Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

06-11-2015 | Original Article | Uitgave 5/2016

Child Psychiatry & Human Development 5/2016

Extremely Preterm Born Children at Very High Risk for Developing Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2016
Auteurs:
Liedewij Verhaeghe, Mieke Dereu, Petra Warreyn, Isabel De Groote, Piet Vanhaesebrouck, Herbert Roeyers
Belangrijke opmerkingen
An erratum to this article can be found at http://​dx.​doi.​org/​10.​1007/​s10578-016-0647-2.

Abstract

This study aimed to provide a more comprehensive picture of the prevalence of autism spectrum disorder (ASD) in a geographic cohort of extremely preterm born adolescents by using established diagnostic instruments in addition to screening instruments. 53 participants passed a screening procedure with two screening instruments and a diagnostic evaluation with a semi-structured assessment and a parent interview. 28 % of the adolescents had a community based clinical diagnosis of ASD. When research diagnoses were also taken into account, this rate increased to 40 %. Intellectual disability, language impairment and behavioural difficulties are characteristic for these children with ASD. This study is to our knowledge the first to use ASD-specific diagnostic instruments to confirm ASD diagnoses in extremely preterm born children in early adolescence. The study expands findings of previous research and raises the need for follow-up into late childhood and early adolescence.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2016

Child Psychiatry & Human Development 5/2016 Naar de uitgave