Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice 5/2010

01-11-2010 | TOEPASS IN GINDE PRAKTIJK

Gereedheid voor EBP

De invloed van persoonskenmerken, teamleren, leerklimaat en afdelingskenmerken

Auteur: Jeroen Martens

Gepubliceerd in: Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice | Uitgave 5/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Ondanks toenemende aandacht in de laatste jaren voor evidence-based practice (EBP) is er weinig bekend over het gebruik van onderzoeksgegevens in de praktijk. Terwijl kennis van effectieve zorg snel groeit, lijkt het erop dat de transfer van deze kennis in de dagelijkse praktijk faalt. Evenredig met de groei van het aantal gepubliceerde (gerandomiseerde) onderzoeken wordt er steeds meer gepubliceerd over het ontbreken van een vertaling van onderzoeksgegevens naar de praktijk en lijkt het erop dat de transfer van deze kennis in de dagelijkse praktijk faalt.1,2) Deze zogenoemde kloof tussen theorie en praktijk (theory-practice gap) is een belangrijke conclusie van veel wetenschappelijk onderzoek.3) Er is nog weinig onderzoek gedaan naar factoren die van invloed zijn op de gereedheid van organisaties voor EBP.
Literatuur
go back to reference Cathy L, Carlson DJP. Has the BARRIERS Scale changed nursing practice? An integrative review. J Adv Nurs 2009; 63:322-333. Cathy L, Carlson DJP. Has the BARRIERS Scale changed nursing practice? An integrative review. J Adv Nurs 2009; 63:322-333.
go back to reference Cox K, de Louw D, Verhoef J, Kuiper C. Evidence-based practice voor verpleegkundigen: methodiek en implementatie. Utrecht: LEMMA; 2005. Cox K, de Louw D, Verhoef J, Kuiper C. Evidence-based practice voor verpleegkundigen: methodiek en implementatie. Utrecht: LEMMA; 2005.
go back to reference French P. What is the evidence on evidence-based nursing: an epistemological concern. J Adv Nurs 2002; 37:250-257.PubMedCrossRef French P. What is the evidence on evidence-based nursing: an epistemological concern. J Adv Nurs 2002; 37:250-257.PubMedCrossRef
go back to reference Tjepkema S. The learning infrastructure of self-managing work teams. Enschede: University of Twente; 2003. Tjepkema S. The learning infrastructure of self-managing work teams. Enschede: University of Twente; 2003.
go back to reference Senge PM. The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. New York; 2006. Senge PM. The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. New York; 2006.
go back to reference Homan TH. Teamleren, theorie en facilitatie. Academic Service; 2001. Homan TH. Teamleren, theorie en facilitatie. Academic Service; 2001.
go back to reference Takens R, Broekhuis M, van Offenbeek MAG. Samen werken, samen leren. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen; 2003. Takens R, Broekhuis M, van Offenbeek MAG. Samen werken, samen leren. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen; 2003.
go back to reference van Linge R. Innoveren in de gezondheidszorg: theorie, praktijk en onderzoek. Maarssen: Elsevier; 2006. van Linge R. Innoveren in de gezondheidszorg: theorie, praktijk en onderzoek. Maarssen: Elsevier; 2006.
go back to reference van Wetten H, Kok I, Wagner C, Geurts M. Het meten van uitkomsten in de ggz. Openbare publicatie van het Trimbosinstituut en het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL). 2005. van Wetten H, Kok I, Wagner C, Geurts M. Het meten van uitkomsten in de ggz. Openbare publicatie van het Trimbosinstituut en het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL). 2005.
go back to reference Polit DF, Beck CT. Nursing research: principles and methods. New York: Lippincott Williams & Wilkins; 2004. Polit DF, Beck CT. Nursing research: principles and methods. New York: Lippincott Williams & Wilkins; 2004.
go back to reference van Offenbeek M. Processes and outcomes of teamlearning. European Journal of Work and Organizational Psychology 2001; 10:303-317.CrossRef van Offenbeek M. Processes and outcomes of teamlearning. European Journal of Work and Organizational Psychology 2001; 10:303-317.CrossRef
go back to reference Huizenga A. EBP readiness in healthcare organisations: development of an instrument. Dissertation in part-fulfilment of the requirements for the degree of Master of Science, School of Nursing, University of Wales, College of Medicine, Cardiff, UK in collaboration with Hogeschool van Utrecht, The Netherlands: 2000. Huizenga A. EBP readiness in healthcare organisations: development of an instrument. Dissertation in part-fulfilment of the requirements for the degree of Master of Science, School of Nursing, University of Wales, College of Medicine, Cardiff, UK in collaboration with Hogeschool van Utrecht, The Netherlands: 2000.
go back to reference Kuuppelomaki M, Tuomi J. Finnish nurses’ attitudes towards nursing research and related factors. Int J Nurs Stud 2005; 42:187-196.PubMedCrossRef Kuuppelomaki M, Tuomi J. Finnish nurses’ attitudes towards nursing research and related factors. Int J Nurs Stud 2005; 42:187-196.PubMedCrossRef
go back to reference Smirnoff M, Ramirez M, Kooplimae L, Gibney M, McEvoy MD. Nurses’ attitudes toward nursing research at a metropolitan medical center. Appl Nurs Res 2007; 20:24-31.PubMedCrossRef Smirnoff M, Ramirez M, Kooplimae L, Gibney M, McEvoy MD. Nurses’ attitudes toward nursing research at a metropolitan medical center. Appl Nurs Res 2007; 20:24-31.PubMedCrossRef
go back to reference Hulscher M, Wensing M, Grol R. Effectieve implementatie: theorieën en strategieën. Nijmegen: Werkgroep Onderzoek Kwaliteit; 2000. Hulscher M, Wensing M, Grol R. Effectieve implementatie: theorieën en strategieën. Nijmegen: Werkgroep Onderzoek Kwaliteit; 2000.
Metagegevens
Titel
Gereedheid voor EBP
De invloed van persoonskenmerken, teamleren, leerklimaat en afdelingskenmerken
Auteur
Jeroen Martens
Publicatiedatum
01-11-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice / Uitgave 5/2010
Print ISSN: 1572-2082
Elektronisch ISSN: 1876-8806
DOI
https://doi.org/10.1007/s12468-010-0043-z

Andere artikelen Uitgave 5/2010

Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice 5/2010 Naar de uitgave