar ook een gezondheidszorg (GZ)-psycholoog, klinisch psycholoog of een kinderpsychiater die wordt ingezet als gezinstherapeut. Voor de leesbaarheid is gekozen voor de term gezinstherapeut, omdat niet iedere therapeut met ervaring in systemisch werken een NVRG-geregistreerd systeemtherapeut is.
 
Literatuur
go back to reference Abrahamse, M. E., Junger, M., Van Wouwe, M. A. M. M., Boer, F., & Lindauer, R. J. L. (2016). Treating child disruptive behavior in high-risk families: A comparative effectiveness trial from a community-based implementation. Journal of Child and Family Studies, 25, 1605–1622.CrossRef Abrahamse, M. E., Junger, M., Van Wouwe, M. A. M. M., Boer, F., & Lindauer, R. J. L. (2016). Treating child disruptive behavior in high-risk families: A comparative effectiveness trial from a community-based implementation. Journal of Child and Family Studies, 25, 1605–1622.CrossRef
go back to reference Aideuis, D. (2007). Promoting attachment and emotional regulation of children with complex trauma disorder. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 3(4), 546–554.CrossRef Aideuis, D. (2007). Promoting attachment and emotional regulation of children with complex trauma disorder. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 3(4), 546–554.CrossRef
go back to reference Ainsworth M. D. S., & Wittig B. A. (1969). Attachment and exploratory behavior of one year olds in a strange situation. In: B. M. Foss (Red.), Determinants of infant behaviour IV (pp. 113–136). Methuen. Ainsworth M. D. S., & Wittig B. A. (1969). Attachment and exploratory behavior of one year olds in a strange situation. In: B. M. Foss (Red.), Determinants of infant behaviour IV (pp. 113–136). Methuen.
go back to reference Alink, L., Prevoo, M., Van Berkel, S., Linting, M., Velderman, M. K., & Pannebakker, F. (2018). NPM 2017: Nationale prevalentiestudie mishandeling van kinderen en jeugdigen. Leiden University. Alink, L., Prevoo, M., Van Berkel, S., Linting, M., Velderman, M. K., & Pannebakker, F. (2018). NPM 2017: Nationale prevalentiestudie mishandeling van kinderen en jeugdigen. Leiden University.
go back to reference Alisic, E., Van der Schoot, T. A., Van Ginkel, J. R., & Kleber, R. J. (2008). Looking beyond posttraumatic stress disorder in children: Posttraumatic stress reactions, posttraumatic growth, and quality of life in a general population sample. The Journal of Clinical Psychiatry, 69(9), 1455–1461.CrossRef Alisic, E., Van der Schoot, T. A., Van Ginkel, J. R., & Kleber, R. J. (2008). Looking beyond posttraumatic stress disorder in children: Posttraumatic stress reactions, posttraumatic growth, and quality of life in a general population sample. The Journal of Clinical Psychiatry, 69(9), 1455–1461.CrossRef
go back to reference Alisic, E., Zalta, A., Van Wesel, F., Larsen, S., Hafstad, G., Hassanpour, K., & Smid, G. (2014). Rates of post-traumatic stress disorder in trauma-exposed children and adolescents: Meta-analysis. British Journal of Psychiatry, 204, 335–340.CrossRef Alisic, E., Zalta, A., Van Wesel, F., Larsen, S., Hafstad, G., Hassanpour, K., & Smid, G. (2014). Rates of post-traumatic stress disorder in trauma-exposed children and adolescents: Meta-analysis. British Journal of Psychiatry, 204, 335–340.CrossRef
go back to reference American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5e druk. American Psychiatric Publishing.CrossRef American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5e druk. American Psychiatric Publishing.CrossRef
go back to reference Beer, R., & De Roos, C. (2017). Handboek EMDR bij kinderen en jongeren. LannooCampus. Beer, R., & De Roos, C. (2017). Handboek EMDR bij kinderen en jongeren. LannooCampus.
go back to reference Beer, R., & Lindauer, R. J. L. (2014). Verwerken en Versterken. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Beer, R., & Lindauer, R. J. L. (2014). Verwerken en Versterken. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Benoit, D., Madigan, S., Lecce, S., Shea, B., & Goldberg, S. (2001). Atypical maternal behavior toward feeding-disordered infants before and after intervention. Infant Mental Health Journal, 22, 611–626.CrossRef Benoit, D., Madigan, S., Lecce, S., Shea, B., & Goldberg, S. (2001). Atypical maternal behavior toward feeding-disordered infants before and after intervention. Infant Mental Health Journal, 22, 611–626.CrossRef
go back to reference Bicanic, I. V. A., De Roos, C., Beer, R., & Struik, A. (2015). Traumaverwerking: Waarom niet? Kind & Adolescent Praktijk, 14, 36–38.CrossRef Bicanic, I. V. A., De Roos, C., Beer, R., & Struik, A. (2015). Traumaverwerking: Waarom niet? Kind & Adolescent Praktijk, 14, 36–38.CrossRef
go back to reference Blaustein, M., & Kinniburgh, K. (2018). Treating traumatic stress in children and adolescents: How to foster resilience through attachment, self-regulation, and competency, 2e druk. Guilford Press. Blaustein, M., & Kinniburgh, K. (2018). Treating traumatic stress in children and adolescents: How to foster resilience through attachment, self-regulation, and competency, 2e druk. Guilford Press.
