2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Autisme: van ziektebeeld naar orthopedagogische vraagstelling
Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld
De orthopedagogiek is bij uitstek een wetenschap die gezinnen met een kind met autisme kan ondersteunen. Kinderen met autisme komen over de hele wereld voor. Zij hebben ernstige tekorten in sociale interacties, communicatie en verbeelding. De opvoedingsrelatie lijkt in de kiem te worden gesmoord. Kinderen met autisme hebben problemen met de integratie van prikkels. Ze nemen de wereld in losse fragmenten waar en kunnen deze onvoldoende samenvoegen tot een betekenisvol geheel. De hulpverlening moet primair gericht zijn op de stimulering van de ontwikkeling, met name de communicatie, en het bieden van ondersteuning aan de ouders in het opvoedingsproces. Onderzoek naar de aard van de stoornis zowel op gedrags-, cognitief als neurobiologisch niveau is ook in de komende decennia een bittere noodzaak om tot optimale hulpverlening te kunnen komen.