Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Autisme: van ziektebeeld naar orthopedagogische vraagstelling

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

De orthopedagogiek is bij uitstek een wetenschap die gezinnen met een kind met autisme kan ondersteunen. Kinderen met autisme komen over de hele wereld voor. Zij hebben ernstige tekorten in sociale interacties, communicatie en verbeelding. De opvoedingsrelatie lijkt in de kiem te worden gesmoord. Kinderen met autisme hebben problemen met de integratie van prikkels. Ze nemen de wereld in losse fragmenten waar en kunnen deze onvoldoende samenvoegen tot een betekenisvol geheel. De hulpverlening moet primair gericht zijn op de stimulering van de ontwikkeling, met name de communicatie, en het bieden van ondersteuning aan de ouders in het opvoedingsproces. Onderzoek naar de aard van de stoornis zowel op gedrags-, cognitief als neurobiologisch niveau is ook in de komende decennia een bittere noodzaak om tot optimale hulpverlening te kunnen komen.

Metagegevens
Titel
Autisme: van ziektebeeld naar orthopedagogische vraagstelling
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_15