go back to reference Booth, P. B., & Jernberg, A. M. (2010). Theraplay: Helping parents and children build better relationships through attachment-based play. John Wiley & Sons. Booth, P. B., & Jernberg, A. M. (2010). Theraplay: Helping parents and children build better relationships through attachment-based play. John Wiley & Sons.
go back to reference Bowlby, J. (1988). A secure base: Clinical applications of attachment theory. Routledge. Bowlby, J. (1988). A secure base: Clinical applications of attachment theory. Routledge.
go back to reference Bracha, H. S. (2004). Freeze, flight, fight, fright, faint: Adaptationist perspectives on the acute stress response spectrum. CNS Spectrums, 9(9), 679–685.CrossRef Bracha, H. S. (2004). Freeze, flight, fight, fright, faint: Adaptationist perspectives on the acute stress response spectrum. CNS Spectrums, 9(9), 679–685.CrossRef
go back to reference Briere, J., & Spinazzola, J. (2005). Phenomenology and psychological assessment of complex posttraumatic states. Journal of Traumatic Stress, 18(5), 401–412.CrossRef Briere, J., & Spinazzola, J. (2005). Phenomenology and psychological assessment of complex posttraumatic states. Journal of Traumatic Stress, 18(5), 401–412.CrossRef
go back to reference Cloitre, M., Courtois, C. A., Charuvastra, A., Carapezza, R., Stolbach, B. C., & Green, B. L. (2011). Treatment of complex PTSD: Results of the ISTSS expert clinician survey on best practices. Journal of Traumatic Stress, 24(6), 615–627.CrossRef Cloitre, M., Courtois, C. A., Charuvastra, A., Carapezza, R., Stolbach, B. C., & Green, B. L. (2011). Treatment of complex PTSD: Results of the ISTSS expert clinician survey on best practices. Journal of Traumatic Stress, 24(6), 615–627.CrossRef
go back to reference Cloitre, M., Koenen, K. C., Cohen, L. R., & Han, H. (2002). Skills training in affective and interpersonal regulation followed by exposure: A phase-based treatment for PTSD related to childhood abuse. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70(5), 1067–1074.CrossRef Cloitre, M., Koenen, K. C., Cohen, L. R., & Han, H. (2002). Skills training in affective and interpersonal regulation followed by exposure: A phase-based treatment for PTSD related to childhood abuse. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70(5), 1067–1074.CrossRef
go back to reference Cohen, J. A., & Mannarino, A. P. (2008). Trauma-focused cognitive behavioral therapy for children and parents. Child an Adolescent Mental Health, 13, 158–162.CrossRef Cohen, J. A., & Mannarino, A. P. (2008). Trauma-focused cognitive behavioral therapy for children and parents. Child an Adolescent Mental Health, 13, 158–162.CrossRef
go back to reference Cohen, J. A., Bukstein, O., Walter, H., Benson, S. R., Chrisman, A., Farchione, T. R., …& AACAP Work Group On Quality Issues. (2010). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49, 414–430. Cohen, J. A., Bukstein, O., Walter, H., Benson, S. R., Chrisman, A., Farchione, T. R., …& AACAP Work Group On Quality Issues. (2010). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49, 414–430.
go back to reference Cohen, J. A., Mannarino, A. P., & Deblinger, E. (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten met de methode traumagerichte cognitieve gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum. Cohen, J. A., Mannarino, A. P., & Deblinger, E. (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten met de methode traumagerichte cognitieve gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Colonessi, C., Wissink, I. B., Noom, M. J., Asscher, J. J., Hoeve, M., Stams, G. J. M., & Kellaert-Knol, M. G. (2012). Basic trust: An attachment-oriented intervention based on mind-mindedness in adoptive families. Research on Social Work Practice, 23, 179–188.CrossRef Colonessi, C., Wissink, I. B., Noom, M. J., Asscher, J. J., Hoeve, M., Stams, G. J. M., & Kellaert-Knol, M. G. (2012). Basic trust: An attachment-oriented intervention based on mind-mindedness in adoptive families. Research on Social Work Practice, 23, 179–188.CrossRef
go back to reference Coppens, L., & Van Kregten, C. (2012). Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: Een training voor opvoeders. Handboek voor trainers. Bohn Stafleu en van Loghum. Coppens, L., & Van Kregten, C. (2012). Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: Een training voor opvoeders. Handboek voor trainers. Bohn Stafleu en van Loghum.
go back to reference De Jongh, A., & Ten Broeke, E. (2018). Handboek EMDR: Een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Pearson Benelux. De Jongh, A., & Ten Broeke, E. (2018). Handboek EMDR: Een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Pearson Benelux.
