Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 3/2017

12-05-2017 | Wetenschappelijk artikel

Het belang van patiëntgerichte zorg en co-creatie van zorg voor het welzijn en de werktevredenheid van wijkverpleegkundigen in Nederland

Auteurs: Judith den Boer, prof.dr. Anna Petra Nieboer, dr. Jane Murray Cramm

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 3/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het belang van patiëntgerichte zorg en co-creatie van zorg neemt toe in het werk van de wijkverpleegkundige. De verwachting is dat beide aspecten positief gerelateerd zijn aan de tevredenheid met zorg en het welzijn van patiënten. Niet bekend is echter of patiëntgerichte zorg en co-creatie van zorg ook positief samenhangen met het welzijn en de werktevredenheid van wijkverpleegkundigen. Dit onderzoek is gericht op het achterhalen van een mogelijke samenhang tussen patiëntgerichte zorg en co-creatie van zorg met het welzijn en de werktevredenheid van wijkverpleegkundigen. In 2015 heeft een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek plaatsgevonden onder 153 wijkverpleegkundigen die werkzaam zijn in elf verschillende zorgorganisaties in Nederland. Via correlatieonderzoek en regressieanalyse zijn de relaties onderzocht tussen patiëntgerichte zorg, co-creatie van zorg, achtergrondkenmerken, welzijn en de werktevredenheid van wijkverpleegkundigen. De correlatieanalyses laten zien dat zowel patiëntgerichte zorg als co-creatie van zorg positief samenhangen met het welzijn en de werktevredenheid van wijkverpleegkundigen. Zowel patiëntgerichte zorg als co-creatie van zorg voorspelt het welzijn van wijkverpleegkundigen. Patiëntgerichte zorg blijkt van belang voor de werktevredenheid. De resultaten laten bovendien zien dat naarmate wijkverpleegkundigen langer in hun functie werkzaam zijn, zij een lager welzijn rapporteren en minder tevreden zijn over hun werkzaamheden. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat investeren in patiëntgerichte zorg en co-creatie van zorg van belang is voor het welzijn en de werktevredenheid van wijkverpleegkundigen. Speciale aandacht is nodig voor wijkverpleegkundigen die al langer werkzaam zijn in het veld.
Voetnoten
1
Waar patiënt staat, kan ook cliënt of persoon gelezen worden.
 
