Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2009 | Empirical Research | Uitgave 8/2009

Journal of Youth and Adolescence 8/2009

Early Adolescents’ Social Standing in Peer Groups: Behavioral Correlates of Stability and Change

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 8/2009
Auteurs:
Jennifer E. Lansford, Ley A. Killeya-Jones, Shari Miller, Philip R. Costanzo

Abstract

Sociometric nominations, social cognitive maps, and self-report questionnaires were completed in consecutive years by 327 students (56% girls) followed longitudinally from grade 7 to grade 8 to examine the stability of social standing in peer groups and correlates of changes in social standing. Social preference, perceived popularity, network centrality, and leadership were moderately stable from grade 7 to grade 8. Alcohol use and relational aggression in grade 7 predicted changes in social preference and centrality, respectively, between grade 7 and grade 8, but these effects were moderated by gender and ethnicity. Changes in social standing from grade 7 to grade 8 were unrelated to grade 8 physical aggression, relational aggression, and alcohol use after controlling for the grade 7 corollaries of these behaviors. Results are discussed in terms of their implications for understanding links between social standing and problem behaviors during adolescence.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2009

Journal of Youth and Adolescence 8/2009 Naar de uitgave