go back to reference De Roos, C., Van der Oord, S., Zijlstra, B., Lucassen, S., Perrin, S., Emmelkamp, P., & De Jongh, A. (2017). Comparison of eye movement desensitization and reprocessing therapy, cognitive behavioral writing therapy, and wait-list in pediatric posttraumatic stress disorder following single- incident trauma: A multicenter randomized clinical trial. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58, 1219–1228.CrossRef De Roos, C., Van der Oord, S., Zijlstra, B., Lucassen, S., Perrin, S., Emmelkamp, P., & De Jongh, A. (2017). Comparison of eye movement desensitization and reprocessing therapy, cognitive behavioral writing therapy, and wait-list in pediatric posttraumatic stress disorder following single- incident trauma: A multicenter randomized clinical trial. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58, 1219–1228.CrossRef
go back to reference De Wolff, M., Dekker-Van der Sande, F., Sterkenburg, P., & Thoomes-Vreugdenhil, A. (2020). Richtlijn Problematische gehechtheid voor jeugdhulp en jeugdbescherming. TNO. Geraadpleegd op 20 juni 2022. Beschikbaar via https://richtlijnenjeugdhulp.nl. De Wolff, M., Dekker-Van der Sande, F., Sterkenburg, P., & Thoomes-Vreugdenhil, A. (2020). Richtlijn Problematische gehechtheid voor jeugdhulp en jeugdbescherming. TNO. Geraadpleegd op 20 juni 2022. Beschikbaar via https://​richtlijnenjeugd​hulp.​nl.
go back to reference Dhabhar, F. S. (2018). The short-term stress response – Mother nature’s mechanism for enhancing protection and performance under conditions of threat, challenge, and opportunity. Frontiers in Neuroendocrinology, 49, 175–192.CrossRef Dhabhar, F. S. (2018). The short-term stress response – Mother nature’s mechanism for enhancing protection and performance under conditions of threat, challenge, and opportunity. Frontiers in Neuroendocrinology, 49, 175–192.CrossRef
go back to reference Dorsey, S., McLaughlin, K. A., Kerns, S. E., Harrison, J. P., Lambert, H. K., Briggs, E. C., & Amaya-Jackson, L. (2017). Evidence base update for psychosocial treatments for children and adolescents exposed to traumatic events. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46, 303–330.CrossRef Dorsey, S., McLaughlin, K. A., Kerns, S. E., Harrison, J. P., Lambert, H. K., Briggs, E. C., & Amaya-Jackson, L. (2017). Evidence base update for psychosocial treatments for children and adolescents exposed to traumatic events. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46, 303–330.CrossRef
go back to reference Draaisma, N., & Zuidgeest, K. (2013). Handleiding, protocol en werkbladen voor ouders NIKA. Interventie ter voorkoming of vermindering van problematische gehechtheid. Jeugdzorg Academie. Draaisma, N., & Zuidgeest, K. (2013). Handleiding, protocol en werkbladen voor ouders NIKA. Interventie ter voorkoming of vermindering van problematische gehechtheid. Jeugdzorg Academie.
go back to reference Fearon, R. P., Bakermans-Kranenburg, M. J., & van IJzendoorn M. H., Lapsley A. M., & Roisman G. I. (2010). The significance of insecure attachment and disorganization in the development of children’s externalizing behavior: A meta-analytic study. Child Development, 81(2), 435–456.CrossRef Fearon, R. P., Bakermans-Kranenburg, M. J., & van IJzendoorn M. H., Lapsley A. M., & Roisman G. I. (2010). The significance of insecure attachment and disorganization in the development of children’s externalizing behavior: A meta-analytic study. Child Development, 81(2), 435–456.CrossRef
go back to reference Felitti, V. J., Anda, R. F., Nordenberg, D., Williamson, D. F., Spitz, A. M., Edwards, V., Koss, M. P., & Marks, J. S. (1998). Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults. The Adverse Childhood Experiences (ACE) Study. American Journal of Preventive Medicine, 14(4), 245–258. Felitti, V. J., Anda, R. F., Nordenberg, D., Williamson, D. F., Spitz, A. M., Edwards, V., Koss, M. P., & Marks, J. S. (1998). Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults. The Adverse Childhood Experiences (ACE) Study. American Journal of Preventive Medicine, 14(4), 245–258.
