TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-06-2001 | Onderzoek kort

EPA2000: een instrument om metacognitieve en rekenvaardigheden te meten

Auteurs: Annemie Desoete, Herbert Roeyers, Armand De Clercq

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2001

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De papier-en-potloodversie van de Evaluatie en Predictie Assessment (EPA) meet op rekenen betrekking hebbende ‘off-line’ metacognitieve vaardigheden (voorspellen en evalueren) en cognitieve vaardigheden (getallen lezen, symbolen begrijpen, getalkennis, procedureel rekenen, omgaan met talige informatie, zich het probleem voorstellen, omgaan met contextinformatie, irrelevante informatie elimineren, en schattend rekenen). De EPA is bedoeld voor kinderen in groep 5 (derde leerjaar). De computerversie (EPA2000) meet dezelfde metacognitieve en cognitieve vaardigheden zonder interferenties tussen beide vaardigheden. Deze bijdrage beschrijft een aantal psychometrische gegevens van beide versies van de test. EPA en EPA2000 bieden mogelijkheden voor foutenanalyse en daarop afgestemde protocollaire interventies bij kinderen met rekenstoornissen.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
EPA2000: een instrument om metacognitieve en rekenvaardigheden te meten
Auteurs
Annemie Desoete
Herbert Roeyers
Armand De Clercq
Publicatiedatum
01-06-2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2001
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060801