Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Handicaps: opvoeding en zorg voor personen met verstandelijke en lichamelijke beperkingen

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

In de zorg voor kinderen, jeugdigen en volwassenen met verstandelijke en lichamelijke beperkingen hebben zich de laatste jaren grote veranderingen voltrokken. De huidige visie op revalidatie en zorg wordt in hoge mate bepaald door het principe van functionaliteit. In de revalidatie van kinderen met lichamelijke beperkingen en in de zorg voor personen met verstandelijke beperkingen wordt niet geprobeerd het chronische, onveranderbare verlies van functie of de afwijking te herstellen, maar de persoon en zijn directe omgeving te ondersteunen in het omgaan met de beperkingen en zijn ontwikkelingsmogelijkheden te stimuleren. Voorts is er veel aandacht voor de evaluatie van de zorg. De evaluatie betreft de zorg zelf, de voorwaarden en de uitkomsten van de zorg.

Metagegevens
Titel
Handicaps: opvoeding en zorg voor personen met verstandelijke en lichamelijke beperkingen
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_16