go back to reference Finkelhor, D., Shattuck, A., Turner, H., & Hamby, S. (2015). A revised inventory of adverse childhood experiences. Child Abuse & Neglect, 48, 13–21.CrossRef Finkelhor, D., Shattuck, A., Turner, H., & Hamby, S. (2015). A revised inventory of adverse childhood experiences. Child Abuse & Neglect, 48, 13–21.CrossRef
go back to reference Foa, E. B., McLean, C. P., Capaldi, S., & Rosenfield, D. (2013). Prolonged exposure vs supportive counseling for sexual abuse-related PTSD in adolescent girls: A randomized clinical trial. The Journal of the American Medical Association, 310(24), 2650–2657.CrossRef Foa, E. B., McLean, C. P., Capaldi, S., & Rosenfield, D. (2013). Prolonged exposure vs supportive counseling for sexual abuse-related PTSD in adolescent girls: A randomized clinical trial. The Journal of the American Medical Association, 310(24), 2650–2657.CrossRef
go back to reference Fonagy, P., & Target, M. (2006). The mentalization-focused approach to self pathology. Journal of Personality Disorders, 20(6), 544–576.CrossRef Fonagy, P., & Target, M. (2006). The mentalization-focused approach to self pathology. Journal of Personality Disorders, 20(6), 544–576.CrossRef
go back to reference Ford, J. D., Courtois, C. A., Steele, K., Van der Hart, O., & Nijenhuis, E. R. S. (2005). Treatment of complex posttraumatic self-dysregulation. Journal of Traumatic Stress, 18(5), 437–447.CrossRef Ford, J. D., Courtois, C. A., Steele, K., Van der Hart, O., & Nijenhuis, E. R. S. (2005). Treatment of complex posttraumatic self-dysregulation. Journal of Traumatic Stress, 18(5), 437–447.CrossRef
go back to reference Garner, A. S. (2013). Home visiting and the biology of toxic stress: Opportunities to address early childhood adversity. Pediatrics, 132(2), S65–S73.CrossRef Garner, A. S. (2013). Home visiting and the biology of toxic stress: Opportunities to address early childhood adversity. Pediatrics, 132(2), S65–S73.CrossRef
go back to reference Gilboa-Schechtman, E., Foa, E., Shafran, N., Aderka, I. M., Powers, M. B., Rachamim, L., & Apter, A. (2010). Prolonged exposure vs dynamic therapy for adolescent PTSD: A pilot randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49(10), 1034–1042.CrossRef Gilboa-Schechtman, E., Foa, E., Shafran, N., Aderka, I. M., Powers, M. B., Rachamim, L., & Apter, A. (2010). Prolonged exposure vs dynamic therapy for adolescent PTSD: A pilot randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49(10), 1034–1042.CrossRef
go back to reference Gillies, D., Taylor, F., Gray, C., O’Brien, L., & D’Abrew, N. (2013). Psychological therapies for the treatment of post-traumatic stress disorder in children and adolescents (Review). Evidence- Based Child Health: A Cochrane Review Journal, 8(3), 1004–1016.CrossRef Gillies, D., Taylor, F., Gray, C., O’Brien, L., & D’Abrew, N. (2013). Psychological therapies for the treatment of post-traumatic stress disorder in children and adolescents (Review). Evidence- Based Child Health: A Cochrane Review Journal, 8(3), 1004–1016.CrossRef
go back to reference Guild, D. J., Alto, M. E., Handley, E. D., Rogosch, F., Cichetti, D., & Toth, S. L. (2021). Attachment and affect between mothers with depression and their children: Longitudinal outcomes of child parent psychotherapy. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 49, 563–577.CrossRef Guild, D. J., Alto, M. E., Handley, E. D., Rogosch, F., Cichetti, D., & Toth, S. L. (2021). Attachment and affect between mothers with depression and their children: Longitudinal outcomes of child parent psychotherapy. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 49, 563–577.CrossRef
go back to reference Hein, I. M., Kooymans, E., Oudenampsen, J., Knipschild, R., Van den Berg, G., & Van Minnen, A. (2021). Richtlijn Signaleren van traumagerelateerde problemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming. Geraadpleegd op 20 juni 2022. Beschikbaar via https://richtlijnenjeugdhulp.nl. Hein, I. M., Kooymans, E., Oudenampsen, J., Knipschild, R., Van den Berg, G., & Van Minnen, A. (2021). Richtlijn Signaleren van traumagerelateerde problemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming. Geraadpleegd op 20 juni 2022. Beschikbaar via https://​richtlijnenjeugd​hulp.​nl.
go back to reference Hein, I. M., Van Dal, M. C. H., & Lindauer, R. J. L. (2020). Problematische gehechtheid: Signalen oppikken bij jeugdigen. Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde, 164, D4269. Hein, I. M., Van Dal, M. C. H., & Lindauer, R. J. L. (2020). Problematische gehechtheid: Signalen oppikken bij jeugdigen. Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde, 164, D4269.
go back to reference Hendriks, L., De Kleine, R. A., Heyvaert, M., Becker, E. S., Hendriks, G. J., & Van Minnen, A. (2017). Intensive prolonged exposure treatment for adolescent complex posttraumatic stress disorder: A single-trial design. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(11), 1229–1238.CrossRef Hendriks, L., De Kleine, R. A., Heyvaert, M., Becker, E. S., Hendriks, G. J., & Van Minnen, A. (2017). Intensive prolonged exposure treatment for adolescent complex posttraumatic stress disorder: A single-trial design. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(11), 1229–1238.CrossRef
go back to reference Hunter, A. L., Minnis, H., & Wilson, P. (2011). Altered stress responses in children exposed to early adversity: A systematic review of salivary cortisol studies. Stress, 14(6), 614–626.CrossRef Hunter, A. L., Minnis, H., & Wilson, P. (2011). Altered stress responses in children exposed to early adversity: A systematic review of salivary cortisol studies. Stress, 14(6), 614–626.CrossRef
go back to reference Jensen, T. K., Holt, T., Ormhaug, S. M., Egeland, K., Granly, L., Hoaas, L. C., & Wentzel-Larsen, T. (2013). A randomized effectiveness study comparing trauma- focused cognitive behavioral therapy with therapy as usual for youth. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 43, 356–369.CrossRef Jensen, T. K., Holt, T., Ormhaug, S. M., Egeland, K., Granly, L., Hoaas, L. C., & Wentzel-Larsen, T. (2013). A randomized effectiveness study comparing trauma- focused cognitive behavioral therapy with therapy as usual for youth. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 43, 356–369.CrossRef
go back to reference Juffer F, Bakermans-Kranenburg M. J., & Van IJzendoorn M. H. (2016). Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD): Development and meta- analytical evidence of its effectiveness. In: H. Steele & M. Steele (Red.), Handbook of attachment-based interventions. Guilford Press. Juffer F, Bakermans-Kranenburg M. J., & Van IJzendoorn M. H. (2016). Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD): Development and meta- analytical evidence of its effectiveness. In: H. Steele & M. Steele (Red.), Handbook of attachment-based interventions. Guilford Press.
