Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Deskundigheidsbevordering en professionalisering

Auteur : Wupke Boog

Gepubliceerd in: Verpleegkunde voor mbo

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De ontwikkelingen in de verpleging gaan snel. Wat iemand tijdens haar opleiding tot verpleegkundige heeft geleerd, kan een paar jaar later al weer verouderd zijn. Daarom is het belangrijk om de deskundigheid op peil te houden. Het eerste deel van dit hoofdstuk geeft een overzicht van de verschillende activiteiten die verpleegkundigen kunnen ondernemen om de deskundigheid te bevorderen. Op twee daarvan gaat dit hoofdstuk uitgebreider in, namelijk op het geven van een klinische les en het reflecteren op het eigen beroepsmatige handelen. Het tweede deel van dit hoofdstuk gaat over professionalisering. Toegelicht wordt wat professionalisering inhoudt en wat verpleegkundigen kunnen doen aan individuele professionalisering. Het hoofdstuk sluit af met een beschrijving van twee organisaties die zich sterk maken voor de professionalisering van de beroepsgroep van verpleegkundigen en verzorgenden.
Literatuur
go back to reference Adriaansen, M. (2015). Historie is belangrijkoor de toekomst van het vak. TvZ , 4 , 23–325. Adriaansen, M. (2015). Historie is belangrijkoor de toekomst van het vak. TvZ , 4 , 23–325.
go back to reference Boog, W., Jong, J. H. J. de, & Kerstens, J. A. M. (2002). Inleiding in de verpleegkunde en aspecten van de verpleegkundige beroepsuitoefening. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Boog, W., Jong, J. H. J. de, & Kerstens, J. A. M. (2002). Inleiding in de verpleegkunde en aspecten van de verpleegkundige beroepsuitoefening. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Hendriksen, J. (2011). Intervisie bij werkproblemen. Procesmatig en taakgericht problemen oplossen. Amsterdam: Boom Nelissen. Hendriksen, J. (2011). Intervisie bij werkproblemen. Procesmatig en taakgericht problemen oplossen. Amsterdam: Boom Nelissen.
go back to reference Koetsenruijter, R., & Heide, W. van der (2014). Reflecteren. Handvatten voor verpleegkundigen. Den Haag: Boom Lemma. Koetsenruijter, R., & Heide, W. van der (2014). Reflecteren. Handvatten voor verpleegkundigen. Den Haag: Boom Lemma.
go back to reference Meer, W. de, & Rombout, T. (2005). Intervisie. Een wegwijzer. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Meer, W. de, & Rombout, T. (2005). Intervisie. Een wegwijzer. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. (2000). Professionals in de gezondheidszorg. Zoetermeer: RVZ. Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. (2000). Professionals in de gezondheidszorg. Zoetermeer: RVZ.
go back to reference Speet, M., & Francke, A. L. (2004). Individuele professionalisering van verpleegkundigen in de beroepsopleiding en in de praktijk. Utrecht: Nivel. Speet, M., & Francke, A. L. (2004). Individuele professionalisering van verpleegkundigen in de beroepsopleiding en in de praktijk. Utrecht: Nivel.
go back to reference Spieker, P. (2012). Van knecht naar kopvrouw. De emancipatie van de verpleging. Utrecht: V&VN. Spieker, P. (2012). Van knecht naar kopvrouw. De emancipatie van de verpleging. Utrecht: V&VN.
go back to reference Stapel, J., & Keukens, R. (2013). Sociologie voor gezondheidszorg en verpleegkunde. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Stapel, J., & Keukens, R. (2013). Sociologie voor gezondheidszorg en verpleegkunde. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Deskundigheidsbevordering en professionalisering
Auteur
Wupke Boog
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0976-4_13