Literatuur
1.
go back to reference Putter ID de, Francke AL, Veer AJE de, Rademakers JJDJM. De wijkverpleegkundige van vandaag en morgen: rollen, samenwerking en deskundigheid van wijkverpleegkundigen. Utrecht: Nivel; 2014. Putter ID de, Francke AL, Veer AJE de, Rademakers JJDJM. De wijkverpleegkundige van vandaag en morgen: rollen, samenwerking en deskundigheid van wijkverpleegkundigen. Utrecht: Nivel; 2014.
4.
go back to reference Irvine DM, Evans MG. Job satisfaction and turnover among nurses: integrating research findings across studies. Nurs Res. 1995;44:246–53. CrossRefPubMed Irvine DM, Evans MG. Job satisfaction and turnover among nurses: integrating research findings across studies. Nurs Res. 1995;44:246–53. CrossRefPubMed
5.
go back to reference Toh SG, Ang E, Devi MK. Systematic review on the relationship between the nursing shortage and job satisfaction, stress and burnout levels among nurses in oncology/haematology settings. Int J Evid Based Healthc. 2012;10:126–41. CrossRefPubMed Toh SG, Ang E, Devi MK. Systematic review on the relationship between the nursing shortage and job satisfaction, stress and burnout levels among nurses in oncology/haematology settings. Int J Evid Based Healthc. 2012;10:126–41. CrossRefPubMed
6.
go back to reference Kramer M, Schmalenberg CE. Job satisfaction and retention: insights for the 90s. Part 2. Nursing (Brux). 1991;21:51–5. CrossRef Kramer M, Schmalenberg CE. Job satisfaction and retention: insights for the 90s. Part 2. Nursing (Brux). 1991;21:51–5. CrossRef
7.
go back to reference Kramer M, Schmalenberg CE. Essentials of a magnetic work environment. Part 1. Nursing (Brux). 2004;34:50–4. CrossRef Kramer M, Schmalenberg CE. Essentials of a magnetic work environment. Part 1. Nursing (Brux). 2004;34:50–4. CrossRef
8.
go back to reference Lu H, While AE, Barriball KL. Job satisfaction among nurses: a literature review. Int J Nurs Stud. 2005;42:211–27. CrossRefPubMed Lu H, While AE, Barriball KL. Job satisfaction among nurses: a literature review. Int J Nurs Stud. 2005;42:211–27. CrossRefPubMed
9.
go back to reference Geiger-Brown J, Trinkoff AM, Nielsen K, Lirtmunlikaporn S, Brady B, Vasquez EI. Nurses’ perception of their work environment, health, and well-being: a qualitative perspective. AAOHN J. 2004;52(1):16–22. PubMed Geiger-Brown J, Trinkoff AM, Nielsen K, Lirtmunlikaporn S, Brady B, Vasquez EI. Nurses’ perception of their work environment, health, and well-being: a qualitative perspective. AAOHN J. 2004;52(1):16–22. PubMed
11.
go back to reference Rathert C, Wyrwich MD, Boren SA. Patient-centered care and outcomes: a systematic review of the literature. Med Care Res Rev. 2013;70:351–79. CrossRefPubMed Rathert C, Wyrwich MD, Boren SA. Patient-centered care and outcomes: a systematic review of the literature. Med Care Res Rev. 2013;70:351–79. CrossRefPubMed
12.
go back to reference Mead N, Bower P. Patient-centeredness: a conceptual framework and review of the empirical literature. Soc Sci Med. 2000;51:1087–110. CrossRefPubMed Mead N, Bower P. Patient-centeredness: a conceptual framework and review of the empirical literature. Soc Sci Med. 2000;51:1087–110. CrossRefPubMed
13.
go back to reference Mead N, Bower P. Patient-centered consultations and outcomes in primary care: a review of the literature. Patient Educ Couns. 2001;48:51–61. CrossRef Mead N, Bower P. Patient-centered consultations and outcomes in primary care: a review of the literature. Patient Educ Couns. 2001;48:51–61. CrossRef
14.
go back to reference Avgar AC, Kolins Givan R, Liu M. Patient-centered but employee delivered: patient care innovation, turnover intentions, and organizational outcomes in hospitals. Cronell University, ILR School. Ind Labor Relat Rev. 2001;64:423–40. CrossRef Avgar AC, Kolins Givan R, Liu M. Patient-centered but employee delivered: patient care innovation, turnover intentions, and organizational outcomes in hospitals. Cronell University, ILR School. Ind Labor Relat Rev. 2001;64:423–40. CrossRef
15.
go back to reference Rathert C, May DR. Health care work environments, employee satisfaction, and patient safety: care provider perspectives. Health Care Manage Rev. 2007;32:2–11. CrossRefPubMed Rathert C, May DR. Health care work environments, employee satisfaction, and patient safety: care provider perspectives. Health Care Manage Rev. 2007;32:2–11. CrossRefPubMed
16.
go back to reference Meer L van der, Nieboer AP, Finkenflügel HJM, Cramm JM. Persoonsgerichte zorg en co-creatie van zorg in relatie tot het welzijn en de werktevredenheid van medewerkers in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. NTZ Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen. 2016;4:260–9. Meer L van der, Nieboer AP, Finkenflügel HJM, Cramm JM. Persoonsgerichte zorg en co-creatie van zorg in relatie tot het welzijn en de werktevredenheid van medewerkers in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. NTZ Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen. 2016;4:260–9.
17.
go back to reference Hakobyan L, Nieboer AP, Finkenflügel HJM, Cramm JM. Persoonsgerichte zorg en co-creatie van zorg in relatie tot tevredenheid met zorg en het welzijn van verwanten van mensen met een verstandelijke beperking. NTZ Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen. 2016;4:270–268. Hakobyan L, Nieboer AP, Finkenflügel HJM, Cramm JM. Persoonsgerichte zorg en co-creatie van zorg in relatie tot tevredenheid met zorg en het welzijn van verwanten van mensen met een verstandelijke beperking. NTZ Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen. 2016;4:270–268.
18.
go back to reference Gittell JH. Relationships between service providers and their impact on customers. J Serv Res. 2001;4:299–311. CrossRef Gittell JH. Relationships between service providers and their impact on customers. J Serv Res. 2001;4:299–311. CrossRef