go back to reference Kalmakis, K., & Chandler, G. (2014). Adverse childhood experiences: Towards a clear conceptual meaning. Journal of Advanced Nursing, 70(7), 1489–1501.CrossRef Kalmakis, K., & Chandler, G. (2014). Adverse childhood experiences: Towards a clear conceptual meaning. Journal of Advanced Nursing, 70(7), 1489–1501.CrossRef
go back to reference Kessler, R. C., Sonnega, A., Bromet, E., Hughes, M., & Nelson, C. B. (1995). Posttraumatic stress disorder in the National Comorbidity Survey. Archives of General Psychiatry, 52(12), 1048–1060.CrossRef Kessler, R. C., Sonnega, A., Bromet, E., Hughes, M., & Nelson, C. B. (1995). Posttraumatic stress disorder in the National Comorbidity Survey. Archives of General Psychiatry, 52(12), 1048–1060.CrossRef
go back to reference Kilpatrick, D. G., Ruggiero, K. J., Acierno, R., Saunders, B. E., Resnick, H. S., & Best, C. L. (2003). Violence and risk of PTSD, major depression, substance abuse/dependence, and comorbidity: Results from the National Survey of Adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71, 692–700.CrossRef Kilpatrick, D. G., Ruggiero, K. J., Acierno, R., Saunders, B. E., Resnick, H. S., & Best, C. L. (2003). Violence and risk of PTSD, major depression, substance abuse/dependence, and comorbidity: Results from the National Survey of Adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71, 692–700.CrossRef
go back to reference Kroneman, L. (2009). Girls’ disruptive behavior: A study of explanatory factors [Proefschrift]. Vrije Universiteit Amsterdam. Kroneman, L. (2009). Girls’ disruptive behavior: A study of explanatory factors [Proefschrift]. Vrije Universiteit Amsterdam.
go back to reference Lewey, J. H., Smith, C. L., Burcham, B., Saunders, N. L., Elfallal, D., & O’Toole, S. K. (2018). Comparing the effectiveness of EMDR and TF-CBT for children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Child & Adolescent Trauma, 11, 457–472.CrossRef Lewey, J. H., Smith, C. L., Burcham, B., Saunders, N. L., Elfallal, D., & O’Toole, S. K. (2018). Comparing the effectiveness of EMDR and TF-CBT for children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Child & Adolescent Trauma, 11, 457–472.CrossRef
go back to reference Lieberman, A. F., Ghosh Ippen, C., & Van Horn, P. (2015). Blijf van mijn mama af! Een handleiding voor kind- ouderpsychotherapie bij zeer jonge kinderen die geweld of ander trauma hebben meegemaakt. Bohn Stafleu van Loghum. Lieberman, A. F., Ghosh Ippen, C., & Van Horn, P. (2015). Blijf van mijn mama af! Een handleiding voor kind- ouderpsychotherapie bij zeer jonge kinderen die geweld of ander trauma hebben meegemaakt. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Lindauer, R. J. L., & Boer, F. (2012). Trauma bij kinderen. LannooCampus. Lindauer, R. J. L., & Boer, F. (2012). Trauma bij kinderen. LannooCampus.
go back to reference Lindauer, R. J. L., Egberts, M., De Ruijter, A., Schlattmann, N., & Hein, I. M. (Red). (2021). Verhalen. Tijdschrift van de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 1. Lindauer, R. J. L., Egberts, M., De Ruijter, A., Schlattmann, N., & Hein, I. M. (Red). (2021). Verhalen. Tijdschrift van de Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie, 1.
go back to reference Lucassen, S., & Van der Oord, S. (2018). WRITEjunior. Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4–18 jaar. Uitgeverij SWP. Lucassen, S., & Van der Oord, S. (2018). WRITEjunior. Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4–18 jaar. Uitgeverij SWP.
