01-06-2001 | Onderzoek kort
EPA2000: een instrument om metacognitieve en rekenvaardigheden te meten
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2001
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
De papier-en-potloodversie van de Evaluatie en Predictie Assessment (EPA) meet op rekenen betrekking hebbende ‘off-line’ metacognitieve vaardigheden (voorspellen en evalueren) en cognitieve vaardigheden (getallen lezen, symbolen begrijpen, getalkennis, procedureel rekenen, omgaan met talige informatie, zich het probleem voorstellen, omgaan met contextinformatie, irrelevante informatie elimineren, en schattend rekenen). De EPA is bedoeld voor kinderen in groep 5 (derde leerjaar). De computerversie (EPA2000) meet dezelfde metacognitieve en cognitieve vaardigheden zonder interferenties tussen beide vaardigheden. Deze bijdrage beschrijft een aantal psychometrische gegevens van beide versies van de test. EPA en EPA2000 bieden mogelijkheden voor foutenanalyse en daarop afgestemde protocollaire interventies bij kinderen met rekenstoornissen.