Gepubliceerd in: Bijblijven 1/2016

07-03-2016

Genpanels, een recente innovatie in de moleculair-genetische laboratoria en een wereld van verschil

Auteurs: Prof. dr. Lut Van Laer, Dr. Maaike Alaerts, Dr. Geert Vandeweyer, Prof. dr. Bart Loeys

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 1/2016

Log in om toegang te krijgen

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

• Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voor genetisch heterogene ziektebeelden biedt de toepassing van diagnostische genpanels belangrijke voordelen ten opzichte van het traditionele sequentiële sequeneringsproces. De doorlooptijd is korter en de analysekosten zijn lager. Bovendien kunnen er mogelijk pathogene varianten in verschillende kandidaat-genen tegelijkertijd gedetecteerd worden. Vooral bij de genetische analyse van patiënten met atypische klinische presentaties of met overlapsyndromen heeft deze techniek een grote toegevoegde waarde. Door het detecteren van de specifieke ziekteveroorzakende variant is het mogelijk een aangepast behandelingsplan voor de patiënt op te stellen, andere at-risk familieleden presymptomatisch te screenen en prenatale of pre-implantatiediagnostiek aan te bieden. Twee succesvolle voorbeelden van de toepassing van genpanels bij erfelijke hartafwijkingen, namelijk thoracaal aorta-aneurysma en -dissectie (TAAD) en primaire geleidingsstoornissen (primary electrical disease, PED), worden hier nader toegelicht. Totdat het mogelijk is om tegen vergelijkbare kosten whole-exome of whole-genome sequenering uit te voeren, zullen genpanels een belangrijke rol blijven spelen in de moleculaire diagnostiek.
Literatuur
go back to reference Arslan-Kirchner M, Arbustini E, Boileau C, Charron P, Child AH, Collod-Beroud G, et al. Clinical utility gene card for: Hereditary thoracic aortic aneurysm and dissection including next-generation sequencing-based approaches. Eur J Hum Genet. 2015. doi:10.1038/ejhg.2015.225 Arslan-Kirchner M, Arbustini E, Boileau C, Charron P, Child AH, Collod-Beroud G, et al. Clinical utility gene card for: Hereditary thoracic aortic aneurysm and dissection including next-generation sequencing-based approaches. Eur J Hum Genet. 2015. doi:10.1038/ejhg.2015.225
go back to reference Gillis E, Van Laer L, Loeys BL. Genetics of thoracic aortic aneurysm: at the crossroad of transforming growth factor-β signaling and vascular smooth muscle cell contractility. Circ Res. 2013;113:327–40.CrossRefPubMed Gillis E, Van Laer L, Loeys BL. Genetics of thoracic aortic aneurysm: at the crossroad of transforming growth factor-β signaling and vascular smooth muscle cell contractility. Circ Res. 2013;113:327–40.CrossRefPubMed
go back to reference Proost D, Vandeweyer G, Meester JA, Salemink S, Kempers M, Ingram C, et al. Performant mutation identification using targeted next-generation sequencing of 14 thoracic aortic aneurysm genes. Hum Mutat. 2015;36:808–14.CrossRefPubMed Proost D, Vandeweyer G, Meester JA, Salemink S, Kempers M, Ingram C, et al. Performant mutation identification using targeted next-generation sequencing of 14 thoracic aortic aneurysm genes. Hum Mutat. 2015;36:808–14.CrossRefPubMed
go back to reference Proost D, Saenen S, Vandeweyer G, Rotthier R, Alaerts M, Van Craenenbroeck E, et al. Targeted next generation sequencing of 51 genes involved in primary electrical disease. J Mol Diagn., in review. Proost D, Saenen S, Vandeweyer G, Rotthier R, Alaerts M, Van Craenenbroeck E, et al. Targeted next generation sequencing of 51 genes involved in primary electrical disease. J Mol Diagn., in review.
go back to reference Saenen JB, Van Craenenbroeck EM, Proost D, Marchau F, Van Laer L, Vrints CJ, Loeys BL. Genetics of sudden cardiac death in the young. Clin Genet. 2014. doi:10.1111/cge.12519. Saenen JB, Van Craenenbroeck EM, Proost D, Marchau F, Van Laer L, Vrints CJ, Loeys BL. Genetics of sudden cardiac death in the young. Clin Genet. 2014. doi:10.1111/cge.12519.
Metagegevens