go back to reference Madigan, S., Hawkins, E., Goldberg, S., & Benoit, D. (2006). Reduction of disrupted caregiver behavior using modified interaction guidance. Infant Mental Health Journal, 27, 509–527.CrossRef Madigan, S., Hawkins, E., Goldberg, S., & Benoit, D. (2006). Reduction of disrupted caregiver behavior using modified interaction guidance. Infant Mental Health Journal, 27, 509–527.CrossRef
go back to reference Maercker, A., Brewin, C. R., Bryant, R. A., Cloitre, M., Reed, G. M., Van Ommeren, M., & Saxena, S. (2013a). Proposals for mental disorders specifically associated with stress in the International Classification of Diseases-11. Lancet, 381, 1683–1785.CrossRef Maercker, A., Brewin, C. R., Bryant, R. A., Cloitre, M., Reed, G. M., Van Ommeren, M., & Saxena, S. (2013a). Proposals for mental disorders specifically associated with stress in the International Classification of Diseases-11. Lancet, 381, 1683–1785.CrossRef
go back to reference Maercker, A., Brewin, C. R., Bryant, R. A., Cloitre, M., Van Ommeren, M., Jones, L. M., & Reed, G. M. (2013b). Diagnosis and classification of disorders specifically associated with stress: Proposals for ICD-11. World Psychiatry, 12, 198–206.CrossRef Maercker, A., Brewin, C. R., Bryant, R. A., Cloitre, M., Van Ommeren, M., Jones, L. M., & Reed, G. M. (2013b). Diagnosis and classification of disorders specifically associated with stress: Proposals for ICD-11. World Psychiatry, 12, 198–206.CrossRef
go back to reference Marvin, R., Cooper, G., Hoffman, K., & Powell, B. (2002). The circle of security project: Attachment- based intervention with caregiver–pre-school child dyads. Attachment & Human Development, 4(1), 107–124.CrossRef Marvin, R., Cooper, G., Hoffman, K., & Powell, B. (2002). The circle of security project: Attachment- based intervention with caregiver–pre-school child dyads. Attachment & Human Development, 4(1), 107–124.CrossRef
go back to reference Masten, A., & Barnes, A. (2018). Resilience in Children: Developmental Perspectives. Children, 5(7), 98.CrossRef Masten, A., & Barnes, A. (2018). Resilience in Children: Developmental Perspectives. Children, 5(7), 98.CrossRef
go back to reference McDonough, S. (2000). Interaction Guidance: An approach for difficult-to-engage families. In C. H. Zeneah (Red.), Handbook of Infant Mental Health (2e druk, pp. 485–493). Guilford Press. McDonough, S. (2000). Interaction Guidance: An approach for difficult-to-engage families. In C. H. Zeneah (Red.), Handbook of Infant Mental Health (2e druk, pp. 485–493). Guilford Press.
go back to reference Mevissen, L., & De Jongh, A. (2010). PTSD and its treatment in people with intellectual disabilities: A review of the literature. Clinical Psychology Review, 30(3), 308–316.CrossRef Mevissen, L., & De Jongh, A. (2010). PTSD and its treatment in people with intellectual disabilities: A review of the literature. Clinical Psychology Review, 30(3), 308–316.CrossRef
go back to reference Minnis, H., Macmillan, S., Pritchett, R., Young, D., Wallace, B., Butcher, J., & Gillberg, C. (2013). Prevalence of reactive attachment disorder in a deprived population. The British Journal of Psychiatry, 202, 342–346.CrossRef Minnis, H., Macmillan, S., Pritchett, R., Young, D., Wallace, B., Butcher, J., & Gillberg, C. (2013). Prevalence of reactive attachment disorder in a deprived population. The British Journal of Psychiatry, 202, 342–346.CrossRef
go back to reference Money, R., Wilde, S., & Dawson, D. (2021). Review: The effectiveness of Theraplay for children under 12 – A systematic literature review. Child and Adolescent Mental Health, 26, 238–251.CrossRef Money, R., Wilde, S., & Dawson, D. (2021). Review: The effectiveness of Theraplay for children under 12 – A systematic literature review. Child and Adolescent Mental Health, 26, 238–251.CrossRef
go back to reference Perry, B. D. (2006). Applying principles of neurodevelopment to clinical work with maltreated and traumatized children: The neurosequential model of therapeutics. In N. B. Webb (Red.), Social work practice with children and families: Working with traumatized youth in child welfare (pp. 27–52). Guilford Press. Perry, B. D. (2006). Applying principles of neurodevelopment to clinical work with maltreated and traumatized children: The neurosequential model of therapeutics. In N. B. Webb (Red.), Social work practice with children and families: Working with traumatized youth in child welfare (pp. 27–52). Guilford Press.
go back to reference Polderman, N., Kellaert-Knol, M. G., & Stams, G. J. J. M. (2011). The basic trust method: An attachment-based specialized form of VIG. In H. Kennedy, M. Landor, & L. Todd (Eds.), Video interaction guidance: A relationship-based intervention to promote attunement, empathy and wellbeing (pp. 224–227). Jessica Kingsley Publishers. Polderman, N., Kellaert-Knol, M. G., & Stams, G. J. J. M. (2011). The basic trust method: An attachment-based specialized form of VIG. In H. Kennedy, M. Landor, & L. Todd (Eds.), Video interaction guidance: A relationship-based intervention to promote attunement, empathy and wellbeing (pp. 224–227). Jessica Kingsley Publishers.
