Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2012 | Original Article | Uitgave 5/2012

Child Psychiatry & Human Development 5/2012

Facial Emotion Recognition in Children with High Functioning Autism and Children with Social Phobia

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2012
Auteurs:
Nina Wong, Deborah C. Beidel, Dustin E. Sarver, Valerie Sims

Abstract

Recognizing facial affect is essential for effective social functioning. This study examines emotion recognition abilities in children aged 7–13 years with High Functioning Autism (HFA = 19), Social Phobia (SP = 17), or typical development (TD = 21). Findings indicate that all children identified certain emotions more quickly (e.g., happy < anger, disgust, sad < fear) and more accurately (happy) than other emotions (disgust). No evidence was found for negative interpretation biases in children with HFA or SP (i.e., all groups showed similar ability to discriminate neutral from non-neutral facial expressions). However, distinct between-group differences emerged when considering facial expression intensity. Specifically, children with HFA detected mild affective expressions less accurately than TD peers. Behavioral ratings of social effectiveness or social anxiety were uncorrelated with facial affect recognition abilities across children. Findings have implications for social skills treatment programs targeting youth with skill deficits.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2012

Child Psychiatry & Human Development 5/2012 Naar de uitgave