Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

25-05-2016 | Uitgave 3/2016

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 3/2016

Dysplastische heupontwikkeling: ervaringen van ouders met de screening door de jeugdgezondheidszorg

Tijdschrift:
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg > Uitgave 3/2016
Auteurs:
T. S. Berkenbosch, T. Ronde, A. A. J. Konijnendijk, M. M. Boere-Boonekamp

Samenvatting

Inleiding

De jeugdgezondheidszorg heeft een belangrijke taak bij het vroegtijdig opsporen van kinderen met een dysplastische heupontwikkeling en streeft naar een hoge kwaliteit van zorg. Patiënttevredenheid of oudertevredenheid is daarbij een belangrijk aspect.

Methode

In mei en juni 2015 is een online vragenlijstonderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van ouders met de screening op heupdysplasie en eventuele verwijzing en begeleiding. Ouders die met hun kind het consultatiebureau bezochten, zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek via sociale media en de Vereniging Aangeboren Heupafwijkingen.

Resultaten

In totaal vulden 194 ouders de vragenlijst volledig in. Verdeeld over vier groepen: niet verwezen, geen heupdysplasie (n = 57): niet verwezen, wel heupdysplasie (n = 35): wel verwezen, wel heupdysplasie (n = 81): en wel verwezen, geen heupdysplasie (n = 21). De ouders waren matig tevreden over de gehele screening: de score was 6,5 op een schaal van 1 tot 10. De niet verwezen, wel heupdysplasie-groep waardeerde de screening aanmerkelijk negatiever (5,3). Voor vrijwel alle respondenten met verwezen kinderen was duidelijk waarom zij werden verwezen. Over de communicatie waren de ouders minder positief: het op de hoogte zijn van de verschillende zorgverleners verderop in het verwijstraject van hetgeen eerder met de ouders was besproken, werd gemiddeld met een 5,9 gewaardeerd.

Discussie

Betere communicatie tussen jeugdarts en ouders tijdens screeningsconsulten en tussen jeugdarts en specialisten in het ziekenhuis kan bijdragen aan een hogere oudertevredenheid en daarmee aan een hogere kwaliteit van de jeugdgezondheidszorg. Het laatste kan gerealiseerd worden door goede samenwerkingsafspraken.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

TBV Online Plus

Leden van de NVAB en NVVG hebben naast een abonnement op het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde (TBV) ook online toegang tot vier tijdschriften.

Jeugdgezondheidszorg

Dit is een vakblad voor wie werkzaam is in de jeugdgezondheidszorg of in zijn of haar praktijk veel met kinderen te maken heeft. Elke twee maanden verschijnt het blad met twintig pagina's op magazineformaat, waarin telkens vijf à zes onderwerpen in afgeronde vorm worden behandeld en ook veel informatie (actualiteiten, boekbesprekingen en nieuws over cursussen en adressen) in kort bestek wordt gegeven.

BSL Academy hbo-V Saxion Parttime School jaarlicentie

Toon meer producten
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2016

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 3/2016 Naar de uitgave