Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

12-12-2015 | Original Article | Uitgave 5/2016

Child Psychiatry & Human Development 5/2016

Improving Maternal Mental Health Following Preterm Birth Using an Expressive Writing Intervention: A Randomized Controlled Trial

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2016
Auteurs:
Antje Horsch, Jean-François Tolsa, Leah Gilbert, Lauranne Jan du Chêne, Carole Müller-Nix, Myriam Bickle Graz

Abstract

Evaluations of evidence-based, easily accessible, psychological interventions to improve maternal mental health following very preterm birth are scarce. This study investigated the efficacy and acceptability of the expressive writing paradigm for mothers of very preterm infants. The level of maternal posttraumatic stress and depressive symptoms was the primary outcome. Participants were 67 mothers of very preterm babies who were randomly allocated into the intervention (expressive writing; n = 33) or control group (treatment-as-usual; n = 32) when their infant was aged 3 months (corrected age, CA). Measurements were taken at 3 months (pre-intervention), 4 months (post-intervention), and 6 months CA (follow-up). Results showed reduced maternal posttraumatic stress (d = 0.42), depressive symptoms (d = 0.67), and an improved mental health status (d = 1.20) in the intervention group, which were maintained at follow-up. Expressive writing is a brief, cost-effective, and acceptable therapeutic approach that could be offered as part of the NICU care.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2016

Child Psychiatry & Human Development 5/2016 Naar de uitgave