Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 1/1999

01-03-1999 | Artikelen

Gedragsproblemen en emotionele problemen bij kinderen in het Mytyl- en Tyltylonderwijs

Auteurs: Mevr. Drs. P.A.F. Peters, Dr. J. Huisman, Mevr. drs. H. M. G. van Emmerik-Levelt

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/1999

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Onderzocht is het voorkomen van gedragsproblematiek bij kinderen van de Mytyl- en Tyltylschool Amsterdam, scholen voor respectievelijk lichamelijk en meervoudig gehandicapte kinderen. Ouders/verzorgers en leerkrachten rapporteren bij deze kinderen significant meer gedragsproblemen en emotionele problemen dan bij kinderen uit de normale populatie. Van de leerlingen van beide scholen heeft 20 tot 25 procent gedragsproblemen en emotionele problemen die in de klinische range van de CBCL/TRF vallen. Gemiddeld genomen zijn de gesignaleerde gedragsproblemen niet zo ernstig dat behandeling nodig is, maar wel dusdanig dat preventieve hulp is aan te bevelen.
Literatuur
go back to reference Barakat, L.P. & Linney, J.A. (1992). Children with physical handicaps and their mothers: the interrelation of social support, maternal adjustment, and child adjustment. Journal of Pediatric Psychology, 17, 725-739.CrossRefPubMed Barakat, L.P. & Linney, J.A. (1992). Children with physical handicaps and their mothers: the interrelation of social support, maternal adjustment, and child adjustment. Journal of Pediatric Psychology, 17, 725-739.CrossRefPubMed
go back to reference Brink, L.T. ten & Veerman, J.W. (1997). Experimentele klinische normen voor de cbcl. Interne publikatie. Duivendrecht: Paedologisch Instituut, Afdeling Evaluatief-Epidemiologisch onderzoek. Brink, L.T. ten & Veerman, J.W. (1997). Experimentele klinische normen voor de cbcl. Interne publikatie. Duivendrecht: Paedologisch Instituut, Afdeling Evaluatief-Epidemiologisch onderzoek.
go back to reference Kindlon, D., Sollee, N. & Yando, R. (1988). Specificity of behavior problems among children with neurological dysfunctions. Journal of Pediatric Psychology, 13, 39-48.CrossRefPubMed Kindlon, D., Sollee, N. & Yando, R. (1988). Specificity of behavior problems among children with neurological dysfunctions. Journal of Pediatric Psychology, 13, 39-48.CrossRefPubMed
go back to reference Patterson, J. & Blum, R.W. (1996). Risk and resilience among children and youth with disabilities. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 7, 692-698. Patterson, J. & Blum, R.W. (1996). Risk and resilience among children and youth with disabilities. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 7, 692-698.
go back to reference Rogers, S.J. (1991). Observation of emotional functioning in young handicapped children. Child: care, health and development, 17, 303-312.CrossRef Rogers, S.J. (1991). Observation of emotional functioning in young handicapped children. Child: care, health and development, 17, 303-312.CrossRef
go back to reference Tyc, V.L. (1992). Psychosocial adaptation of children and adolescents with limb deficiencies: a review. Clinical Psychology Review, 12, 275-291.CrossRef Tyc, V.L. (1992). Psychosocial adaptation of children and adolescents with limb deficiencies: a review. Clinical Psychology Review, 12, 275-291.CrossRef
go back to reference Varni, J.W. & Setoguchi, Y. (1992). Screening for behavioral and emotional problems in children and adolescents with congenital or acquired limb deficiencies. American Journal of Diseases of Children, 146, 103-107.PubMed Varni, J.W. & Setoguchi, Y. (1992). Screening for behavioral and emotional problems in children and adolescents with congenital or acquired limb deficiencies. American Journal of Diseases of Children, 146, 103-107.PubMed
go back to reference Verhulst, F.C. & Koot, J.M. (1992). Voorlopige normen voor cbcl , trf en ysr. Interne publikatie. Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis, Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Verhulst, F.C. & Koot, J.M. (1992). Voorlopige normen voor cbcl , trf en ysr. Interne publikatie. Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis, Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie.
go back to reference Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de cbcl /4-18. Rotterdam: Erasmus Universiteit/Sophia Kinderziekenhuis, Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de cbcl /4-18. Rotterdam: Erasmus Universiteit/Sophia Kinderziekenhuis, Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie.
go back to reference Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1997). Handleiding voor de Teacher's Report Form ( trf ). Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis, Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1997). Handleiding voor de Teacher's Report Form ( trf ). Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis, Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie.
go back to reference Winkelman, M. & Shapiro, J. (1994). Psychosocial adaptation of orthopedically disabled Mexican children and their siblings. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 6, 55-71.CrossRef Winkelman, M. & Shapiro, J. (1994). Psychosocial adaptation of orthopedically disabled Mexican children and their siblings. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 6, 55-71.CrossRef
Metagegevens
Titel
Gedragsproblemen en emotionele problemen bij kinderen in het Mytyl- en Tyltylonderwijs
Auteurs
Mevr. Drs. P.A.F. Peters
Dr. J. Huisman
Mevr. drs. H. M. G. van Emmerik-Levelt
Publicatiedatum
01-03-1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 1/1999
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060723

Andere artikelen Uitgave 1/1999

Kind en adolescent 1/1999 Naar de uitgave

Opmerkelijk

Commentaar