Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

15-04-2019 | Empirical Research | Uitgave 7/2019

Journal of Youth and Adolescence 7/2019

Developmental Trajectories of Executive Functioning and Puberty in Boys and Girls

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 7/2019
Auteurs:
Natasha Chaku, Lindsay T. Hoyt
Belangrijke opmerkingen
Publisher’s note: Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

There are substantial changes in executive functioning during adolescence that may correspond with the onset and progression of puberty. The current study examines associations between pubertal development (timing and tempo) and changes in specific executive functioning skills (i.e., attention and self-control) across the transition from childhood to adolescence (ages 9.5–15.5) using data from the Study of Early Child Care and Youth Development (1099 youth; 52% female, 81% White, 83% above the poverty line). The findings indicated that early maturation was associated with faster increases in attention skills over adolescence for both boys and girls. Further, early maturation predicted worse self-control among girls but not boys. This study provides new insights on executive functioning during the transition to adolescence—a period of both vulnerability and opportunity.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2019

Journal of Youth and Adolescence 7/2019 Naar de uitgave