TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-02-2009 | Artikel

Het adolescentenbrein: inzichten in risicovol gedrag in de adolescentie uit de cognitieve neurowetenschappen

Auteurs: Linda van Leijenhorst, Eveline Crone

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 1/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De adolescentie is een fascinerende levensfase. In een relatief korte periode, ongeveer tussen het tiende en twintigste levensjaar, veranderen kinderen langzaam maar zeker in volwassenen. Deze transformatie gaat gepaard met grote veranderingen in het uiterlijk, het psychosociaal en cognitief functioneren en het gedrag. Een van de veranderingen die de adolescentie kenmerken is een toename van risicovol gedrag. Risicovol gedrag is gedrag dat mogelijk negatieve gevolgen heeft. Deze gevolgen kunnen vervelend of zelfs ernstig zijn. Niet alleen rapporteren adolescenten vergeleken met kinderen en volwassenen een grotere behoefte aan spanning en sensatie, ook het aantal behandelingen op de eerste-hulpafdeling van ziekenhuizen als gevolg van bijvoorbeeld ongelukken of overmatig alcoholgebruik piekt in de adolescentie en jongeren veroorzaken overlast of hebben problemen op school (Arnett, 1996; Steinberg, 2004).
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Het adolescentenbrein: inzichten in risicovol gedrag in de adolescentie uit de cognitieve neurowetenschappen
Auteurs
Linda van Leijenhorst
Eveline Crone
Publicatiedatum
01-02-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 1/2009
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03080140