go back to reference Porges, S. W. (2011). De polyvagaaltheorie: De neurofysiologische basis van emoties, gehechtheid, communicatie en zelfregulatie. Uitgeverij Mens! Porges, S. W. (2011). De polyvagaaltheorie: De neurofysiologische basis van emoties, gehechtheid, communicatie en zelfregulatie. Uitgeverij Mens!
go back to reference Putman, M., Giltaik, H., & Van Gool, A. (2020). Effectiviteit van fasetherapie als behandeling van problematische gehechtheid bij kinderen van 4 tot 12 jaar. Kinder & Jeugdpsychotherapie, 1, 64–84. Putman, M., Giltaik, H., & Van Gool, A. (2020). Effectiviteit van fasetherapie als behandeling van problematische gehechtheid bij kinderen van 4 tot 12 jaar. Kinder & Jeugdpsychotherapie, 1, 64–84.
go back to reference Scheeringa, M. S., Weems, C. F., Cohen, J. A., Amaya-Jackson, L., & Guthrie, D. (2010). Trauma- focused cognitive behavioral therapy for posttraumatic stress disorder in three-through six year-old children: A randomized clinical trial. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52, 853–860.CrossRef Scheeringa, M. S., Weems, C. F., Cohen, J. A., Amaya-Jackson, L., & Guthrie, D. (2010). Trauma- focused cognitive behavioral therapy for posttraumatic stress disorder in three-through six year-old children: A randomized clinical trial. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52, 853–860.CrossRef
go back to reference Shapiro, F. (2002). EMDR 12 years after its introduction: Past and future research. Journal of Clinical Psychology, 58, 1–22.CrossRef Shapiro, F. (2002). EMDR 12 years after its introduction: Past and future research. Journal of Clinical Psychology, 58, 1–22.CrossRef
go back to reference Struik, A. (2021). Slapende honden? Wakker maken! Een behandelmethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Pearson Benelux. Struik, A. (2021). Slapende honden? Wakker maken! Een behandelmethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Pearson Benelux.
go back to reference Teicher, M. H., Samson, J. A., Anderson, C. M., & Ohashi, K. (2016). The effects of childhood maltreatment on brain structure, function and connectivity. Nature Reviews Neuroscience, 17(10), 652–666.CrossRef Teicher, M. H., Samson, J. A., Anderson, C. M., & Ohashi, K. (2016). The effects of childhood maltreatment on brain structure, function and connectivity. Nature Reviews Neuroscience, 17(10), 652–666.CrossRef
go back to reference Ter Heide, J., Kleber, R., & Mooren, T. (2014). Complex trauma en complexe PTSS. Tijdschrift Voor Psychotherapie, 40(5), 347–359.CrossRef Ter Heide, J., Kleber, R., & Mooren, T. (2014). Complex trauma en complexe PTSS. Tijdschrift Voor Psychotherapie, 40(5), 347–359.CrossRef
go back to reference Thomaes, K., Dorrepaal, E., Van Balkom, A. J. L. M., Veltman, D. J., Smit, J. H., Hoogendoorn, A. W., & Draijer, N. (2015). Complexe PTSS na vroegkinderlijk trauma: Emotieregulatietraining als aanvulling op de PTSS-richtlijn. Tijdschrift Voor Psychiatrie, 57(3), 171–182. Thomaes, K., Dorrepaal, E., Van Balkom, A. J. L. M., Veltman, D. J., Smit, J. H., Hoogendoorn, A. W., & Draijer, N. (2015). Complexe PTSS na vroegkinderlijk trauma: Emotieregulatietraining als aanvulling op de PTSS-richtlijn. Tijdschrift Voor Psychiatrie, 57(3), 171–182.
go back to reference Thoomes-Vreugdenhil, J. C. A. (2015). Hechtingsproblemen bij kinderen. Lannoo. Thoomes-Vreugdenhil, J. C. A. (2015). Hechtingsproblemen bij kinderen. Lannoo.