20.
go back to reference Traynor M, Wade B. The development of a measure of job satisfaction for use in monitoring the morale of community nurses in four trusts. J Adv Nurs. 1993;18:127–36. CrossRefPubMed Traynor M, Wade B. The development of a measure of job satisfaction for use in monitoring the morale of community nurses in four trusts. J Adv Nurs. 1993;18:127–36. CrossRefPubMed
21.
go back to reference Van Saane N, Sluiter JK, Verbeek JHAM, Frings-Dresen MHW. Reliability and validity of instruments measuring job satisfaction – a systematic review. Occup Med. 2003;53:191–200. CrossRef Van Saane N, Sluiter JK, Verbeek JHAM, Frings-Dresen MHW. Reliability and validity of instruments measuring job satisfaction – a systematic review. Occup Med. 2003;53:191–200. CrossRef
22.
go back to reference Nieboer A, Lindenberg S, Boomsma A, Bruggen AC van. Dimensions of well-being and their measurement: the SPF-IL scale. Soc Indic Res. 2005;73:313–53. CrossRef Nieboer A, Lindenberg S, Boomsma A, Bruggen AC van. Dimensions of well-being and their measurement: the SPF-IL scale. Soc Indic Res. 2005;73:313–53. CrossRef
23.
go back to reference Berghout MA, Leensvaart L, Exel J van, Cramm JM. What is important for patient-centered care according to professionals. BMC Health Serv Res. 2015;15(1):385. CrossRefPubMedPubMedCentral Berghout MA, Leensvaart L, Exel J van, Cramm JM. What is important for patient-centered care according to professionals. BMC Health Serv Res. 2015;15(1):385. CrossRefPubMedPubMedCentral
24.
go back to reference Cramm JM, Nieboer AP. Validation of an instrument to assess the delivery of patient-centred care to people with intellectual disabilities as perceived by professionals. BMC Health Services Res (ingediend). Cramm JM, Nieboer AP. Validation of an instrument to assess the delivery of patient-centred care to people with intellectual disabilities as perceived by professionals. BMC Health Services Res (ingediend).
25.
go back to reference Cramm JM, Leensvaart L, Berghout MA, Exel J van. Exploring views on what is important for patient-centred care in end-stage renal disease using Q methodology. BMC Nephrol. 2015;16(1):74. CrossRefPubMedPubMedCentral Cramm JM, Leensvaart L, Berghout MA, Exel J van. Exploring views on what is important for patient-centred care in end-stage renal disease using Q methodology. BMC Nephrol. 2015;16(1):74. CrossRefPubMedPubMedCentral
26.
go back to reference Cramm JM, Nieboer AP. A longitudinal study to identify the influence of quality of chronic care delivery on productive interactions between patients and (teams of) healthcare professionals within disease management programmes. BMJ Open. 2014;4(9):e005914. CrossRefPubMedPubMedCentral Cramm JM, Nieboer AP. A longitudinal study to identify the influence of quality of chronic care delivery on productive interactions between patients and (teams of) healthcare professionals within disease management programmes. BMJ Open. 2014;4(9):e005914. CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
go back to reference Nieboer AP, Lindenberg S. Substitution, buffers and subjective well-being: a hierarchical approach. In: Gullone E, Cummins RA (redactie). The universality of subjective well-being indicators. Dordrecht: Kluwer; 2002. pag. 175–89. CrossRef Nieboer AP, Lindenberg S. Substitution, buffers and subjective well-being: a hierarchical approach. In: Gullone E, Cummins RA (redactie). The universality of subjective well-being indicators. Dordrecht: Kluwer; 2002. pag. 175–89. CrossRef
28.
go back to reference Stuart EH, Jarvis A, Daniel K. A ward without walls? District nurses’ perceptions of their workload management priorities and job satisfaction. J Clin Nursing. 2008;17:3012–20. CrossRef Stuart EH, Jarvis A, Daniel K. A ward without walls? District nurses’ perceptions of their workload management priorities and job satisfaction. J Clin Nursing. 2008;17:3012–20. CrossRef
29.
go back to reference Humpel N, Caputi P. Exploring the relationship between work stress, years of experience and emotional competency using a sample of Australian mental health nurses. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2001;8:399–403. CrossRefPubMed Humpel N, Caputi P. Exploring the relationship between work stress, years of experience and emotional competency using a sample of Australian mental health nurses. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2001;8:399–403. CrossRefPubMed
30.
go back to reference Verhaeghe R, Vlerick P, Gemmel P, Maele G van, Backer G de. Impact of recurrent changes in the work environment on nurses’ psychological well-being and sickness absence. J Adv Nurs. 2006;56:646–56. CrossRefPubMed Verhaeghe R, Vlerick P, Gemmel P, Maele G van, Backer G de. Impact of recurrent changes in the work environment on nurses’ psychological well-being and sickness absence. J Adv Nurs. 2006;56:646–56. CrossRefPubMed
31.
go back to reference Ingersoll GL, Olsan T, Drew-Cates J, DeVinney BC, Davies J. Nurses’ job satisfaction, organizational commitment, and career intent. J Nurs Adm. 2002;32:250–63. CrossRefPubMed Ingersoll GL, Olsan T, Drew-Cates J, DeVinney BC, Davies J. Nurses’ job satisfaction, organizational commitment, and career intent. J Nurs Adm. 2002;32:250–63. CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Het belang van patiëntgerichte zorg en co-creatie van zorg voor het welzijn en de werktevredenheid van wijkverpleegkundigen in Nederland
Auteurs
Judith den Boer
prof.dr. Anna Petra Nieboer
dr. Jane Murray Cramm
Publicatiedatum
12-05-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 3/2017
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-017-0041-x