go back to reference Thoomes-Vreugdenhil, J. C. A. (2016). Gehechtheid. In A. Thoomes-Vreugdenhil (Red), Behandeling van problematische gehechtheid (pp. 9–35). Bohn Stafleu van Loghum. Thoomes-Vreugdenhil, J. C. A. (2016). Gehechtheid. In A. Thoomes-Vreugdenhil (Red), Behandeling van problematische gehechtheid (pp. 9–35). Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Ungar, M. (2011). The social ecology of resilience: Addressing contextual and cultural ambiguity of a nascent construct. American Journal Orthopsychiatry, 81(1), 1–17.CrossRef Ungar, M. (2011). The social ecology of resilience: Addressing contextual and cultural ambiguity of a nascent construct. American Journal Orthopsychiatry, 81(1), 1–17.CrossRef
go back to reference Van der Boon, N., & Van Bakel, H. (2017). Modified Interaction Guidance (MIG): Interventie bij gedesorganiseerde gehechtheid en trauma. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Van der Boon, N., & Van Bakel, H. (2017). Modified Interaction Guidance (MIG): Interventie bij gedesorganiseerde gehechtheid en trauma. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Van der Kolk, B. A. (2005). Developmental trauma disorder: Toward a rational diagnosis for children with complex trauma histories. Psychiatric Annals, 35(5), 401–408.CrossRef Van der Kolk, B. A. (2005). Developmental trauma disorder: Toward a rational diagnosis for children with complex trauma histories. Psychiatric Annals, 35(5), 401–408.CrossRef
go back to reference Van der Kolk, B. A., Roth, S., Pelcovitz, D., Sunday, S., & Spinazzola, J. (2005). Disorders of extreme stress: The empirical foundation of a complex adaptation to trauma. Journal of Traumatic Stress, 18(5), 389–399.CrossRef Van der Kolk, B. A., Roth, S., Pelcovitz, D., Sunday, S., & Spinazzola, J. (2005). Disorders of extreme stress: The empirical foundation of a complex adaptation to trauma. Journal of Traumatic Stress, 18(5), 389–399.CrossRef
go back to reference Van Grinsven, F., & Holtrop, J. (2015). Trauma-georiënteerde hulp voor kinderen met complex trauma in gezinsvervangende woonsituaties. Nederlands Jeugdinstituut. Van Grinsven, F., & Holtrop, J. (2015). Trauma-georiënteerde hulp voor kinderen met complex trauma in gezinsvervangende woonsituaties. Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Van IJzendoorn M. H., Schuengel C., & Bakermans-Kranenburg M. J. (1999). Disorganized attachment in early childhood: Meta-analysis of precursors, concomitants, and sequelae. Developmental Psychopathology, 11, 225–249. Van IJzendoorn M. H., Schuengel C., & Bakermans-Kranenburg M. J. (1999). Disorganized attachment in early childhood: Meta-analysis of precursors, concomitants, and sequelae. Developmental Psychopathology, 11, 225–249.
go back to reference Van Minnen, A. (2017). Verlamd van angst. Herstellen na seksueel misbruik. Boom Uitgeverij. Van Minnen, A. (2017). Verlamd van angst. Herstellen na seksueel misbruik. Boom Uitgeverij.
go back to reference Wesselmann, D., Davidson, M., Armstrong, S., Schweitzer, C., Bruckner, D., & Potter, A. E. (2012). EMDR as a treatment for improving attachment status in adults and children. European Review of Applied Psychology, 62, 223–230.CrossRef Wesselmann, D., Davidson, M., Armstrong, S., Schweitzer, C., Bruckner, D., & Potter, A. E. (2012). EMDR as a treatment for improving attachment status in adults and children. European Review of Applied Psychology, 62, 223–230.CrossRef
go back to reference Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2014). Integrative team treatment for attachment trauma in children. W.W. Norton & Company Inc. Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2014). Integrative team treatment for attachment trauma in children. W.W. Norton & Company Inc.
go back to reference Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2021). Integratief Opvoeden: Strategieën voor de opvoeding van kinderen met gehechtheidstrauma. Nederlandse vertaling en bewerking N. E. F. Schlattmann, M. L. van der Hoeven & I. M. Hein. Bohn Stafleu van Loghum. Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2021). Integratief Opvoeden: Strategieën voor de opvoeding van kinderen met gehechtheidstrauma. Nederlandse vertaling en bewerking N. E. F. Schlattmann, M. L. van der Hoeven & I. M. Hein. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Zaghrout-Hodali, M., Alissa, F., & Dodgson, P. W. (2008). Building resilience and dismantling fear: EMDR group protocol with children in an area of ongoing trauma. Journal of EMDR Practice and Research, 2, 106–113.CrossRef Zaghrout-Hodali, M., Alissa, F., & Dodgson, P. W. (2008). Building resilience and dismantling fear: EMDR group protocol with children in an area of ongoing trauma. Journal of EMDR Practice and Research, 2, 106–113.CrossRef
go back to reference Zeanah, C. H., Chesher, T., & Boris, N. W. (2016). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with reactive attachment disorder and disinhibited social engagement disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55, 990–1003.CrossRef Zeanah, C. H., Chesher, T., & Boris, N. W. (2016). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with reactive attachment disorder and disinhibited social engagement disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55, 990–1003.CrossRef
go back to reference Zisser, A., & Eyberg, S. M. (2010). Parent-child interaction therapy and the treatment of disruptive behavior disorders. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 179–193). Guilford Press. Zisser, A., & Eyberg, S. M. (2010). Parent-child interaction therapy and the treatment of disruptive behavior disorders. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (Eds.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (pp. 179–193). Guilford Press.
go back to reference Zorginstituut Nederland (2018). Zinnige zorg: Systematische analyse geestelijke gezondheidszorg. Zorginstituut Nederland. Zorginstituut Nederland (2018). Zinnige zorg: Systematische analyse geestelijke gezondheidszorg. Zorginstituut Nederland.
Metagegevens
Titel
Voor wie is IGT-K?
Auteurs
Nathalie Schlattmann
Mara van der Hoeven
Irma Hein
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2841-3_1